Sv: Breeders

haha min mormor äger Carneol ännu...han är mer vild än tam ännu, han betäcker bara dom på gården nu(antar att dom inte kommer utifrån för att han e gammal)och dom han betäcker 2-3 ston/år brukar ta på första eller andra gången!!!100% på en sån gamling... vi har en 3 åring efter han och furidant...som jag vill betäcka...
Gu vad häftigt han lever fortfarande och tydligen vid god vigör!
 
Sv: Breeders

Jösses, Valter hade bara gott att säga om sin hingst (Carneol) och han kunde rabbla mammans stam i 48 led utan problem. :bow:
 
Sv: Breeders

roslagen skrev:
Den där Orchis Morio användes ju i ponnyaveln på Gotland och var ju angloarab. Huruvida han någonsin varit godkänd för ridponnyavel vet jag inte men Carneol föddes ju 1977 och är väldigt gammal (lever han verkligen) så jag har lite svårt att tänka mig att han ska kunna ha så pass unga avkommor men han kanske hade goda simmare!
Som sagt det är Carneol som är pappan till stoet...han är ännu godkänd till ponnyavel, och Orchis Morio ägde min hovslagare...han va godkänd för ponnyavel också, men dog i tarmvred( tror jag det va)för några år sedan...
 
Sv: Breeders

roslagen skrev:
Jösses, Valter hade bara gott att säga om sin hingst (Carneol) och han kunde rabbla mammans stam i 48 led utan problem. :bow:
mmm synd bara att det tog 3 år innan man kunde gå förbi hingsten utan att han flög in i väggen...Han är än idag skiträdd när man sopar gången eller höjer rösten...men avkommorna är kloka i huvet, smidiga alla storlekar(han e bara 156) den största över 175!!!
Och det bästa alla kan hoppa!!!dom är som katter!!!
 
Sv: Breeders

roslagen skrev:
:rofl: :rofl: :rofl: Menar du att din hjärna inte alltid är 100%!!!!!

Är din;)

I vilket fall gissade jag rätt:D Kul att höra att Carneol fortfarande lever! Jag har sett honom fast det var över 20 år sen och kommer ihåg att jag gillade det jag såg.
 
Sv: Breeders

Görel skrev:
Vi tänker visst i olika banor:)

Du tänker på att han inte är godkänd medan jag tänker på vilken ras han är.

Angloarab är en ras som är godkänd av ASVH. Om du som i detta fall har en avkomma till en hingst godkänd av ASVH, men en morfar som är icke godkänd (av ASVH) men tillhörande en ras som är godkänd, och en mormor som är rent halvblod (jag förutsätter att hon har godkänd stam) så innehåller hästen endast raser som är godkända av ASVH. Hästen ska reggas med raskod 04 eftersom den är ett renrasigt halvblod och med vita papper eftersom den är fallen efter godkänd hingst men med en morfar (eller mormorsfar) som är okvalificerad men av godkänd ras.

Jag vet inte om jag lyckats förklara bättre nu, men bättre kan jag nog inte:(
Så om jag har fattat det rätt så kan avkomman till stoet(e carneol x-furidant) ha rätt att tävla tex breeders??:D
 
Sv: Breeders

cirkus skrev:
Men är det inte så att hingsten som man betäcker med måste vara ansluten till Breeders på ngt vis ? Det trodde iallafall jag.

Detta hittade jag på Swede Horse hemsida:
"Hästar födda före 2003 efter hingstar anslutna till Breeders Trophy systemet är automatiskt anslutna till Breeders Trophy förutsatt att de är registrerade med grönt, vitt eller gult hästpass. För listor över anslutna hingstar se E. Swede Horse hemsida www.swedehorse.com. Från och med betäckningsåret 2002 (fölårgång 2003) gäller nya regler för anslutning till Breeders Trophy. Hingstanslutningsavgifterna har tagits bort Alla svenskfödda hästar införda på ASVH:s språngrulla får anslutas till Breeders Trophy under förutsättning att de registrerats hos ASVH med grönt, vitt eller gult hästpass. Hästar med grått hästpass kan inte anslutas."
 
Sv: Breeders

jag hade tänkt ta en bra hopphingst isåfall, som ger stora fina föl...nåt förslag???hon har ju som sagt carneol x-Furidant-lansiär-cosmos bakom sig, och hon har inga större fel(skulle vara lite överbyggd bak, men hon är ju bara 3 så...hennes syskon är det inte som är äldre)
 
Sv: Breeders

Cagancho är en personlig favorit hos mig, 169 cm hög själv, 910 på hoppning vid bruksprovet och en eminent hopphärstamning. Jag har träffat honom själv några gånger i hans stall och ridit förbi hans hage med mitt sto, och han är en cool kille. Han tävlar själv 1,50 med vinster nationellt och placeringar internationellt. Hade jag själv haft ett lätt sto hade jag betäckt med honom.
Av "de gamla" är annars Briar en av de hingstar som ger störst avkommor, mest känd som dressyrförärvare, men har mycket hoppning i ådrorna och hade själv 99 i hoppning på bruksprovet.
Sedan har Robin Z en del avkommor med fullblodsston som blivit bra i hoppning och fälttävlan.
 
Sv: Breeders

Från Swedehorse hemsida "Hingstanslutningsavgifterna har tagits bort. Alla svenskfödda hästar införda på ASVH:s språngrulla får anslutas till Breeders Trophy under förutsättning att de registrerats hos ASVH med grönt, vitt eller gult hästpass. Hästar med grått hästpass kan inte anslutas."

Om du får vita papper på din häst så spelar det ingen roll längre eftersom hingstarna inte ansluts på samma vis som förr. Cagancho är en godkänd hingst hos ASVH, så om du väljer honom får din häst vita papper då hästens morfar är av en godkänd ras som är godkänd av ASVH (det lärde jag mig i går).
 

Liknande trådar

Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
720
Senast: Ramona
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 879
Senast: Freazer
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
567
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 432
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp