Brodd-plugg, vad gör jag fel?

Bukefalos 30 år!

Empalie

Trådstartare
Köpte brodd pluggar som på bilden. Åkte till ridhuset och när jag kom hem satt alla kvar på plats. När jag skulle byta till brodd fick jag dock knappt ut broddarna. Det var så svårt och jag höll på att skada mig på den lilla skruvmejseln dom jag använde. Har ngn dessa och har ni några tips hur man får ut dom smidigare?
För övrigt funkade de toppen ju.

Bifogade filer

• IMG_0272.webp
    IMG_0272.webp
    43,8 KB · Visningar: 5 522
Jag fick aldrig de där att fungera - de försvann ner i skornas broddhål och var ett helsike att få ur. De var för tunna, åtminstone för mina hästars skor.
Det enda som verkligen funkade för mig var att brodda och inte plocka ur broddarna förutom för att byta ut dem mot nya.

Går det att ta ut med en söm istället? Lite såetsigare?
Jag kör ibland broddplug slm är i typ skumgummi och de tar jag ut med en söm. Vid behov spetsar jag dem och drar ut😊

Jag har en annan variant, men med dem så sticker man ner en söm på utsidan så att pluggen trycks ihop. Då går det ganska lätt att få ur dem.

De där höll på att kosta mig en omskoning! Fick till slut använda skruvdragaren och skruva fast en skruv i dem och dra ur dem.

Köpte MD broddplugg istället. Noll problem få ur

Jag använder en söm, funkar hur bra som helst. Peta in den från sidan längs med kanten och lirka ner spetsen under pluggen, sätt tummen ovanpå och lyft

Jag använder en söm, funkar hur bra som helst. Peta in den från sidan längs med kanten och lirka ner spetsen under pluggen, sätt tummen ovanpå och lyft
Har du provat just de där pluggarna? Jag har aldrig haft problem med någon sort men de där trycktes ner i botten (så de var helt värdelösa att skydda gängorna med) och gick inte att få upp med varken söm, syl eller liten mejsel

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka