Bredd på oxer?

S

sebolina

Jag undrar hur bred en oxer får vara på tävling i 90 hoppning?Tacksam för svar!
 
Jag har för mig att en oxer får vara lika bred som den är hög!
Så är oxern 90 cm hög, så skaden vara 90 cm bred
 
Maxlängd för en oxer är klassens maxhöjd plus 20cm. En oxer får alltså vara 110cm bred i en 90cm klass.
 
En oxer får vara precis hur BRED som helst...
Däremot finns det begränsningar för hur LÅNG den får vara... ;)

Hindrets bredd = bommarnas längd...
Hindrets längd = yttermått från främre till bakre bommen (dvs det som många felaktigt vill kalla för bredd...)

Jämför med dig själv. LÄNGDhopp kan man tävla i, men hur gör man när man hoppar breddhopp? Kollar vem som kan hålla benen mest isär i luften??

Och för att sen ge ett svar på frågan.
MaxLÄNGD på en oxer i 90-hoppning är 110 cm.
 
en oxer får vara lika bred som den är hög..... grattis till en 5 plats på tävlingen!!!!! krya på dig!!!
 
Ok, jag menade LÄNGD, men de flesta verkar ha förstått ändå!!!!!Men är det 90 eller 110 cm??
 
oki jag säger väl så här då så kanske du hänger med.... den får vara lika LÅNG som den är hög.......
 
vad då dom flesta :confused:... menar du en?? dom andra menade ju som mig men du missförstår tror jag.... jag menar en oxer får vara lika LÅNG som den är hög enligt min tränare + några andra........
 
Jag syftade på ameos svar men råkade svara på ditt inlägg marika,sorry!!
 
Läste du inte HELA mitt inlägg??
Längst ner i det STÅR hur LÅNG en oxer får vara i 90-hoppning!

och den FÅR alltså vara längre än höjden :)
 
Inte alla, men åtminstone någon/några brukar vara i närheten av det...
Jag har inte anvisningarna framför mig, men vill minnas att senast jag läste i dem så stod det att minst 3 hinder i klassen ska vara inom 10 cm från maxlängd.

De ser inte så långa ut som man kan tro, även om de är på maxlängd... :)

Själv, när jag var aktiv som banbyggare, hade jag för vana att ta ut maxlängd på några oxrar men att de då inte var så höga i gengäld. Antingen höjd eller längd mao. BÅDE maxhöjd och maxlängd i samma hinder är nog inte att rekommendera i de lättaste klasserna i alla fall.
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 217
Senast: zarmino
·
Islandshäst Undrar vilja hästtransporter dom har diagonallastning? För två hästar! Tacksam för förslag!
Svar
1
· Visningar
579
  • Artikel
Hästnyheter Ett startfält med stenhård konkurrens i hoppning och ett där nya förmågor får chansen att visa framfötterna i dressyr. – Jag vinner...
Svar
0
· Visningar
122
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Jag använde ett par örhängen från hm i ish 2 dagar innan hålen började bli inflammerade o såriga så jag tog ut dom och kände på...
Svar
6
· Visningar
537
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hiss och diss del 5
  • Varför finns Israel?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp