• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Uddatyp
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 1 519
U

Uddatyp

är inte så bra på de här med broddar.
kan man gå på is med isbroddar eller halkar hästen då me?
skulle ut o rida idag men vi fick vända för vi kom ingenstans.
vad ska man ha för broddar nu?
är man säker med isbroddar?

Sv: broddar??

Uddatyp skrev:
är inte så bra på de här med broddar.
kan man gå på is med isbroddar eller halkar hästen då me?
skulle ut o rida idag men vi fick vända för vi kom ingenstans.
vad ska man ha för broddar nu?
är man säker med isbroddar?

Skall du ut och rida så är isbroddar bra att ha på, men ännu bättre i kombination med snowpad (snösulor) som hovslagaren kan sätta dit!
Sen tar man ju ändå det rätt lugnt på vintern vid ridturerna, inge metod är ju 100 % halkfri.:banana:

Jag har lärt mig att ska man ut på is och rida (förstås med broddar) så ska man rida fortare än vanligt. Saken är den att hästen sätter ner sina hovar med mer kraft och får då bättre fäste.

Om man "fisrider" så tränger inte broddarna ner i isen lika långt och man får då inte lika bra fäste.

Mia

Vet inte om jag skulle vilja ut på "hal is" och galoppera precis :smirk: men lite lätt trav kanske inte är nån fara om man tar det lugnt och handlar med sunt förnuft! Inte så kul att gå omkull precis, inte heller om pållen vrickar till sig! kan bli dyrt! :angel: :banana:

har ni isbroddar både fram och bak?? och vet ngn om det går att sätta på snösulor utan att sko om hästen??? och ska man ha snösular både fram och bak eller vad rekommenderas??

Zaida skrev:
har ni isbroddar både fram och bak?? och vet ngn om det går att sätta på snösulor utan att sko om hästen??? och ska man ha snösular både fram och bak eller vad rekommenderas??

jag hade endast skor fram med broddar förra vintern men då blev hästen oisäker och halkade med bak så jag rekomenderar skor runt om med brodd på vintern vid halka..

snösulor sätter hovlagaren dit för de sitter under skon. och jag skulle ha det både fram och bak men de behövs mest fram.

det finns även snösulor med öglor som man skruvar fast i tåbroddarna, men de ska endast användas vid ridning (skulle tro att de ej håller för dygnetruntdrift)

haha, fisrida gör man väl aldrig.. jag och polaren isrejsade på storavägen förr-förra vinter med islänning och ponny, dmtjock is på backen och det yrde ismoln efter oss (32 broddar som river i isen är härligt det) helt underbart.. :love:

Dem hästarna jag rider halkar inte med isbroddar.
Dem har fyra st på varje hov och det går utmärkt.
Men bara för att man tror att det går bättre om man
tar det lite lugnare så är det fel. ;) För broddarna fäster
bäst om hoven får ett hårt nertramp. Men bara för
det så ska man ju inte sluta vara försiktig.
Och oftast kan man komma undan dem värsta isställena. :smirk:

Dock kan det bli riktigt halt om man inte har snöskor
där det finns snö. För packade snö är hal och livsfarlig! :eek:

min hovslagare säger att man bara ska ha 2 broddar bak o 4 fram?
trodde man skulle ha 4 bak med?

sparkskador i hagen?
för ska ju bara ha dom när ja rider..men annars kan man väl ha boots fram så dom inte råkar trampa sej?
e rädd att om de bara e 2 bak att hon ska halka i backen :(..men 2 kanske oxå funkar?

Vi har snösulor på alla fyra ben på båda våra hästar.
2 broddar (vanliga) på varje sko och 2 Stift (sticker upp ca 3 mm) på tåndelen varje sko.
Denna lösning fungerar perfekt på både is och snö.
Vi galopperar inte över blåis utan skittar lugnt och låter isbrodden (stiften) få fäste.

Cheers

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
5 096
Senast: Görel
·
Utrustning Tjo, är denhär fett misslagoma årstiden nu, när grusvägarna tinat fram, men hage är fett snöig och isig än, och gården bara bitvis isig...
Svar
6
· Visningar
556
Senast: Shixle
·
Utrustning Tjo, preppar stallet för att hovis kommer imorgon, dags för skor för grabbarna och med tanke på vädret så lär det väl bli brodd oxå. I...
Svar
9
· Visningar
893
Senast: Shixle
·
Utrustning Har haft tur och inte behövt boots i hagen på någon häst tidigare. Men min valack envisas med att trampa sig själv på framsidan av... 2
Svar
39
· Visningar
1 454
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka