Jag bor i norra delen av landet och jag vet inte en enda häst, eller har träffat på någon, som går obroddad. Nix, alla har broddar hela vintern, som ju är väldigt lång! Annars skulle man ju måsta stå och skruva i och ur flera gånger om dagen så man inte skulle hinna med nåt annat. Har inte sett mycket skador heller men så går hästarna skilda på vintern, alternativt i redan väl etablerade flockar. DEt enda som möjligtvis händer är att de kliver lite på sig själva men det läker problemfritt på ett par dagar i så fall.
 
Min pålle går med fasta broddar r.o. (travarskodd) och jag tycker det är utmärkt! Han går bara tillsammans med sin flickvän :p och dom har gått ihop sen i augusti ungefär. De har aldrig tjafsat nånting, har nån gång sett ett bakstruket öra när de stått och ätit tätt ihop från samma hötuss... det känns riskfritt för både mig och "flickvännens ägare" att ha broddar på pållarna. Dessutom visste jag att om pållen inte hade broddar skulle han antagligen inte få komma ut varje dag under julen och då blir ju valet ganska lätt.
jag tycker att om det inte är nåt bråk eller liknande i hagen är det bra med broddar. Risken för andra skador är annars väldigt stor.
 
Mina hästar har brodd runt om och dygnet runt nu på vintern. Har aldrig haft någon sparkskada...peppar,peppar.
 
Min är broddad dygnet runt hela vintern. Han går tillsammans med en annan häst i hagen och det fungerar bra. :)
 
Hej, min häst har 4 st broddar fram och 2 st i bak(trakterna). Det har funkat bra utan stora skador i alla år. Han går tillsammans med 2 andra hästar, jag riskerar hellre ett sparksår än en fläkskada...
 
Vi har broddarna kvar dygnet runt, då det är isigt överallt jätteofta. Om det blir omändringar i hagarna broddar mna ju ur, men när flockarna är stabila så kan de ju ha broddar utan problem! :D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag förstår inte hur jag kan ha hängt i stall i 30 vintrar och fortfarande inte hittat något som håller mig varm om fötterna. Söker tips...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 548
Senast: Buongusto
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 395
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
428
Senast: Sirap
·
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
6 830
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp