Bukefalos 28 år!

Sv: Brems

Okej berätta?

Hästen är som sagt nästan omöjlig att spruta, han blir helt panikslagen. Så jag funderar liksom på vad jag har för val...
 
Sv: Brems

Har bara postiva erfarenheter av att bremsa. Vid hovslagare, sårvård, muggtvätt, manklippning, sprutor osv.. Bättre att bremsa om det fungerar än att bråka och riskera att både du och hästen skadas.. :crazy:

Ifall du inte vill bremsa, testa först att bara knipa tag om mulen med handen.. I början brukar de försöka "dra" sig loss så det gäller att ha starka fingrar och bara hålla lugnt kvar, sen brukar de ge efter lite och lugna sig. Fungerar det, så lär det fungera med brems sen också. Vilket är bättre för man riskerar inte att tappa taget lika lätt.

Vet en häst som var extremt rädd om manen, man fick inte rätta till den under tränset osv. Ägaren började knipa mulen varje gång hon skulle rätta till den. Efter ett tag la hästen i princip själv mulen i handen på henne och hon kunde pila i manen hur mycket hon ville, men annars gick d inte! :p
 
Sv: Brems

Min häst var tidigare väldigt svårt att spruta. Lugnande fungerade inte heller på honom.
I början bremsade vi och väntade tills han "somnade" innan vet. sprutade. Efter hand så behövde vi bara lägga dit bremsen och vet. kunde spruta medan vi snurrade fast den. Nu behöver vi ingen alls.
Jag att en "tång-modell" är bättre, av repbrems kan det bli lite sårigt.
Det ser otäckt ut och kan kännas grymt, men jag ser det som mycket bättre än att det blir stressigt och farligt för både häst och människa. Om det funkar för hästen dvs.
Om jag vore du skulle jag iallafall prova så man vet om det funkar. Det kan ju hända något då hästen akut måste behandlas av vet. och då är det bra om man snabbt kan få den lugn.
Hoppas att ni hittar något som funkar.
 
Sv: Brems

om du är i tankarna på att bremsa så använd en sån där klämma. den andra varianten med ett rep som man vrider om mulen är väldigt lätt hänt att man vrider för hårt. läste längre upp att det var en häst som hade svimmat och det kanske kunde berott på att det var för hårt?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
11
· Visningar
2 058
Senast: Pilot
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 672
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
2 004
Senast: Mkb
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 378
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp