Brodd i hagen??

Sv: Brodd i hagen??

Tycker ni att det är ok att ha broddar på i hagen?

Jag tycker inte att det är ok att hästen går UTAN brodd i hagen om det är isigt och halt. Jag har fyra hästar i samma hage och alla har fyra isbrodd per hov, som sitter i hela vinterhalvåret. Om vi ska släppa in någon ny häst brukar vi ta ur tåbroddarna bak i några dagar.

En spark som träffar så olyckligt på knät skulle nog göra stor skada även utan brodd. Den risken ser jag som väldigt liten, risken att de skadar sig pga halka känns betydligt större.
 
Sv: Brodd i hagen??

Nu har jag enbart brodd fram på mina pollar o de är 6 stycken ihagen tror det bara är en annan häst som har brodd o det är då fram. Men ska flytta ihelgen till ett annat stall så mins två ska få gå själva jag vet sen ett par år med min häst att hon sparkar aldrig bara hotar dvs lyfter ett ben men så har jag en ny häst o hon gick med guld skor men sa att hon måste skos om innan flytt så man kan ta ur broddarna när det inte behövs nu har vi dock bara slask men inte kul om detta fryser på. Annars är jag emot bakbrodd om ok med fram
har aldrig varit med om skador från broddar under mina häst år, men har hört skräck historer inte kul
 
Sv: Brodd i hagen??

Min häst går med stallägarens häst, dom kommer bra överrens och stallägaren och jag har kommit överens om att vi har broddar runt om på våra hästar.
Vi riskerar hellre sparkskada än fläkskada i och med att våra hästar inte ofta sparkar mot varandra...

Har man däremot en häst som springer omkring och stökar i hagen med andra hästar skulle jag säga åt ägaren att ha blindbrodd i om hon nu måste ha brodd i alls i bak...
 
Sv: Brodd i hagen??

Tycker ni att det är ok att ha broddar på i hagen?

Det finns ju blinbrodd och några i stallet tycker att det är oki att ha det på hästen när den går med andra hästa ri hagen. Men jag menar på att det är ändå något som sticker ut från hoven och om hästen sparkar kan det ju bli ful sakdor av det oxå!

Min häst gick tillsammans med 3 andra hästar i höstas men vi fick dela på dem eftersom att två av dem ville ha broddar på i hagen, ena hade tom isbroddar fram! Min häst går tillsammans med en häst nu och ägaren till den hästen fick avliva sin förra häst för att han fick en spark på knät i hagen, antagligen hade hästen broddar på sig.

Min åsikt är att om en spark träffar illa spelar det nog ingen större roll om hästen har broddar eller ej. Om jag har en häst med skor - självklart att den ska ha broddar. Annars går dom barfota och det tycker jag funkar för jag slänger ju inte skor på en tvååring bara för att den ska ha broddar på sig om den inte är i träning eller så, trav tänker jag på då.

Min treåring går barfota och han hoppar och skuttar som en idiot i hagen och lyckas att inte ramla omkull, sen beror de ju såklart på vad man har för hage, dom har en vall och så blir de ju inte så mycket isfläckar och dom är bara två i hagen så något bråk blir det ju inte. Men med fler hästar på en mindre yta där det blir som en isbana där skulle jag nog ha broddar på hästarna annars skulle jag ha färre hästar i hagarna och större hagar.

Sen sandar vi nästan alltid vägen från stallet till hagen för där brukar det inte räcka med att hästen har broddar för där blir det som värsta skridskobanan.

Däremot, om en argsint häst med broddar hamnar i samma hage som min lilla treåring skulle jag nog säga ifrån, då skulle jag byta hagkompis. Hästarna ska ju komma bra överrens om man väljer att ha broddar på dom.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Brodd i hagen??

Jag har inte brodd i hagen. Har en stor hage där det sällan blir några hala ställen. Mockar i hagen varje dag så jag är verkligen ute och traskar i hagen själv. Möjligtvis att det kan bli lite halt i grindhålet och runt vattenbaljan men då saltar jag där och så utanför stalldörren.
 
Sv: Brodd i hagen??

Nu går min häst i egen hage, så det finns ingen risk för sparkskador, men även vid sällskap väljer jag brodd runt om. Säger som andra, hellre broddspark än fläkskada.
Stod i ett stall för ett par år sedan där en tjej valde att ha egen hage till sin häst i rädsla för broddskador, vi andra tre hästägare valde att brodda och låta dem gå ihop. Var och en fick göra som den ville :idea:
 
Sv: Brodd i hagen??

Haha, ni verkar ju alla överens om att det är broddar som gäller:)
Jag kan förstå det om man har sin häst på en isbana, men då hade jag nog valt att försöka byta eller fixa till hagen så hästarna slapp åka skridskor hela vintern:) Men ibland så går ju inte det, helt förstårligt.

Själv bor jag i södra Sverige och vi har ju haft snö och is i 2 v, men haganra var det inget broblem med, och vi sandade utanför stallet, så det gick bra där med.
Jag tycker däremot det är helt onödigt att hästarna har brodd på sig när det inte är is iaf!
 
Sv: Brodd i hagen??

Självklart brodd på skodda hästar. Har varit med om flera broddskador men aldrig ngn som varit farlig. Känner däremot flera som fått avliva pga fläkskador. :crazy: Träffar en spark illa så spelar det ingen roll om skon är broddad eller inte. Har sett frakturer sommartid hos skodda hästar utan brodd.
 
Sv: Brodd i hagen??

Jag har inte isbana i mina hagar, men vi har massor med snö. Där det är skottat kan det bli väldigt halt på snön om man har obroddade skor.
 
Sv: Brodd i hagen??

Ja, jag tycker att hästarna ska ha isbrodd i hagen när det är isigt och halt.
Hade gärna haft det på min häst, men i stallet jag står i nu vill ingen att hästarna ska ha det om dom inte går ensamma, så det får man ju tyvärr rätta sej efter.
Säger också som många andra; hellre en sparkskada än en fläkskada.

I förra stallet jag stod i hade alla hästarna (när det var halt) iallafall isbroddar fram (de gick 3 i samma hage).
 
Sv: Brodd i hagen??

Ibland får man ju välja: broddtramp/broddskada eller fläktskador. det krävs väldigt mycket otur för att en broddskada ska bli livshotande, men det krävs inte mycket för att en häst ska halka och fläka sig ordentligt.

så i första hand tar jag av skorna under vintern, iaf bak, på hästarna som inte tränas hårt.
på stoet har jag skor fram med isbrodd.

på herr hispipelle är det skor och brodd runt om.. när han är extra explosiv får han gå ut med skydd.

sparkar få de ändå, värst är vad de träffar inte vad de har på fötterna.
 
Sv: Brodd i hagen??

Du kan ju välja att brodda av när det inte är is. Vet några som broddar på varje morgon och av varje kväll.
 
Sv: Brodd i hagen??

i vårat stall är det absolut förbjudet att ha broddar bak, har aldrig varit tillåtet då vi har en enda stor hage där alla hästarna går, 9 st, och det är en hage som är utformad på såna sätt att det överallt finns isfria ställen. Dessutom kan jag ju säga att det är i södra sverige. Hagen ligger i direkt anslutning till stallet, och det kan gå rätt hett till när de busar omkring, men finns inte så mycket is precis. Har man bra hagkompisar som hästen kommer överens med kan jag förstå att man väljer att ha broddar bak, men själv skulle jag inte sätta på min häst broddar bak, eller i samma hage med hästar som har det.
 
Sv: Brodd i hagen??

Vi har 4 per sko. Det är ett måste från november till april ungefär:) annars skulle det inte gå att rida eller ha dom i hagen.
 
Sv: Brodd i hagen??

Vi har två hästar, den ena är bara skodd fram och har 2 broddar/hov och den andra har skor runt om och även broddar i varje hov, lite kortare isbrodd bak bara. Dem springer och busar massa och hittills har inget hänt - slirar runt tillräckligt ändå och vågar inte föreställa mig hur mkt de skulle halka om de inte hade broddar :S Sedan är hästarna bästa vänner och skulle aldrig sparka av ilska, bara i bocksprång av glädje. Dem har aldrig bråkat, två valacker är det försten.
 
Sv: Brodd i hagen??

Alltid brodd om det är vinterväglag! Hellre sparkskada än fläkskada som sagt. Det behöver inte vara isbana i hagen för att det ska bli halt för skodda hästar. Det är halt i snö med och särskilt på de ställen där hästarna gillar att vara mest så de trampar till snön. Blir det isbana så är det inte så lätt att "fixa till" en hel hage alltid...
 
Sv: Brodd i hagen??

Säger som de flesta andra! Hellre broddspark än fläkskada! eftersom de varit isgata ett tag i hagarna å man själv knappt kan gå där så är de livsfarligt utan brodd!!
 
Sv: Brodd i hagen??

Jag kan inte ha min häst utan broddar runt om i hagen på vintern. Både vägen till hagen, stallbacken och delar av hagen blir till en skridskobana på vinterhalvåret. Visst finns det risker, våra hästar är inte helt harmoniska i flocken, men hellre ett sår efter en brodd än en ordentlig fläkning. Är helt överens om det i stallet också.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 896
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 731
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 355
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 933
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp