brodddar? när?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare diamond
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 66
  • Visningar Visningar 4 394
Sv: brodddar? när?

Jag broddade idag. Riktigt halt på stallplanen nu. Använder inga skydd och har aldrig haft ett sår efter en brodd.

Båda "tahandom"hästarna är broddade sedan ca 1, 5 - 2v sedan. Det är synd om hästarna som inte har brodd här uppe nu :crazy:

En häst i stallet har inga broddar än... han åller på och slår ihjäl sig till och från hagen :crazy:

Ravinsky har gummiboots bak i hagen när han är broddad, annars ingenting. Han har 4 broddar runt om, P har 4 broddar bak och PG med brodd fram...

vad min häst pysslar med? snarare vad pysslar han inte med...
han leker , leker o leker. han brallar, bockar och busar hela dagarna vilket jag är glad för men om han kunde göra det utan att trampa sig själv vore det ännu bättre.

Liten sidofråga: Om ni har er häst i samma hage med andra broddade hästar, är ni inte rädda att nån ska sparka eran häst eller att eran ska sparka nån annans? Det är ju inte bara den hästen som har broddar som kan skada sej ju :crazy:

Jag har broddat från mitten av oktober till när snön försvinner (april). Jag har aldrig benskydd på min häst förutom vid hoppning och när han går i djupare underlag. Hästar som hela tiden skyddas lär sig inte att vara rädd om sig för det blir ingen konsekvens av att springa på sina egna ben.

Min är mycket lekfull i hagen och varje år så kommer han in med småsår av brodden första veckorna men sen inget mer.

/Camilla

Om hästarna gått tillsammans ett tag och de fungerar tillsammans så finns det ingen anledning att brodda ur - hästar slåss inte gärna just för skaderisken. Har man dock hästar ihop som verkligen inte fungerar tillsammans så kommer de att hålla på att göra upp evighet men då gör de illa varandra oavsett.

lady_hamilton skrev:
Liten sidofråga: Om ni har er häst i samma hage med andra broddade hästar, är ni inte rädda att nån ska sparka eran häst eller att eran ska sparka nån annans? Det är ju inte bara den hästen som har broddar som kan skada sej ju :crazy:

Våra hästar fungerar bra ihop utan att dom ska sparkas, men visst kan en olycka hända, men det kan även gå riktigt illa utan brodd. Skulle någon av hästarna vara sån som ständigt sparkas så skulle vi inte tillåta att den hästen hade brodd på sig i hagen.

Bara en liten tanke :D. För i det stallet jag hade min häst i förra vinterna hade dom en ensilagebal i hagen vilket gör att dom kan bråka lite mer än vanligt. Även två unghästar som sprang runt och busade väldigt mkt vilket gör att dom kan sparka till varann utan mening...

jag broddade min häst igår. han har inte skydd varken i hagen eller boxen.
tycker de e lite onödigt att ha de i boxen iaf.. där står dom väl (förhoppningsvis) mest still..

lady_hamilton skrev:
Bara en liten tanke :D. För i det stallet jag hade min häst i förra vinterna hade dom en ensilagebal i hagen vilket gör att dom kan bråka lite mer än vanligt. Även två unghästar som sprang runt och busade väldigt mkt vilket gör att dom kan sparka till varann utan mening...

Just med busiga unghästar så tycker jag det är svårt att överväga vad som är bäst. Dom kan ju även skada sig rejält om dom inte har brodd och dom halkar.
Mina unghästar (nu 4 år och 6 år) har aldrig varit oskodda, så dom har klarat sig bra från att halka.
Hade dom varit skodda hade jag nog kankse haft brodd och satt på dom vintertäcken som ialla fall kan skydda lite. Fast så har dom inte heller bråkat speciellt mycket med varandra. Men däremot kan dom klättra lite på varandra, så därför skulle nog i så fall ha täcke på dom. Dom har inte täcke annars, förutom vid dåligt väder.

lady_hamilton skrev:
Vi hade min gamla häst en hel vinter med en annan häst, och visst det syntes....
Min häst sparkade den andra en gång på framsidan av skulderbladet så det blev ett runt hål lika djupt som en brodd:crazy:
Men utöver det så blev det inga skador på kroppen men däremot på täcket:eek: Vete tusan hur han nådde att sparka, men det var rivmärken av broddarna (INTE tänderna!) på täcket:crazy:

shampiz skrev:
Just med busiga unghästar så tycker jag det är svårt att överväga vad som är bäst. Dom kan ju även skada sig rejält om dom inte har brodd och dom halkar.
Mina unghästar (nu 4 år och 6 år) har aldrig varit oskodda, så dom har klarat sig bra från att halka.
Hade dom varit skodda hade jag nog kankse haft brodd och satt på dom vintertäcken som ialla fall kan skydda lite. Fast så har dom inte heller bråkat speciellt mycket med varandra. Men däremot kan dom klättra lite på varandra, så därför skulle nog i så fall ha täcke på dom. Dom har inte täcke annars, förutom vid dåligt väder.

Dom unghästarna, då 2 och 3 år gamla, var oskodda och hade inte broddar då (såklart :p ). Men jag fick inte ha broddar på min i hagen för spark risken. Men jag hade nog inte haft det iaf med tanke på vad dom hästarna var värda :o

Mount Never Rest skrev:
Vi hade min gamla häst en hel vinter med en annan häst, och visst det syntes....
Min häst sparkade den andra en gång på framsidan av skulderbladet så det blev ett runt hål lika djupt som en brodd:crazy:
Men utöver det så blev det inga skador på kroppen men däremot på täcket:eek: Vete tusan hur han nådde att sparka, men det var rivmärken av broddarna (INTE tänderna!) på täcket:crazy:

:eek: Jag hade inte haft dom hästarna i samma hage efter den sparkat så. Eller skruvat ur broddarna.

Hej... bara en liten fråga från nån som känner sig lite virrig..
Allt det här ed broddar alltså

Vilka sorters broddar finns och när använder ni resp. Speciellt nu till vintern? :confused:

Äsch, det var ju provocerat.

För att göra en lång historia kort:
20 åringen (min häst) bestämde alltid över den andra. Han var en rättvis och schysst ledare, dom åt alltid ur samma hö hög m.m.
En dag kom den andra på att han skulle vara ledare (och 20 åringen lät honom "prova") så han spenderade en hel vecka med att jaga runt med den gamle och inte låta honom äta hö m.m.
Efter en vecka fick 20 åringen nog och sparkade den andra, sedan var han chef igen. Och dom gick tillbaka till sina gamla rutiner med att äta ur samma hög m.m.

Dom skador han fick på täcket berodde på att han brukade dra den gamla i rumpan på täcket och till slut fick senior nog helt enkelt:D

Det är mycket lindrigare och lättare skada att få att läka om en brodd har orsakat ett sår än att hästen fläker eller sträcker sig... En sån skada kan ta upp till ett år att få till, medan ett sår efter en brodd tar en vecka.

Hästar är inte så ömtåliga som vi tror att de är. Ingen vårt stall har lyckats sparka en annan häst så illa med brodd att vi ens har funderat på att ta bort dem. Det händer öht väldigt sällan att de får broddskador efter bus i hagen. Och då har vi ändå ganska stor omsättning på hästarna i stallet och har ändrat en hel del på vilka som går med vilka i hagen.

/Camilla

Det finns en mängd olika broddar, från gräsbrodd i plast till de långa och spetsiga som travarna använder på isbana (foto tidigare i tråden). Sen kan man välja att brodda 2, 4 eller 6 i varje sko. Jag har vanlig standardbrodd men inte de låga utan de som är ca 1 cm höga men inte spetsiga. 4 stycken i varje sko ger utmärkt grepp för det arbete min häst gör. Har hästen små hovar bör man kolla vilken tjocklek det är på den gängade delen eftersom små skor har mindre hål.

/Camilla

Liknande trådar

Utrustning Har haft tur och inte behövt boots i hagen på någon häst tidigare. Men min valack envisas med att trampa sig själv på framsidan av... 2
Svar
39
· Visningar
1 453
Senast: Kristall10
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 564
Senast: Lavinia
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av... 2 3
Svar
49
· Visningar
4 292
Senast: Nevermind
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 695
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka