Sv: broddad häst...
ryver, det ena gör inte det andra bättre
Morran, jag har lärt mig att inte lyssna för mycket på min hovis, eller alla andras heller, för de är så fulla av besserwisserhet att det ryker ur vissas öron.
Frågar du en travhovis får du ett svar, frågar du en nyutbildad får du ett annat, osv.
min hovis förnekar exempelvis att en oskodd häst har varmare fötter än en skodd, och att sadeln inte spelar så stor roll vilken man väljer. Jäkligt dumma påståenden som jag aldrig kommer kunna dra ur honom.
Jag går till mig själv när det gäller glidmomentet. Vid minsta lilla glidmoment blir jag osäker och anstränger mina senor mer än om jag har ett fullständigt grepp när jag springer/går.
Hästen har 4 ben och behöver kanske inte fullt så hårt grepp som jag visserligen.
Hästen ska trampa i med trakten först, där sitter brodden. Alltså ett stumt grepp. Sen skuter den iväg med tån, ett oerhört halt moment eftersom det sitter en järnsko på. DET anser jag sliter!
Glidmomentet ska utgå från den oskodda hoven, alltså glider era skodda hästar för mycket hela sommaren när ni rider obroddat, tänkt på det?
En oskodd häst med perfekt hov har oftast ett bättre grepp på blankis än en obroddad, och har ni hal sko på halva hoven blir det ju ett störningsmoment för hästen. dvs först säkert steg, sen osäkert; påskutet blir sämre.
Jag rider o kör min med 4 broddar då vet jag att islaget blir jämnt och att jag har bra fäste i alla rörelsemomenten. och på sommaren är det barfota som ska föröka gälla. Då tror jag att jag ger hoven bättre förutsättningar än om man haft skor 365 dagar om året. Jag hoppas fler följer i den riktningen ju mer vi utbildar oss. Det kräver oxå att hovslagarna hänger med och lär sig verka så att övergången blir den bästa.
/jenny