bredband via tvuttag eller teleuttag???

• IT & mobiler
  • Trådstartare Trådstartare vonx
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 2 983
V

vonx

Ja.. Det är mitt problem nu och hoppas någon kan hjälpa mig.

Prismässigt är det ungefär samma från Tele2.

Men vad är skillnaden?
Säkerhetsmässigt, användningsmässigt?
Påvekas tv:n på något sätt av att man har bredbandet genom tv:uttaget?

vad rekomenderar/föredrar ni?

Tack för all hjälp på förhand...:bump:

Sv: bredband via tvuttag eller teleuttag???

Jag har TV, bredband och IP-telefoni (triple play) via TV-uttaget. Dock två olika uttag. TV:n är placerad i vardagsrummet och dator och telefon i sovrummet.
Jag tycker det funkar bra. Har inte provat att ha allt i samma uttag dock men det borde inte vara några konstigheter med det. De gånger jag haft problem har det antingen varit avgrävd kabel (tror det hänt tre gånger sen mars -06) eller så har modem och/eller telefonidosan krävt en reset (hänt kanske 2-3 gånger sen mars -06.)

Tack för dit svar :laugh:

Det är tripel play jag funderat på oxå men är även lite osäker på ip telefonin som kan bli påverkad ljud mässigt om man inet har tillräkligt snabb upp och ned laddning på bredbandet.:crazy:

Hur många Mbits/s har du på dit bredband???

Jag har 24 nu. Innan det fanns 24 så hade jag 8. Inga problem att använda alla tre grejerna samtidigt. Kan ladda hem saker och prata i telefonen samtidigt, vad jag märkt utan ljudproblem.

IP-telefoni påverkas föga av låg hastighet då den tar väldigt lite bandbredd, däremot kan kvaliteten på tv:n påverkas om hastigheten är för låg då tv:n drar rätt rejält med kraft.

Jag har dålig koll på hur det funkar med triple play via tv-uttaget (med det antar jag att du menar typ ComHem eller liknande?) däremot har jag stenkoll på allt som kommer via telejacket så har du fler frågor är det bara att hojta. :)

Tänkte på det där med TV vs. hastigheten på bredbandet. Lite kryptiskt var det nog dock.

Du är fortfarande kryptisk. ;) Jag begriper tammefan inte vad du menar, får skylla på att jag just utfört mer träning på en timme än vad jag gjort senaste året; har inget blod i skallen. :p

Verkar jobbigt med träning!
Telia är ju tämligen kassa på att meddela sina TV-kunder att hastigheten på bredbandet går ner ganska kraftigt vid TV-användning samtidigt som surfande. Det på de lite högre hastigheterna. Det var väl klarspråk? ;)

Nej då, det gör du inte. TV drar runt 6-8 mpbs och den farten måste ju plockas någonstans ifrån. Att leverantörerna generellt sett är dåliga att informera om det är jag också smärtsamt medveten om...

Precis. Iofs är det väl inte lika kul att säga att man erbjudet något som gör att något annat som kunden betalar för minskar tämligen kraftigt, dock ingen minskning i pris...

Fast hos flertalet leverantörer finns det väl triple play-rabatter som man kan tycka att en skicklig person på ITS/OTS kan använda för att motivera kapacitetstappet litegrann. :angel: :devil:

Men då måste man ju också ha triple play, inte bara t.ex. TV och bredband. Telias erbjudanden ändras dock så ofta att det är i princip omöjligt att hålla koll på vad som kombineras med vad.
De kunder vi tappat, och i många fall fått tillbaka, verkar ha fått betala samma pris för bredbandet som tidigare. Trots att kapaciteten ibland halverats.

Sant det. Jag har lite dålig koll på vilka erbjudanden vi har utöver Triple Play, men jag vet att det finns andra varianter av "paketrabatter" både hos oss och hos andra leverantörer.

Men allvarligt talat... Rabatter och allt i all ära, jag skulle vara nöjd om kunderna bara fick allt tydligt kommunicerat.

Det är oftast det kunderna brukar efterfråga. Alla avgifter, hastigheter, kanaler, abonnemangsperiod osv som abonnemanget innebär.
Vi har ju numera ADSL att erbjuda men telefoni blir det nog ingen.

Verkar jobbigt med träning!
Telia är ju tämligen kassa på att meddela sina TV-kunder att hastigheten på bredbandet går ner ganska kraftigt vid TV-användning samtidigt som surfande. Det på de lite högre hastigheterna. Det var väl klarspråk? ;)

Jag blev informerad om detta när jag tog Telia Digital TV. Tycker ändå att det fungerar utmärkt att surfa och titta på TV samtidigt, märker ingen större skillnad. Ladda ner något större har jag dock inte gjort samtidigt så det kan ju hända att det då blir segt.

När tecknade du abonnemanget? Mig veterligen har de blivit lite bättre på det den senaste tiden, självklart bra för kunderna.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka