Bukefalos 28 år!

brodda ur?

annie_

Trådstartare
När är det dags att brodda ur?

Hos oss är det bar väg, lite lerigt men alla vägar (asfalt, grus) är fri från snö och is.. Dock är det lite 'fläckar' i skogen där solen inte riktigt har lyckats ta sej igenom för att smälta bort.. Hagen är växlande lera och snö, ingen synlig is och jag tror inte heller att det är is under men man vet ju aldrig..

Så min fråga är, när är det dags att brodda ur "inför våren/sommaren"? När tar ni bort brodden?
 
Sv: brodda ur?

Vi tog bort sula och broddar i går, bor i Stocholmstrakten och snön är borta just nu, finns lite snöfläckar på dom skuggigaste platserna i skogen. Skulle det smälla till o komma snö så får vi låta bli att rida just då, snön brukar inte ligga kvar så länge om det skulle komma nåt nu.
 
Sv: brodda ur?

Jag broddade ur för ett par dagar sedan... ligger endast lite, lite snö kvar i hagen.. Alla vägar är fria... Men eftersom mina står på vila just nu så rider jag ändå inte i skogen där det kan finnas isfläckar kvar....

//Domino_s
 
Sv: brodda ur?

Tänkte brodda ur i lördags men ångrade mig. Vi har barbmark och ganska torrt faktiskt. Var dock glad att jag avvaktade för samma dag på ridturen tvingades vi rida över tjock is i skogen på sina ställen där solen inte når fram och det samlats vatten under hösten. Så jag avvaktar lite till.
 
Sv: brodda ur?

Vi har broddat av, bor utanför Stockholm och all snö är borta. Det sliter bara på brodden så även om det kommer snö eller fryser på nu kommer brodden inte vara så effektiva till dess om de sitter i.
 
Sv: brodda ur?

Bor i småland/Ljungby. Här broddade jag ur för ca 4 v sedan. Den senaste veckan har vi haft skinande sol och mellan 10-18+ i solen. Så hoppas verkligen inte det kommer nån snö nu!

Å andra sidan har jag bara haft brodd i då han blivit riden.
 
Sv: brodda ur?

Det får du nog avgöra själv, tror du att du kommer rida ut mycket där det kan finnas is, så kan det ju vara bra att du har kvar dem ett tag. Annars kan du ju brodda av och undvika de isiga partierna:)
 
Sv: brodda ur?

halv knapp

Tack för snabba och kloka svar! :bow:
Hästarna ska skos på onsdag, valde att ta vinterskor denna gång med så att jag KAN om det skulle snöa, sätta i brodden igen.. :angel: :D (jag vet, det lär nog inte snöa något mer, men man vet aldrig.. :rofl:)

Men gör det någon skillnad ifall jag tar ur brodden ur bakhovarna (tänkte på slitage på benen) så att de bara har brodd i framhovarna tills den sista snön/isen smält i hagen/skogen? Är det någon idé eller är jag kinkig nu? :p
 
Sv: brodda ur?

Vi broddade inte hästarna i år, klarade oss ändå. Bara vissa dagar man ej kunnat rida, annars har underlaget varit bra och inte krävt broddar.
Har mest ridit i paddock under vinterperioden. Snö var det ett bra tag sedan man såg (s. v. götaland):)

Tror det är relativt säkert att brodda ur nu, kommer det snö ( i södra delen av sv.) så ligger den inte kvar länge.
 
Sv: brodda ur?

vart bor du då?
jag bor i bohuslän och skodde om i dag. bort med sulorna givetvis men satte på skor med broddhål. vädret är ostabilt på den här årstiden och vore ju tråkigt om det skulle bli kallt igen.

men jag hoppas att jag inte behöver skruva i några brodd!
 
Sv: brodda ur?

jag bor i värmland..

Blir så konfundersan när det gäller sådana saker, vill inte halka och åstadkomma mina hästar smärta.. (vem vill det? :idea:)

Men om jag tar ur broddar bak och bara har i dom fram? Som sagt, hjälper det någonting alls eller kvittar det isf om jag tar ur alla brodd eller har dom kvar?
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 002
Senast: Miingla
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 241
Senast: nullo-modo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 556
Senast: Snurrfian
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 645
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppfödare som slutat svara
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp