Brist på något?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Coffeaclub
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 050
C

Coffeaclub

Förut kom jag ner till stallet och såg att min häst stod och åt på något. Konstigt tyckte jag att han fortfarande stod och mumsade eftersom det var en bra stund sen han fick eftermiddagsfoder. När jag kollade in i boxen så stod han och åt sitt eget bajs! Är detta verkligen normalt? Har aldrig varit med om liknande. Kan det vara så att han har brist på något, i så fall vad? /Konfunderad :confused:

Sv: Brist på något?

hej,ja det ser inte så gott ut..min häst åt av sitt bajs när han halt,det var bara boxen och sjukhage under ett par veckor så jag tror han åt av det pga tristress,nu är han frisk och ute med polarna och vill inte ens se år bajset... :smirk:

Jag har frågat veterinärer om det här, och det finns faktiskt ingen som vet varför hästar äter bajs, förmodligen är det en brist, har även hört att det kan bero på för lite stråfoder eller att dom tagit efter någon annan häst....

Hmm...han är iofs ett matvrak och vill tugga på allt. Han har tidigare tuggat på väggarna, men han har slutat efter att jag sprutade på Twi antignag. Han har kanske skaffats sig en ny ovana.. För en månad sen fick min häst en ny kompis som jag såg åt av min hästs bajs i hagen, men det har jag bara sett en gång och då tänkte jag att han kanske gjorde det för att "känna efter" lite...

Min häst gjorde så när jag köpte honom... vet fortfarande inte varför. Men nu har jag iallafall inte sett honom göra det sen dom första månaderna i min ägo. Vad JAG tror (vet inte om det kan tänkas stämma), beror det på att han gick ensam i en liten hage, fick bara några kg ensilage att äta, innan han kom till mig. Ökade på med grovfodret och gav mineraler och saltsten (och annat smått och gott efter arbetspass), han fick även två kompisar i hagen när han kom hit (kunde aktiveras i hagen). Sen vi bytte till sommarhagen med massa gott gräs, och ännu fler kompisar, lite buskar och träd att tugga på har jag som sagt inte sett fenomenet igen, och hoppas slippa se det, ganska så otrevligt att tänka på när man ger honom en puss på mulen :o

Min pålla började till min förvåning käka bajs vid ett tillfälle, :d hade aldrig gjort det tidigare och gör inte det nu heller. Det visade sig i hennes fall att det handlade om brist på protein, hon var dräktig fast ingen kände till det då och hade egentligen ett större behov av protein än vad hon fick.

När hon fick den behovet tillgodosett, försvann även detta bajskäkande.

Vad jag har hört så är det brist på mineraler.

vet inte i detta fallet eftersom han äter av sitt egna... men vad jag hört (obs! hört) så kan hästar som inte mår så bra i magen bota detta genom att äta en frisk hästs bajs.. de får då i sig viktiga bakterier osv...

Det där med brist på protein låter faktiskt som om det kunde vara en trolig orsak. Just nu får han ca 11-12 kg jättefint ensilage, ca 1,5 kg Krafft grund och ca 0,5 kg betfor. Vad jag vet så fick han lusern tidigare, det kanske jag skulle börja med igen, eller vad tror ni? Brist på mineraler låter inte lika troligt eftersom han ju får färdigt kraftfoder, men jag vet inte vissa hästar kanske behöver lite extra, eller? Han verkar inte ha tråkigt direkt. Han har en stor, ljus box. Han går ute från ca 8-17 tillsammans med en hästkompis och de busar och har skoj i hagen. Han har alltid gått ensam hos sin tidigare ägare eftersom han är hingst, men jag tyckte så synd om honom så jag testade att ha honom ihop med en liten ponnyhingst och det funkar jättebra. Han rids inte så mycket eftersom han har ringkota, så jag måste vara sparsam med hans ben.

Hur stor är hästen, och vad har ni för ts i ensilaget? Brist på strå har ett starkt samband med coprofagi.

Han är 162 cm, hingst, hullet är lite i underkant just nu vid pälsfällning, men annars ganska rund. Naturligt musklad trots att han inte rids så mycket. Jag vet inga värden på ensilaget. Grannen är väldigt hästkunnig och ger sina hästar av detta ensilaget (vi tar från samma balar) och enligt henne är detta väldigt bra och näringsrikt jämför med allt annat grovfoder hon någonsin gett till sina hästar. Dumt kanske att lita på ord, men hennes hästar är jättefina och har ingen brist på någon. Hon har både ponnyer och stor häst som är lik min häst i typen.

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
438
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
12
· Visningar
1 574
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 238
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 246

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka