Bukefalos 28 år!

Brist enligt uträknad foderstat- fin ändå.

O

Opi

Räknade en foderstat åt en kompis häst. Hästen varmblod 20 år, rids lätt-medel 6 dgr/veckan. Väger ca 500 kg.
Han är smäcker, lagom i hull och ser inte omusklad ut. Inte direkt muskulös heller. Och jag blir fundersam varför han inte faller ur när han enligt uträknad foderstat ligger
minus på allt.
MJ -20,1%
Protein - 49,5%
Calcium - 53,89%
Fosfor -35,9%

Jag räknade då på MJ 75,6. Idag får han 60 och underhållsbehovet är enligt tabell 56.

Risken finns att de säger, skit i uträknat för han är ju fin idag trots brist. Att kalk och Fosforbrist inte syns utanpå kan jag motivera. Men Proteinet. Måste vara så att han fått i sig det extra han behöver i hagen. Det växer lite grönt där... Men allt eftersom gräset i hagen försvinner borde det väl märkas snart att han ligger på bara 230 g protein per dag???

Obs! Dåligt protein i hösilaget- 15 g per kilo foder!! Därav lågt protein. Så jag har inte räknat tokigt, möjligen utgått från fel MJ. Men 230 g per dag är om under underhållbehovet och visst är det bra om äldre hästar ligger lite extra högt på protein??
 
Hamnar du på -20 på energin så är inte behovet så högt som du räknat med om han håller hullet bra ändå. Dock skulle jag gissa på att proteinbristen kommer märkas efter nyår, det är det klassiska "senvinterproblemet".
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått analysen från årets hösilage och har räknat på höstens foderstat. Det är inget roligt hösilage iår, ganska lågt i...
2
Svar
26
· Visningar
3 782
Senast: super
·
Foder & Strö Har en 17 åring i stallet som jag snart blir galen på! Räknar och räknar och räknar foderstat men inget passar. VAD är det jag missar i...
2
Svar
21
· Visningar
2 895
Senast: Estivuz
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 363
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Har min 8 åriga gotlandsruss på ett lösdriftsstall med hösilage och är i valet och kvalet att släppa i hage med fri tillgång. Har pratat...
2
Svar
20
· Visningar
1 685
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp