Sv: Broddax

Broddar alltid alla hovar som har skor. Inga extraskydd på varken i hagen eller boxen. Inte haft några problem med broddskador.

*kl*

Broddar med 4 brodd/hov + snösulor. Bak har han små blindbroddar, för att minimera risken för skador då han går med andra hästar i hagen. Han går med boots runt om alltid, då han har en tendens att trampa på sig själv.

Igår broddade jag min häst runt om innan jag släppte ut honom i hagen, 2 brodd/sko. Han går själv. Känns lite osäkert eftersom han ligger ner och sover varje natt i boxen. Och inget jag är van vid.

Vanligt fall brukar jag aldrig brodda mina hästar (mer än när jag rider ut i snön, vilket är sällan här i Blekinge). Det brukar vara så pass mycket mjuk lera under snön och oftast inte så kallt. Så här blir inte heller så halt i hagarna. Bara på stallplanen innan det blivit sandat. Och om det är snö flera dagar så den trampas ihop och blir hård och hal.

Har aldrig varit med om varken broddskador (iof inte så konstigt, inte heller tillåtet att ha bak i det stallet där jag står om de går flera) och inte heller fläkskador.

Men kan ju bero på att vintern oftast inte är så omfattande här på "solkusten" i Blekinge ;)!

(står i ett stall med 45 hästar och förra vintern var det 1 häst som var broddad runt om. och några få med broddar fram)

Hopphästarna i stallet går med blindbrodd runt om, året om. På dessa har jag aldrig sett en broddskada på tre år och dessa har enbart senskydd vid ridning.
De har inte heller haft något problem med elitbrodd i trakten och blindbrodd fram på vintern. :)

Hej.
Det finns broddar som inte är högre än blindbrodd och har en ispigg.

Kommer inte på vad dom heter, kan ta reda på det då jag skall till afären i morgon och handla.

Dom som jag vet har testat dom är nöjda.

Kram

Hej.
Det finns broddar som inte är högre än blindbrodd och har en ispigg.

Kommer inte på vad dom heter, kan ta reda på det då jag skall till afären i morgon och handla.

Dom som jag vet har testat dom är nöjda.

Kram

Okej, ganska små då? Jag har vinterbrodd som är 7mm och dom är lika höga som blindbrodden, men finns det ännu mindre?
Du får gärna kolla vad det är för några :)

Det finns vinterbrodd på 6 mm. Själv kör jag aldrig högre brodd än 8 mm. Använder alltid alltid brodd när underlaget kräver det. Skulle inte våga riskera en ev fläkskada pga att jag inte broddat. Tror nästan det är värst till och från hagen i de flesta stall och att ha hästen obroddad på en snorhal grusväg/gång det är ju bara som att man bäddad för en fläkskada eller att hästen går omkull.

Min står med 4 elitbrodd på 6 eller 8mm, just nu 8mm för det var de som hovis hade med sig. Står med dem dygnet runt och det händer ytterst sällan att hon kommer in från hagen med sår från brodden. Är ju lätt att förebygga också med boots och lindor:)

För mig är det också självklart att köra 4 brodd i varje för att undvika en onormal benställning på hästen!

Kl
Jag har två brodd i varje sko runt om på ena. Andra har bassä skor fram.
Föredrar två framför fyra eftersom glidmomentet försvinner. Har prövat bägge o märker skillnad på hästarna.
Onaturlig benställning blir det ju bara när de står i stallgången.
Lite kluven ang brodd bak i hagen. Aldrig haft häst med fläkskada. Däremot fått avliva en efter en brodd spark o midn Pluto stod två månader på box förra vintern gipsad efter att ha blivit sparkad med en spricka i benet som resultat.

kl
Mina har 2 brodd på varje sko/fot. Annars brukar jag ha 4brodd, men hovis hade inte de med när han kom sist. Jag tar aldrig av broddarna, bara byter vid behov. Vill inte vara med om skador. Då förra året hade Hooney inga skor lr broddar, då var hon nära att stå på nästan 5 ggr till hagen (vilket är ca 8m). Så jag vill inte chansa, i år är de skor och elit broddar som gäller. Skulle kännas livsfarligt att gå med en häst på vardera sida och dom skulle halka brevid mig:crazy:

Och på de 8 metrarna så fattar inte jag varför man inte kan slänga ut en hink grus... om hästen nu är oskodd och det är isgata.

Blindbrodd hjälper föga mot snöunderlag med halka. Jag har valt att ha vinterbrodd på dygnet runt, har nu 2/hov, nästa skoning 4/hov. Jag föredrar risken att hästen trampar sig framför att den riskerar att halka och fläka sig. Min häst är lugn i hagen och går med en annan häst, men ingen av de sparkas. Man kan ju ha boots i hagen om man är orolig.

Liknande trådar

Utrustning Har haft tur och inte behövt boots i hagen på någon häst tidigare. Men min valack envisas med att trampa sig själv på framsidan av... 2
Svar
39
· Visningar
1 464
Senast: Kristall10
·
Hästvård Först och främst vill jag säga att veterinär är inkopplad och jag väntar på svar från blodprov. Men hon var ganska osäker på vad vi ska...
Svar
18
· Visningar
4 052
Senast: Pallen
·
Utrustning Broddar är en del av hästen utrustning så här vintertid speciellt om de har skor. Jag är mest nyfiken på hur ni gör och varför ni gör... 2 3 4
Svar
71
· Visningar
9 301
Senast: Andorra
·
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och... 2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 740

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka