Vettig kvot vs grovfodergiva

I övrigt kommer hästen nästan bara få grovfoder. Hösilage, potatisprotein, lite betfor (att blanda i), lite kalk och mineraler.
 
Ja det är ju ett alternativ. Men när jag har googlat så har jag sett en hel del exempel på liknande givor potatisprotein så det ser ju ut som att det ska funka. Bara hästen vill äta när det blir så mkt.


Jag skulle nog få ge väldigt mkt lucernhack. Har gett det förr till andra hästar och det är ju jättebra sålänge de vill äta allt. Men att byta ut hösilage som ingår i stallhyran mot stora mängder dyrt lucernhack blir ju också en fråga för plånboken.. Om det inte går att ge nödvändig mängd potatisprotein hade jag såklart gjort så.
Så är det ju. Det blir ofantligt dyrt.
 
Ja. Hästen välbefinnande går ju först men utifrån vad jag kan läsa så är 3 dl helt safe så då känns det inte rimligt att belasta plånboken mer än nödvändigt 😉
Precis. Man får göra så gott man kan. Hästen är ju stor. I tröttheten gjorde jag en tankekullerbytta och tänkte på mina i sammanhanget småttingar.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nu sliter jag mitt hår på riktigt. Försöker få till någon sorts balans i hästens foderstat men det verkar svårt alt gå åt mängder med...
Svar
18
· Visningar
1 620
Senast: supersonic
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 369
Senast: mackan
·
Foder & Strö Vilket proteintillskott är mest prisvärt? Har hittills räknat mig igenom Kraffts sortiment, där jag får betala ca 18-20 kr/dag i rena...
2
Svar
31
· Visningar
3 909
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Har ett väldigt avsmalnat fullblod på ingång som är så väl tunn i hull som omusklad (mycket) och jag kommer behöva göda upp honom...
Svar
9
· Visningar
1 779
Senast: fourlegs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp