Bredare halsband på utställning

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Galathea
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 265
G

Galathea

En fråga till alla utställningsveteraner. Jag funderar på att byta ut Cebbes halsband på utställningskopplet till en lite grövre kedja. Den han har nu är en sån där supertunn kedja och jag har upptäckt att han är mycket mer bekväm i sitt vanliga kedjestryp. Finns det någon anledning för mig att låta bli?

Jag hajar att folk har supertunna halsband för att.. tja.. varför? För att det inte ska störa intrycket när domaren tittar? Inte se för klumpigt ut? Men om hunden trivs bättre i ett lite grövre borde det väl gå lika bra?

Av erfarenhet har jag märkt att domare kan rata en för allt möjligt konstigt som egentligen är irrelevant, och det vore ju trist att falla ner placeringar bara för halsbandet. Han protesterar inte i det tunna halsbandet, och kanske är det bara jag som inbillar mig.. Men jag tycker han verkar lite gladare i det lite grövre, och showar lite mer och så.

Läste förresten någon artikel av Gerard O´Shea och han sade där i att man absolut ska ha grova halsband. Jag har dock aldrig sett någon som faktiskt har det.

Har ni smala eller grova halsband på era hundar?

Sv: Bredare halsband på utställning

Jag har en väldigt tunn kedja. Hade ett utställningskoppel i läder i början men tyckte att jag fick bättre kontroll med en kedja.

Mycket beror väl på totatlintrycket som det ger med ett grövre halsband till rasen. Har funderat på de halsbanden som är breda nere under hakan men som smalnar av på sidorna, det kanske skulle kunna vara ett alternativ.

Vet inte vad du har för ras , Men att ha ett tjockare halsband gör ofta så att halsen ser kortare ut och att dden inte blir symmetrisk.

Sen om man har en lång smalkedja så brukar (jag i alla fall ;) ) Som på tex dobbermann låta kjedjan ligga ner vid bogen så halsen är fri , Kedjan ger då intryck av att hunden ser bredare ut i bröstkorg och bog, Svårt att förklara :crazy:

Tesora

Jag har afghanhund och har aldrig halsbandet nere nere vid bogen (förstod vad du menade). Jag menar heller inte flera centimeter tjockt halsband. Det kanske är ca en centimeter grovt, om ens det. Att det skulle göra att halsen upplevs kortare har jag svårt att se. Det är päls runt hela övre delen, så det är bara under hakan det syns, och det som går upp till själva kopplet då. Men tja, kanske. Får försöka klura på det.

ok! en afghan med ett centimeters brett halsband tror jag absolut inte gör någon skillnad , Man sätter det ju högt upp på dom när man visar .
Det är ju bara att kamma så det inte syns .

Det bästa du kan göra är ju att pröva halsbandet och ta ett kort så ser du ju hur det ser ut ;)

(va bra att du förstod vad jag menade :o )

Tesora

På den tiden som min ställdes så hade jag till en början ett tunt halsband (dressyrlänk i nylon) men jag märkte att han inte trivdes med det så jag införskaffade ett halvstryp som var ungefär 1,5 cm brett. Så fint som han visade sig med det hade han aldrig gjort tidigare och även han hade mycket päls runt halsen så halsbandet syntes ändå inte förutom precis under hakan men det var inget som störde helhetsintrycket :)

Men ser man kedjan på en afgan?
Har inte de en massa päls. En schäfer brukar ha vanlig kedja, på vissa har jag sett att det är läder där framme vid halsen med kedja på resten, typ halvstryphalsband.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka