Broddade skor

B

**BORTTAGEN**

Skulle vilja höra lite åsikter om färdigbroddade skor. Har hört både för och nackdelar. Har tänkt sätta på sådana nästa gång hovslagaren kommer :banana:
 
I vårt stall hade de flesta färdigbroddade skor under flera år. Vi slutade efter att några hästar fått skador i hagen (i samtliga fall broddtramp i kronranden - i ett fall ledde det till hovböld), och har nu broddfritt i hagen (alla hästar går tillsammans). Förutom dessa skador fungerade det bra med färdigbroddat.

Kan för övrigt tillägga att vi trots obroddade hästar i hagen de senaste 2-3 åren inte haft några skador p.g.a. att hästarna halkat - detta trots att de går ca 15 hästar ihop och leker rätt friskt emellanåt!
 
Jag gillar det nog inte. Jag vet inte hur många broddar det är, 4? Men hursomhelst så måste ju hästen bära upp hela sin tyngd bara på broddarna, istället för hela skon.
Och sen så ska väl helst strålen vara så nära marken som möjligt för att det ska bli bra cirkulation.
Hovar och skor är inte riktigt min grej, men det här är vad jag har fått höra iaf!
 
I vårt stall har hästarna inte broddar i hagen. Pga skaderisken.
 
Jag har köpt såna för första gången i år.
Eftersom jag bor uppe i Jämtland så är det inte att tänka på att vara utan broddar vintertid.
Han har alltid brodd, även när jag transporterar (annars skulle han halka och slå ihjäl sig innan vi ens tog oss till transporten)
Vet att hästarna på ridskolan jag gick på förut hade dessa och var jättenöjda med dom.

Ska bli spännande och se om brodden slits ner eller om den håller hela vintern.
Det jag hört är att det kan bli stummare för hästen för att den får ett "hårdare" grepp, men jag vet inte vad det skulle kunna bli för skillnad på vanliga broddade skor och dom här.
 
:confused: :confused:
Blir inte brodden nersliten innan skon??
Jag menar på vintern har Skuggi samma skor hela vintern, bara tar av och verkar åsså åker de på igen, så byter man broddarna när de blir nerslitna... Låter slösigt att behöva slänga bort hela skon bara för att broddarna är utslitna.. :confused:
 
(inte riktat direkt till gunnnar men måste ju klicka på någon svara knapp..)
Är färdigbroddade skor samma som guldskor? Eller är dem olika?
 
Kom på en sak till!
När hästen sätter i hoven glider den ju en liten bit, men när den har broddar blir det tvärstopp. Det ska man nog oxå tänka på.

Sen bor ju jag i södra Sverige, vid kusten, och här blir det inte så mycket snö och is. Kan tänka mig att om man bor i norr har man inget annat val än att ha broddar jämt :crazy:
 
Jag har coromantskor med sex st fasta brodd på vintern. Fungerar utmärkt!! Broddarna blev inte nerslitna, trots att vi la om skorna 1 gång.Han gick med samma skor i drygt 16 veckor. Skulle aldrig tänka mej att släppa ut hästen utan brodd. Jättebra skor!! :)
 
Fördelarnma är nog mera för hästägaren än för hästen.
De färdigbroddade jag tänker på, är de med ett antal "dubb" av hårdmetall.
Säkert bra vid barmark och isfläckar men otillräckligt när det är packad snö.
Efterhand som skona slits blir hårdmetallsdubben lite långre och spetsigare.
När hästen ligger misstänker jag att framhovarna kan skada hästen i sadelstaden.
Även om det kan vara jobbigare tycker jag det är bättre att brodda när det behövs,och då med rejäla isbrodd,och att man avlägsnar brodden i boxen och vid transport.
 
mina hästar4 har alltid (sedan "guldskorna kom ut...) haft färdigbroddade skor hela vintern. har aldrig haft några skador på hästen orsakade av broddarna. använder samma par i två skoningar så det blir inte dyrare heller.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett fullblodssto som har otroligt kassa hovar. Skos i dagsläget med limskor pga att det inte finns någon hov att sätta...
Svar
6
· Visningar
823
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
916
Senast: Miingla
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 550
Senast: Sirap
·
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 094
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp