Bremsning allt vanligare

Sv: Bremsning allt vanligare

Jag kände att jag blev lite bortglömd, så jag upprepar min fråga (som nog även någon mer gjort):

Hur VET man att användandet av bremsen har ökat?

(Utan svar på det är det för mig inte giltigt vetenskapligt, ett sådant slentrianmässigt påstående i inledningen får man sågat till och med på B-nivå på högskolan. Alltså skulle jag vilja se de vetenskapliga undersökningarna som utgör grunden till ett sådant påstående.)

Jag kände att jag blev lite bortglömd, så jag upprepar min fråga (som nog även någon mer gjort):

Hur VET man att användandet av bremsen har ökat?

(Utan svar på det är det för mig inte giltigt vetenskapligt, ett sådant slentrianmässigt påstående i inledningen får man sågat till och med på B-nivå på högskolan. Alltså skulle jag vilja se de vetenskapliga undersökningarna som utgör grunden till ett sådant påstående.)
Ja hur vet man det?

Bremsning är av värde för en mkt kortvarig behandling.
Håller med Gylle om effekten- direkt. inte efter ett antal minuter- då är ingreppet som regel klart o man har under tiden lättat på bremsen.

Jag har själv använt bremsning på sin HÖJD 5 ggr på 35 år o då i samband med Veterinära åtgärder.

Har inte ens SETT en brems på bra många år nu o inte alls på Ridskolan med många hästar o barn- som definitivt inte skulle få agera på egen hand.

Humelibumlan: Jag är inte alls med på vad som skulle vara motsägelsefullt i vad jag säger. Jag var som sagt inte med och skrev travrapporten så jag kan inte säga något om hur förarbetet till rapporten gick till, men jag kan säga att det är väldigt sällsynt med banveterinärer som vågar stå upp och kritisera sporten. Om 1 banveterinär av 30 gör det, skall vi inte prata med denna då?? Eller menar du att vi skall låta de andra 30 få lika mycket utrymme som den enda som är kritisk? Det skulle ju bli en väldigt märklig granskning. Det är ingen granskning alls faktiskt, utan snarare någon slags statistisk undersökning. Så i varje fall ett kritiskt samhällsprogram på teve skall göra något avslöjande så vill du som tittare att den enda som vågat träda fram skall få tevetid i förhållande till hur stor procent av yrkeskåren denna utgör? Det låter som väldigt dålig undersökande journalistik.

Om du hittade fyra avhoppade Djurens Rättare så skulle du självklart kunna skriva en artikel eller dylikt om vad dessa har att berätta. Konstigt vore det väl annars?? Jag fattar inte alls vart du vill komma!

Hade du önskat ett kapitel i travrapporten som hette "De här tränarna har fina hästar" och så en radda med namn? Eller "och så var vi i det där stallet, och där hade alla hästar väldigt väl uträknade foderstater... och så pratade vi med den tränaren och han låter sina hästar gå i hage varje dag." Man lyfter väl fram det man vill uppmärksamma som galet? Det man vill förändra!? Vi verkar ha väldigt olika syn på vilken funktion Djurens Rätts arbete skall ha, men jag kan försäkra dig om att vi inte finns till för att göra reklam för travsporten. Det är redan Davids kamp mot Goliat där, eftersom travsporten redan har så enormt stort stöd från ST, ATG och svenska staten.

Skulle väldigt gärna vilja veta vilka problem du tycker är viktigast att ta upp inom travet - och som vi uppenbarligen helt missat? Helt ärligt alltså!

Och slutligen vill jag påpeka att du säger emot dig själv. Du säger att vi har fel, men du vill inte tala om vad vi har fel om - eftersom vi inte "kollar upp fakta". Nu ber jag dig om dessa fakta, men du vill inte hjälpa till säger du. Märklig ekvation. Vill också gärna veta vad du menar med "kolla upp fakta". Om man gör en intervju med en avhoppad travtränare eller en veterinär som berättar vad de sett och vilka erfarenheter de har, hur skall jag kunna kolla upp deras erfarenheter?

// Lollo

Du skrämmer mig med din argumentation och metod.

Skulle du göra samma sak med tex. invandrare... Lyft fram de få % som är as och begår brott, de arbetslösa invandrarna, de som går på bidrag.... nämn inte de motsatta på de som är födda i sverige...
Att lyfta fram de andra % som har jobb, är skötsamma, kan svenska, de ska ABSOLUT INTE NÄMNAS....

så det blir lite substans i journalistiken.... :cool:

Nej, jag har också tänkt efter, och jag håller med dig. Visserligen håller jag inte till på någon ridskola, men jag kan verkligen inte säga att jag tycker att jag ser någon slags "okynnesanvändande" av brems :confused:? Jag har kommit i kontakt med brems på klinik, samt hos klinikhovslagare. Ingen annanstans. Och då har det funnits ett genuint behov av att distrahera/lugna hästen för att det ska gå att utföra en veterinär åtgärd, utan att vet eller hovslagare skadar sig. Det låter väldigt främmande för mig att folk i allmänhet skulle använda sig av brems lite hur som helst:confused:? Jag undrar verkligen hur mycket sanning som ligger bakom detta!

(svarar flera - ingen särskilt utpekad)

Jag har tyvärr sett en hel del "okynnesanvändnig" av brems, mest vid klippning.

Fö tänkte jag ta och åka ner till Stockholm, jag tänkte sälja mina tjänster på Sergelstorg :idea: - istället för att knarkarna ska lägga dyra pengar på knark så kan dom betala mig ett par hundra så kan jag nypa dom i överläppen vilket ju lär ska ha samma effekt som heroin ungefär enligt vissa här inne.

Jag är fullständigt övertygad om att bremsning är obehagligt för hästen, men ibland är det dessvärre det alternativ som står till buds.
Men som sagt var att bremsa för klippning av hästens ansikte, manryckning eller frisering av hår i hästöron är inte ok, ska det bremsas så ska det vara av veterinärmedicinsk nödvändighet och inget annat.

Jag har bremsat många hästar under åren, men det ska finnas fullgod anledning och det är inte första hands valet :mad:

Humelibumlan: Jag är inte alls med på vad som skulle vara motsägelsefullt i vad jag säger. Jag var som sagt inte med och skrev travrapporten så jag kan inte säga något om hur förarbetet till rapporten gick till, men jag kan säga att det är väldigt sällsynt med banveterinärer som vågar stå upp och kritisera sporten. Om 1 banveterinär av 30 gör det, skall vi inte prata med denna då?? Eller menar du att vi skall låta de andra 30 få lika mycket utrymme som den enda som är kritisk? Det skulle ju bli en väldigt märklig granskning. Det är ingen granskning alls faktiskt, utan snarare någon slags statistisk undersökning. Så i varje fall ett kritiskt samhällsprogram på teve skall göra något avslöjande så vill du som tittare att den enda som vågat träda fram skall få tevetid i förhållande till hur stor procent av yrkeskåren denna utgör? Det låter som väldigt dålig undersökande journalistik.

Om du hittade fyra avhoppade Djurens Rättare så skulle du självklart kunna skriva en artikel eller dylikt om vad dessa har att berätta. Konstigt vore det väl annars?? Jag fattar inte alls vart du vill komma!

Om man håller på med journalistik bör man hålla sig till de pressetiska reglerna. Där finns bland annat den här:

13. Sträva efter att ge personer, som kritiseras i faktaredovisande material tillfälle att bemöta kritiken samtidigt. Sträva också efter att återge alla parters ståndpunkter. Var uppmärksam på att anmälningar av olika slag kan ha till enda syfte att skada den som blivit anmäld.

Jag håller faktiskt med om att man bör höra båda sidor när sådana finns, vilket uppenbart är fallet med rapporten om travet. Nu var ju du inte inblandad i den, men vad jag försöker komma till är snarare attityden till hur man bedriver journalistik. Kanske är en smula OT, men ändå.

(svarar flera - ingen särskilt utpekad)

Jag har tyvärr sett en hel del "okynnesanvändnig" av brems, mest vid klippning.

Fö tänkte jag ta och åka ner till Stockholm, jag tänkte sälja mina tjänster på Sergelstorg :idea: - istället för att knarkarna ska lägga dyra pengar på knark så kan dom betala mig ett par hundra så kan jag nypa dom i överläppen vilket ju lär ska ha samma effekt som heroin ungefär enligt vissa här inne.

Jag är fullständigt övertygad om att bremsning är obehagligt för hästen, men ibland är det dessvärre det alternativ som står till buds.
Men som sagt var att bremsa för klippning av hästens ansikte, manryckning eller frisering av hår i hästöron är inte ok, ska det bremsas så ska det vara av veterinärmedicinsk nödvändighet och inget annat.

Jag har bremsat många hästar under åren, men det ska finnas fullgod anledning och det är inte första hands valet :mad:

Och där gjorde du bort dig totalt och visade din okunskap :cool:

Jag vet inte om du är skapt som en häst men de flesta människor är ju inte det :angel: så innan du gör dig till åtlöje i Stockholm så borde du kanske ta reda på var motsvarande triggerpunkter sitter på människan för ja de finns men är inte lokaliserade till läppen på människan (om vi nu skall gå till löjliga jämförelser som inte har någon relevans så gör det väldigt ont på dig att trycka ihop din överläpp med normalt tryck ? Inget vridande utan bara för ihop din överläpp, börjar du böla av smärta eller ? Nej exakt det känns knappt varför tror du det skulle kännas mer på ett djur som dessutom har betydligt okänsligare smärtreceptorer än vad vår hud har.

Du kan ju fråga någon som fött barn som använt akupressur/tens som smärtlindring så kanske du kan få en hint om var vissa sådana punkter finns att hitta på människa finns flera andra också. Man kanske inte skall vara så spydig om saker man inte har kunskap om det finns ju en anledning att akupunktur används vid avgiftning från beroende såväl narkotika som nikotin :angel:

Akupunktur på häst är nästan lika gammal som akupunktur på människa...

För att använda triggerpunkter räcker det med fingertryck, man skulle då alltså inte behöva ta ett rep och snurra ihop detta som en strypögla med en pinne som hävstång.

Vidare så skulle ju inte heller bremsning av öra fungera om det rörde sig bara om dessa triggerpunkter i överläppen.

Vidare så tar det flertalet minuter innan hjärtfrekvensen sjunker etc vid bremsning vilket inte heller talar för din teori.

Avslutningsvis så får du gärna prova på dig själv, men sätt då tryck precis ovanför handleden så att den trycker på insidan av armen men helst utan att strypa blodflödet genom armen alltför mycket. Effekten om du gör på rätt ställe torde bli liknande som bremsning men jag tror inte att du kommer att finna det välbehagligt.

Det finns även liknande ställen på andra delar av människokorppen, det är sånt jag snappade upp när jag i ett annat liv ägnade stor del av min vakna tid åt tradionella asiatiska stridskonster :angel:

Du tog upp brems när det gäller skoning. Om en häst som varit skadad och/eller upplevt enormt obehag vid skoning, är det bättre att den får jaga upp sig, skada sig och kanske även hovslagaren och annat folk runt omkring?

Som jag sa förut, väldigt mycket utrustning man använder till hästar kan skada dem, varför inte i stället lära folk HUR och NÄR utrustning ska användas? Vilket ju också gäller bremsning, varför inte lära folk hur de ska använda en brems vid tex sårvård? Att ta ut veterinären varje dag för att göra rent ett sår på en häst som sparkar hysteriskt är inte realistiskt! Eller?

Vad gör ni om ni inte får som ni vill? Går rakt på sak och "tar hand" om hästar? Eller sonika släpper ut dem i en hage mot ägarens vilja? Eller vinner ni folks förtroende genom att sakligt informera och inte skrämma dem till lydnad?

Och vad är rätt hästhållning? Var det inte ni som skrev i Ridsport att vissa av er inte ens tyckte hästar skulle brukas? Och någon tyckte man kunde rida dem om man gjorde det på "rätt sätt"? Men sedan kunde det inte alls redovisas hur "rätt sätt" var. Och föga förvånande tyckte ni all tävling var fel! Eller blandar jag ihop er med någon annan organisation?

Är inte skoning sedvanlig/nödvändig hästvård?

Nej för faen, det naturliga alla hästar vill är att oavsett om de klarar att vara barfota så ska de gå barfota! Och få hovbölder, blödningar och gud vet vad! För det är så fint och naturligt! :mad:
I allafall vad jag tror de tror...

*kl*

Bremsning fungerar inte på alla hästar. De hästar det fungerar på så är det oftast frågan om en kortare stund tex 10 minuter.

Öronbremsning tycker inte jag är alls lika effektivt som näsbremsning. Faktum är att jag aldrig har upplevt att öronbremsning fungerar speciellt bra alls.

Bremsar gör man när hästen måste stå stilla vid tex sårvård eller något annat som orsakar hästen stort obehag men där man inte har något val (vet inte om jag tycker att klippning, ryckning av man och liknade är anledning till att använda brems).

Jag vet att jag har läst en artikel om hur bremsning fungerar rent fysiskt på hästen. Tror det var ridsport, kan ha varit någon annan hästtidning.

En häst som bremsas brukar efter någon minut sänka huvudet, slappna av och stå still. Sen är jag säker på att ett visst obehag finns. Men jag tror inte att obehaget från bremsen är den stora orsaken till att brems fungerar.

Mvh

Tora

Akupunktur på häst är nästan lika gammal som akupunktur på människa...

För att använda triggerpunkter räcker det med fingertryck, man skulle då alltså inte behöva ta ett rep och snurra ihop detta som en strypögla med en pinne som hävstång.

Vidare så skulle ju inte heller bremsning av öra fungera om det rörde sig bara om dessa triggerpunkter i överläppen.

Vidare så tar det flertalet minuter innan hjärtfrekvensen sjunker etc vid bremsning vilket inte heller talar för din teori.

Avslutningsvis så får du gärna prova på dig själv, men sätt då tryck precis ovanför handleden så att den trycker på insidan av armen men helst utan att strypa blodflödet genom armen alltför mycket. Effekten om du gör på rätt ställe torde bli liknande som bremsning men jag tror inte att du kommer att finna det välbehagligt.

Det finns även liknande ställen på andra delar av människokorppen, det är sånt jag snappade upp när jag i ett annat liv ägnade stor del av min vakna tid åt tradionella asiatiska stridskonster :angel:

Bremsning av öra fungerar inte och är bara något dumt trams som någon har fått för sig funkar, där finns inga triggerpunkter utan där handlar det enbart om att orsaka smärta precis som när man felaktigt vrider om näsan med en brems.

Nej den punkt du snackar om vid handleden har inte alls samma effekt slappnar du av vid tryck på den punkten :angel: nej skulle inte tro det. De trigger punkter som har motsvarande effekt på människa finns på helt andra ställen av kroppen och knappast något du fått lära dig via stridskonst eftersom de är smärtstillande och avslappnande inte riktigt den variant man har nytta av i strid. Och ja jag kan försäkra dig om att du inte finner det obehagligt vid stimulans av dessa triggerpunkter.
Fortfarande handlar inte bremsning om att spänna åt hårt som jag skrev innan så går det att komma åt dessa triggerpunkter med bara fingrarna, dock behöver du ha ett relativt stort tryck på dem eftersom de inte sitter lika ytligt som våra gör under huden vilket gör att det inte precis är en dans på rosor för den stackaren som skall stå och hålla utan krampen i fingrarna infinner sig ganska snabbt. Dessutom uppskattar de flesta hästar inte den fixering som det blir av huvudet när man står och håller mkt bättre då att sätta dit bremsen (lagom hårt inte stenhårt) eller numera ofta tången och sen fästa den med ett band i grimman så behöver inte hästen ens bli fasthållen och man kan fritt jobba med det sår man skall göra vid eller vad det nu är som skall göras.

*kl*

Innan ni fortsätter tjafsa kan jag rekommendera att ni tar en lite stund på er och läser det här examensarbetet. Där framgår om inte annat ungefär var vetenskapen står när det gäller kunskap och erfarenhet om bremsning och dess effekt.

Har personligen inte bremsat särskilt ofta, jag föredrar att ha sådan kontakt och hantering att det mesta går att göra utan brems och liknande, och då har jag haft en allvarligt skadad häst som behövt mycket specialvård.

Senast ändrad:

På vilken nivå ska examensarbetet ligga? Jag har bara skumläst men hittat bland annat Wikipedia som källhänvisning...

Det har jag ingen aning om, men det finns såväl andra källhänvisningar till internationella studier som egna slutsatser. Det ser ut att vara ett arbete gjort på veterinärlinjen och i vilket fall som helst slår det lite högre än de argument som slängs fram här.

För övrigt verkar arbetet stödja båda sidor i diskussionen så det kan kanske vara en tanke att faktiskt läsa det så har man iaf en gemensam punkt att diskutera utifrån. Just nu är det mest bara tramsigt.

Jag kanske bryr mig bara för att jag är uppsatsnörd :p Men för mig är det lite viktigt att få veta vilken nivå de ligger på för att veta vilka vetenskapliga krav man kan förvänta sig ska vara uppfyllda. Jag tycker personligen det var väldigt stor skillnad på att lägga fem veckor på en B-uppsats jämfört med tio på en C-uppsats.

Det kan jag ju hålla med om. Det kanske går att gräva fram de studier man hänvisar till för att få lite mer info, men jag har ingen koll på hur man får tag på dem.

Det enda jag hittar som har Wikiedia som källa är definitionen av endorfiner, och det kan man väl leva med?

Jag har läst studien och jag kan inte se var du finner något som helst stöd i denna för det som djurens rätt påstår.
Inte någonstans framkommer det något om smärta mer än i den del där det pratas om just felaktig påsättning, bråk vid påsättning där handhavaren blir irriterad och vrider åt för hårt, precis som vi som ifrågasätter djurensrätts kunskaper i ämnet hävdar korrekt påsatt så är det ingen smärta involverad i bremsning.

Det som är synd att de inte tänkte på innan men som de själva också kommit på i slutklämmen är att de skulle kollat puls och hjärtfrekvens hade de gjort det så hade det avslöjat betydligt mer angående hur snabb effekt en brems har det avspeglas direkt i pulsen som går ner omgående efter att en brems satts på korrekt.

Jag gissar att den tolkning som gjorts av vissa att det är en fördröjning av effekten beror på att det tar en stund innan endorfinerna blir mätbara på blodprov men då missar man att tänka på felkällan när endorfinerna blir mätbara då har redan den centralstimulerande effekten varit igång en stund innan de har hunnit ut i systemet och kan fiskas upp i blodet i halsvenen, tänk dessutom på att hjärtfrekvensen sjunker med brems på vilket gör att även blodomloppet blir långsammare.

Denna studie som det refererar till är klart den som talar sitt tydliga språk på att bremsen ger sin effekt centralt precis som morfin alltså spelar den lokala "bedövningen" ute i kroppen mindre roll eftersom huvudkontoret har stängt så även om de lokala smärtreceptorerna fortsätter att skicka smärtsignaler så reagerar inte kroppen med smärta ändå sålänge huvudkontoret inte tar emot dem. För de som inte har medicinkunskaper så är en morfinantagonist ett medel som förhindrar nedstängning av "huvudkontoret" lite enkelt förklarat.
Av samma studie kan man också utläsa att redan efter 3 minuter (tidigaste som blodprov togs efter att bremsen satts på) så var där på samtliga hästar redan förhöjda endorfiner ute i blodet innan dessa har hunnit ut i blodbanan så har som sagt redan stimulin till att stänga ner huvudkontoret skett och detta har givit signaler ut i kroppen att starta produktionen av endorfiner alltså kan man enkelt utläsa att effekten kommer omgående efter att bremsen har satts på och den har alltså ingen fördröjning i sin effekt när det gäller smärtstillning.

Sju hästar injicerades med naloxon, en
morfinantagonist, intravenöst 5 minuter innan brems applicerades. Sedan
bedömdes endorfinfrisättningen genom att mäta förändringar i hjärtfrekvensen.
Utan naloxon sänker bremsningen hjärtfrekvensen men med naloxon uteblev
denna sänkning helt.
Samma mätningar utfördes även med smärtprovokation. Då
upptäcktes att hjärtfrekvensen vid bremsning ökade betydligt mindre än vid
smärtprovokation utan brems. Resultatet indikerar att bremsningens effekt på
hjärtfrekvensen beror på endorfiner i kroppen. För att avgöra huruvida endorfiner
frisätts när brems appliceras togs blodprov från nio hästar före applikationen, efter
3 minuter med brems samt 30 minuter efter att den tagits av. Det framkom då att
β-endorfinnivåerna höjdes strax efter bremsens applikation och hade återgått till
ursprungsvärdet 30 minuter efter avlägsnandet. Detta indikerar att bremsning
aktiverar endorfinfrisättning i kroppen. Då inga tecken sågs på att bremsning
utlöste någon smärta kan proceduren närmast jämföras med ett slags akupunktur,
vilket ger neuroleptisk analgesi. (Lagerweij et al, 1984)

Nej, faktiskt inte. Wiki är inte okej som källa i ett vetenskapligt arbete. Sååå svårt är det ju inte att använda sig av t.ex. NE istället som däremot anses vara en god källa.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Buke är som livet självt, det går vidare och åsikter ventileras, sorg och glädje delas :love: För mig har Buke varit en stor tröst de...
Svar
0
· Visningar
819
Senast: Scata
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I en kartläggning har Djurens Rätt tagit reda på hur Sveriges kommuner ställer sig till användandet av fyrverkerier - både att anordna i...
Svar
0
· Visningar
233
Senast: Gunnar
·
Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
342
· Visningar
10 630
Senast: Takire
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på... 50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
37 279

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka