Broar i hage

cactuspower

Trådstartare
Ni som har broar i era hagar kan ni inte lägga ut bilder på dessa eller försöka förklara hur de är uppbyggda? Vi har en å som passerar vid anläggningen där min häst står så man måste ta hästarna över broar i vissa hagar för att komma till gräshagarna. Dock är dessa ganska kassa och det är knappt man vågar gå över med hästarna där :crazy: så därför skulle jag vilja ha lite förslag på hur man skulle kunna bygga till och stabilisera befintliga broar ev. bygga ny . Skulle egentligen vilja ha en såpass stabil bro via hagen som min häst med hagkompis går i nu och över ån där det på andra sidan är en stor gräshage :) . Vore skönt att vid fint väder låta det stå öppet så att de kunde gå i hela hagen . Men vågar inte låta hästarna gå över själva för om de springer över bron nu i det skicket den är i , känns det lite riskabelt :crazy:

Så jag är tacksam för alla idéer och förslag ! :idea:

Sv: Broar i hage

Är det en vanlig träbro i stockar?
Vi har haft en, dock som vi red över, lite skrangligt men inte omöjligt. Dock hade jag nog för säkerhetsskull hägnat av så de inte klampar på bron själva.

Ja den är i trä , kan ju ta med mig kameran ut och fota den i morgon. Om jag kommer ihåg kameran bara. Men det är redan avhängnat alltså. Just nu är det ju så blött så det skulle bara bli gegga överallt om vi skulle låta hästarna gå även i gräshagen . Helst skulle jag vilja dränera den hagen de går i nu och sedan så ha bättra på bron så att de kan stå i gräsdelen vid bra väder (vore bra och ha öppet emellan där då ) .

jag hade inte velat ha en träbro som hästarna ska gå över själva, har sett lite för mycket olyckor i samband med dessa. är det en liten å / bäck? Isåfall hade jag om jag hade varit du tagit bort bron och sen lagt ner ett grövre rör alt flera rör, , vi har själv cementrör som är ca 30-40 cm i diameter , dessa kan vattnet passera genom . Över dessa lägger ni sedan sprängsten och sen den sista biten upp till hagnivån läger ni lite finare ärtsingel. Nu har ni en säker och billig överfart till hästarna där de inte lika lätt skadar sig.

Är det din egna mark???? Just nu hyr jag mina morbröders gård i framtiden hoppas jag att den blir min. Då jag har hagar på ena sidan ån och åkrar på andra så kommer jag då att göra en fast bro dvs skaffa ett STORT rör att sänka ner i ån sen lägga stenar och grus på, så som riktiga vägar är över små åar tex.

Liknande trådar

Träning Hej! Vid vårt stall finns inte så mycket ridvägar, det finns en skog och det är mest stigar av varierande storlek. Det finns en anlagd...
Svar
9
· Visningar
1 634
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 511
Senast: mackan
·
Hästvård Hej alla. Jag sitter i ett litet dilemma, som börjar att gå mig på. Min häst står i ett jättetrevligt stall, med fantastiska omgivningar... 2
Svar
24
· Visningar
3 166
Hästmänniskan Hej hörni! Jag har ett problem jag skulle vilja ha hjälp med och jag hoppas jag "gör rätt" här nu på hemsidan då det är första gången...
Svar
14
· Visningar
3 311
Senast: AmandaJ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka