Sv: Bridong?

okej då är det ingen idé att jag köper bridong, jag ska tävla min polle 140 snart:)

Jag tror de här reglerna enbart gäller dressyren... I hoppning får man väl ha nästan vilket bett som helst?

Vad är det för skillnad på tex bridong bett och vanligt delat bett? Det verkar vara mycket mindre iaf
Ett bridongbett har samma funktion som ett tränsbett, men det är tunnare och har mindre ringar för att få plats tillsammans med kandarstången när man rider på kandar.

Men hur kan ett bett som är så tunt vara skarpare...det låter ju lite osannolikt:D

Ju smalare bett, ju mindre yta fördelas trycket på. Tänk dig att att någon trampar på din fot med smala stilettklackar, jämfört med gympaskor... Signalen blir tydlig även om man inte tar så mycket i tygeln. Ett tjockt bett fördelar trycket mer och blir "mildare", men samtidigt tar det upp mer plats i hästens mun, som egentligen inte har plats för något bett alls. Man får hitta en medelväg som passar den individuella hästen.

nya TR säger att du inte får tävla på bridongbett istället för tränsbett. nya betämmelser ang. tjocklekar på bett. kolla TR eller den nya TR tråden på dressyr.

Man får tävla med bridong om man rider Msv och har kandar :angel:

förlåt, var tvungen att vara lite dryg.. :smirk:

Iförsig det var smart! ;)
men jag ska köpa 2 bett, de ska vara så behagliga som möjligt, jag vet vad för slags bett jag ska köpa, delat och tredelat, men frågan är om jag ska köpa eggbett? :angel:

nya TR säger att du inte får tävla på bridongbett istället för tränsbett. nya betämmelser ang. tjocklekar på bett. kolla TR eller den nya TR tråden på dressyr.

Men då har man inte bridong istället för tränsbett. Man har kandar (som innehåller bridong) istället för tränsbett.
Jag tror remmis menade att man inte får ha ett tränsbett som är så smalt som ett bridong i "tränsbettsklasser".

nä men om jag ska va dryg tillbaxs, så läs mitt inlägg ordentligt!!!

(förlåt för trådkapning...:angel:)

Hur mycket "skarpare" är ett bett på 16mm mot 18mm, ju större det är desto tyngre blir det väl?

mjo... visst blir det tyngre ju större/mer det är på ett bett. men 2mm är nog inget en häst oftast känner skillnad på med tyngden, bara uttrymmet i munnen.

jo det beror ju på vad för bett och hur dan hästens mun är. Vi säger en shettismun och sen ett fett pelham i gummi(omkretts; 21mm), DET är mycket! okey, lite överdrivet kanske, men du förstår :)

okej haha jag tror jag hajar nu;) men 18mm är inte så mkt på ett halvblod då? normalmun skulle jag tro:)

jag rider islandshäst.. så det kan jag nog inte svara dig. visseligen tränar jag min tränares fullblodshingst... men vet inget om tjocklek där.. :o

Många hästar får inte plats med tjocka bett i munnen så det går inte säga att ett tunnare bett är skarpare/obehagligare än ett tjockt.

(Såg nu att ni redan tagit upp det)

Senast ändrad av en moderator:

Kan någon svara på vad muffbett är? jag tkr det ser precis likadana ut som eggbett?

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny hopphäst, sto 13 år hoppar upp till 140. Hon flyttade hem till oss för snart 4 månader sedan. Upptäckte...
Svar
1
· Visningar
249
Senast: Nevermind
·
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 219
Senast: sweep
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
522
Utrustning Hej hej, är det någon som vet om ett rakt fullcheek bett eller ett rakt fullcheek äppelbett är tillåtet inom dressyren? Skulle också...
Svar
2
· Visningar
232
Senast: iliedtoday
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka