Aliina

Trådstartare
Vad är det för skillnad på tex bridong bett och vanligt delat bett? Det verkar vara mycket mindre iaf:)

Sv: Bridong?

Många använder bridong istället för vanligt bett då de är smalare/tunnare.

Det blir ju skarpare iom att det är tunnare än ett vanligt tränsbett... Men en del hästar gillar ett tunt bett bättre än ett tjockare. Nu är ju de tiderna förbi då det såldes extremt tjocka tränsbett och de tränsbett som finns nu tycker jag är perfekt tjocklek. (Finns säkert en del väldigt tjocka kvar, men tror inte det är någon som köper dem...)

Om man säger såhär:
Hästen är ju inte skapad för att ha ett bett i munnen, utan bettet tar plats. Därför är det ju mycket trevligare för hästen att ha ett smalare bett i munnen.

Men min häst som är känslig i munnen tycker att en bridong är alldeles för skarp, han törs inte ta stöd. Medan han på ett tränsbett (normaltjockt) törs ta stöd och går hur bra som helst. Så det där är väldigt individuellt...

stämmer, men samtidigt om man rider med väldigt mjuka och följsamma händer är det ett snällt bett, i med att det inte ta upp så mycket i hästens mun + att kontakten blir finare :)
man får tom. tävla på enbart bridong i med att det är ett tränsbett

Okej men om tunnare bett är skarpare ska man ju ha stora bett som är mildare alltså :confused: jag skulle nog hellre vilja ha ett mindre bett i munnen:D äsch jag köper vanligt delat och tredelat istället, men en sak jag undrar om eggbett, är tredelat eggbett mildare än vanligt tredelat?

eggbett är en smakfråga för hästen. Ett eggbett ligger mer stilla i munnen och risken för nypning i mungipan fins inte :) men som sagt, en smakfråga, en del hästar trivs med det, andra inte. Jag funderar med på att inskaffa mig ett eggbett.. men är inte helt säker än, i med att det funkar kanon på vanligt 3-delat. men man vill ju eftersträva ett så behagligt bett som möjligt för pollen ;)

Senast ändrad:

Okej men om tunnare bett är skarpare ska man ju ha stora bett som är mildare alltså :confused:

du verkar fortfarande lite frågvis på det ;)
kan försöka förklara;

tänk dig själv med ett bett i munnen, vi kan ta en smal pinne på 5 mm, tänk dig då när en drar i det(inte för att man drar hästen i munnen, men vi säger.. halvhalt eller panikbromsa i skogen), i gämnförelser med en pinne på 15 mm.... haha svårt att förklara detta..

men tjockare bett har ju störra tryckyta än ett smalt, alltså mildare

hoppas du förstod min udda förklaring:crazy:

Okej jag kan nog på ett sätt tänka mig att det är behagligare, men så hellre 18 mm än 14-16 mm på ett vanligt delat? :)

hm, vanlig tjocklek ligger väl på 14- 16 mm. Bridong; 10-14 mm. Men även tjockleken är en smakfråga för hästen ;)

stämmer, men samtidigt om man rider med väldigt mjuka och följsamma händer är det ett snällt bett, i med att det inte ta upp så mycket i hästens mun + att kontakten blir finare :)
man får tom. tävla på enbart bridong i med att det är ett tränsbett

nya TR säger att du inte får tävla på bridongbett istället för tränsbett. nya betämmelser ang. tjocklekar på bett. kolla TR eller den nya TR tråden på dressyr.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny hopphäst, sto 13 år hoppar upp till 140. Hon flyttade hem till oss för snart 4 månader sedan. Upptäckte...
Svar
1
· Visningar
249
Senast: Nevermind
·
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 219
Senast: sweep
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
522
Utrustning Hej hej, är det någon som vet om ett rakt fullcheek bett eller ett rakt fullcheek äppelbett är tillåtet inom dressyren? Skulle också...
Svar
2
· Visningar
232
Senast: iliedtoday
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka