Bredd på stallgång?

3 m mellan boxrader och 3,5 m mellan spiltrader tror jag det är, kolla på jordbruksverkets hemsida...

Jag har för mig att jordbruksverkat rekomenderar minst 2.5 meter. Men det är verkigen minimi mått.

Gränsen är inte rekommenderad utan tvingande - trots att det står att den är rekomenderad.

Vi har en gammal ladugård ombyggd till stall där stallgången är det gamla foderbordet (inte vi som byggde om) och alltså är stallgången 1,50m bred. Detta bygge har varit så i minst 10 år, men länsstyrelsen och länsrätten har nu kommit fram till att den är för smal (vi har ponnyer som kanppt står inne), och vi är tvugna att bygga om hela stallet... Så ett tips är att inte bygga stallgången mindre än 2,5m mellan boxraderna!

Jag tror inte att den är tvingande för jag har precis fått ok från Länsstyrelsen där en av stallgångarna är 2,38 från box till vägg. Det är ju inte optimalt, det håller jag med om men ladugården är rätt smal i sig så jag måste. Kommer inte att använda gången till att ställa upp hästarna utan bara slussa hästar.
Kommentaren från LS är att jag bara får ha enkelriktad trafik på den gången. Vilket jag absolut håller med om.
Kunde jag så skulle jag ha 3 meter mellan men byggnaden är ju som den är...
Skall tillägga att detta är godkänt för stora hästar. Men det är klart att jag inte ställer en 1,80 häst i de boxarna...
Jag tror snarare att din stallgång är så smal att de anser att den inte fungerar alls, så därför vill de att du skall utöka det.

Liknande trådar

Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så... 2
Svar
39
· Visningar
4 001
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Söker tips kring hästköp! Jag tar examen i vår och går i tankarna på att skaffa häst igen. Ekonomin för att köpa en färdigutbildad...
Svar
5
· Visningar
858
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Varför ska man egentligen skicka in passet då hästen avlider? Vad händer med det? Min häst finns inte mer men jag har inte orkat ta tag... 2
Svar
20
· Visningar
1 401
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Något stall med bra och rättvist sätt att fördela röda dagar och annat arbete i stallet mellan uppstallade i box? I stallet jag står i...
Svar
12
· Visningar
1 706
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Dalmatiner