broddad häst...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare DiorGirly
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 38
  • Visningar Visningar 2 216
Sv: broddad häst...

Även hovslagare gillar förmodligen att gänga, varför missunna dom det?? :o (kunde inte låta bli...nivån sjunker när timmen är sen ;) )

Jag köper mina 4 broddsskor, och i Skåne vet jag ingen som borrar själv. Här i Norrland vet jag inte men jag köper ju själv så det är inte omöjligt att andra hovisar borrar själv.

och de behöver man inte gänga heller som någon sa, det är bara att skruva i oxå. :)

Man lär sig nya konstiga saker varje dag :)

Det finns hovslagare som borrar hålet helt och hållet själva, och så finns det hovslagare som köper skor på samma ställe som tex jag ibland köper som är färdigborrade från fabrik. Andra hovslagare vill hellre att man står för skor själv.
Min händige granne hjälpte mig att göra två extra hål i tån på de skor jag hade ehemma med endast trakthål, eftersom den hovis jag hade då INTE kunde göra det åt mig. Så det finns alla varianter,olika möjligheter OCH möjligheter.
/A

Senast ändrad av en moderator:

Det skapar stor å felaktig belastning på hästens senor å leder om man bara har 2 broddar, den får trippa på tå hela tiden, låser sig å får spänningar.Skulle inte utsätta mina hästar för det om jag vill att de ska hålla som ridhästar i framtiden.
Det är bara att sätta på sig klackskor å gå runt med dem hela vintern utan uppehåll så får man se hur benen mår sedan :crazy:

Men herregud hur stora brodd har du egentligen :eek:

brodden är små, iallafall för hästen, de känner inte av om det är ojämnt förutom på asfalt och cementgången i stallet. när man rider i skog, på grusvägar osv så är det alltid ojämnt, det ligger småsten här och där och det blir samma skillnader där som det blir om hästen bara har tex traktbrodd. på ridbanor osv känner de ju inte av det alls och även om det är fruset ute så sjunker brodden ner i hagen.
min låtsaspappa är hovslagare och kan mkt om vinklar och ja väldigt mkt, och enligt honom och flera andra hovslagare är det ingen större fara.

men min häst har 6 brodd/hov för bästa grepp.

Här nere i Skåne är det vanligast med 2 broddhål. Faktum är att jag aldrig någonsin (under 40 år) ridit/skött någon häst med fler än 2 broddhål.

Jag har då aldrig märkt att de skånska hästarna skulle drabbas speciellt av sådana skador du nämner.

Kan också tillägga att hovslagarna för det mesta tillhandahåller skor med 2 broddhål, vill man ha fler får man ringa och beställa innan besöket.
Min förra hovslagare körde med skor utan broddhål. Att få gjort två hål/sko kostade totalt 40 kronor extra.

Immer

hade du själv inte märkt av 1 cm högre häl på dina skor??

betänk sen att du har lite för höga trakter (merparten av sveriges hästar har det) plus 1 cm sko på det. då har du plötsligt 3 cm för höga trakter.

Med lite logik kommer man långt.

Det där tror jag inte alls på! Jag har bara traktbroddar och de är väl ca 1 cm höga. Inte en chans att dessa små broddar skulle skapa så stora påfrestningar att min häst skulle bli halt. Hon väger ju dock en del och mina 1-centimeters-broddar sjunker nog i stort sett ner överallt, utom på asfalt då.

Hade traktbroddar på mina två fd hästar också. Den ena avlivades som 24-åring (hon fick starr) och den andra var fortfarande pigg, glad och frisk när jag sist hörde om honom. Han var då 26 år och alls inga fel på benen. Visst, statistiskt sett har jag väl inte mycket att komma med :D , men jag är verkligen inte övertygad om att två (i stället för fyra) broddar i varje sko skulle skada en häst.

Du får tro vad du vill, det är inte min häst du har.

Läste i Wrangels bok idag på Biblan, han avrådde bestämt från att bara använda traktbrodd, då även den minsta extra belastningen på tån orsakade skador hos hästen.

Det fanns en massa gott där för en barfotaintresserad oxå, hett tips!

Jag har hört en del folk som bara broddar på utsidan av hoven för de är rädda för att hästen trampar sig. Där kan vi snacka om felbelastning!!!

Diskuterade just detta med min hovis förra veckan och enligt honom så är påfrestningen på hästens senor etc BETYDLIGT större med 4 än 2 broddar/ sko, eftersom hoven inte tillåts få något naturligt vridmoment mot underlaget. DET SAMMA GÄLLER GULDSKOR.
Det är helt vansinne att använda så mycket grepp på beslagen om man inte har en draghäst som är beroende av tåfäste på ett helt annat sätt än ridhästen.
Har man 2 st låga isbrodd per sko är skillnaden på belastningen på hoven mycket marginell, mot att gå utan.

ryver, det ena gör inte det andra bättre

Morran, jag har lärt mig att inte lyssna för mycket på min hovis, eller alla andras heller, för de är så fulla av besserwisserhet att det ryker ur vissas öron.
Frågar du en travhovis får du ett svar, frågar du en nyutbildad får du ett annat, osv.

min hovis förnekar exempelvis att en oskodd häst har varmare fötter än en skodd, och att sadeln inte spelar så stor roll vilken man väljer. Jäkligt dumma påståenden som jag aldrig kommer kunna dra ur honom.

Jag går till mig själv när det gäller glidmomentet. Vid minsta lilla glidmoment blir jag osäker och anstränger mina senor mer än om jag har ett fullständigt grepp när jag springer/går.
Hästen har 4 ben och behöver kanske inte fullt så hårt grepp som jag visserligen.

Hästen ska trampa i med trakten först, där sitter brodden. Alltså ett stumt grepp. Sen skuter den iväg med tån, ett oerhört halt moment eftersom det sitter en järnsko på. DET anser jag sliter!

Glidmomentet ska utgå från den oskodda hoven, alltså glider era skodda hästar för mycket hela sommaren när ni rider obroddat, tänkt på det?
En oskodd häst med perfekt hov har oftast ett bättre grepp på blankis än en obroddad, och har ni hal sko på halva hoven blir det ju ett störningsmoment för hästen. dvs först säkert steg, sen osäkert; påskutet blir sämre.

Jag rider o kör min med 4 broddar då vet jag att islaget blir jämnt och att jag har bra fäste i alla rörelsemomenten. och på sommaren är det barfota som ska föröka gälla. Då tror jag att jag ger hoven bättre förutsättningar än om man haft skor 365 dagar om året. Jag hoppas fler följer i den riktningen ju mer vi utbildar oss. Det kräver oxå att hovslagarna hänger med och lär sig verka så att övergången blir den bästa.
/jenny

snigelfarmor skrev:
betänk sen att du har lite för höga trakter (merparten av sveriges hästar har det) plus 1 cm sko på det. då har du plötsligt 3 cm för höga trakter.
Nu tänker du helt galet. Skon höjer ju nivån även i tån, så det är bara broddens höjd du kan räkna in.
Ang debatten om att hovis borrar hål för tåbrodden eller ej, kan jag meddela att min hovis gör det själv. Han gör det EFTER att han knackat till passformen. Görs det innan han bankar till skon stämmer inte avstånden mellan hålen för att få dit polar-padsen.
Han gör så även på dom som inte har polar-pads. Det finns en liten risk att hålen blir aningen ovala annars. Även om risken är liten är jag tacksam för att han eliminerar den.

Nej, trakterna är fortfarande 3 cm för höga, o tån kanske bara 2 :)

Men hästen har ju vinklar och höjder den vill följa och en sko försämrar de riktlinjerna, plus att man inte alltid följer vinklar.
alltså, DU har en deformerad fot o en dålig sko plus att någon limmat dit järnklossar i hälen.
Det borde rimligtvis inte kännas bättre än med bara den deformerade foten o kassa skon. Men jag kan ha fel.

Resten av resonemanget då, vad tänker du om det?

jag har nu haft två broddar sedan december. jag hatar det! när det är halt kan man varken trava eller galoppera för att hästarna halkar med tårna (eftersom de inte har broddar där) min häst har gått omkull två gånger i skritt(!) för att han har halkat med tårna. visst är det billigare, men det är 20 ggr så bra att ha fyra broddar!

Du får ursäkta, men just nu så tycker jag att det ryker rätt duktigt ur dina öron också.

Jag har avverkat ett antal hovisar genom åren, en del bättre än andra. Den hovis jag har nu är i mina och många andra kunders ögon otroligt kompetent, och kan dessutom hänvisa till forskning och artiklar om man är intresserad av att veta mer om något. DET kallar jag bra hovslagare.

Sen att han har åsikter om täcken hit eller dit, sadlar, bett osv. får man ta med en nypa salt, det är inte det han är utbildad för. Man behöver inte vara hovslagare för att vara besserwisser, det finns det gott om exempel på här på Buke.

Däremot vad gäller hovar och beslag litar jag helt och fullt på hans yrkesskicklighet, mer än någon surfande lekmans åsikter på nätet. HAN HAR UTBILDNING; DET HAR INTE JAG.
Sedan att det finns andra åsikter och rön i forskningen, och att folk tar till sig olika saker, det är en helt annan diskussion.

Hej!
Min häst har sex broddar ro. :)
Kanon skor använder alltid dessa guld skor under vinter halvåret. :banana:
Skulle alldrig utsätta min häst för den felbelastning som två broddar ger. :eek:
fråga trav hovslagarna var det tycker om det två broddar på vintern. :devil:
Två broddar är till sommar halvåret på eventuella tävlingar. :idea:
MVH Linnea

Jag föredrar att ha fyra i varje hov, eller mer, om man inte bara har två korta isbrodd el liknande (hjälper ju kanske inte så mycket nu när det är en massa snö ute :smirk: ). För om man har lite längre brodd och bara har två i varje sko så tror ju jag att hovvinkeln inte blir den bästa.. man höjer ju ändå trakterna med nästan 1 cm i alla fall. Fast är det snö ute och inte stenhård knölig backe så tror ju jag att det blir lindrigare fast man bara har två brodd i varje.
Men jag tycker ju inte om att ha en massa brodd i heller, dels för skaderisken och sen att man låser hästens rörelse om dom i vanliga fall skruvar lite på benen när dom går (vilket min häst gör i bak)
Men hästarna är ju nästan tvungna att ha brodd i så man får väl välja lite själv vilket man tycker är bäst ;)

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 900
Senast: Görel
·
Utrustning Hej! Närmar mig nu min första vinter med transport och funderar på det här med broddar. Jag har ett Fautras och jag misstänker att den...
Svar
4
· Visningar
442
Senast: Anna-Bella
·
Träning Hej! Ni som bor i norrland. Hur gör ni med broddar? Vi har jätte ojämt väder ute just nu. Men har varit uppehåll på halkan på ca 1,5...
Svar
4
· Visningar
465
Senast: Jeps
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Med vintern i antågande byter vissa däcken på bilen, andra byter skorna på hästen. Att hästen är utrustad med vinterskor och broddar är...
Svar
0
· Visningar
73
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V