Sv: brodddar? när?
Vi har börjat brodda, bor i Sollentuna 2 mil norr om Sthlm.
Vi har börjat brodda, bor i Sollentuna 2 mil norr om Sthlm.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
lady_hamilton skrev:Liten sidofråga: Om ni har er häst i samma hage med andra broddade hästar, är ni inte rädda att nån ska sparka eran häst eller att eran ska sparka nån annans? Det är ju inte bara den hästen som har broddar som kan skada sej ju![]()
lady_hamilton skrev:Bara en liten tanke. För i det stallet jag hade min häst i förra vinterna hade dom en ensilagebal i hagen vilket gör att dom kan bråka lite mer än vanligt. Även två unghästar som sprang runt och busade väldigt mkt vilket gör att dom kan sparka till varann utan mening...
Vi hade min gamla häst en hel vinter med en annan häst, och visst det syntes....lady_hamilton skrev:Liten sidofråga: Om ni har er häst i samma hage med andra broddade hästar, är ni inte rädda att nån ska sparka eran häst eller att eran ska sparka nån annans? Det är ju inte bara den hästen som har broddar som kan skada sej ju![]()
shampiz skrev:Just med busiga unghästar så tycker jag det är svårt att överväga vad som är bäst. Dom kan ju även skada sig rejält om dom inte har brodd och dom halkar.
Mina unghästar (nu 4 år och 6 år) har aldrig varit oskodda, så dom har klarat sig bra från att halka.
Hade dom varit skodda hade jag nog kankse haft brodd och satt på dom vintertäcken som ialla fall kan skydda lite. Fast så har dom inte heller bråkat speciellt mycket med varandra. Men däremot kan dom klättra lite på varandra, så därför skulle nog i så fall ha täcke på dom. Dom har inte täcke annars, förutom vid dåligt väder.
Mount Never Rest skrev:Vi hade min gamla häst en hel vinter med en annan häst, och visst det syntes....
Min häst sparkade den andra en gång på framsidan av skulderbladet så det blev ett runt hål lika djupt som en brodd![]()
Men utöver det så blev det inga skador på kroppen men däremot på täcketVete tusan hur han nådde att sparka, men det var rivmärken av broddarna (INTE tänderna!) på täcket
![]()