brodddar? när?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare diamond
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 66
  • Visningar Visningar 4 394
Sv: brodddar? när?

Den jag använder är ungefär som den som kallas 10 på bilden men utan spets, dsv den är slätare uppepå.

/Camilla

Skodde på ena hästen med guldskor med fyra fasta brodd för ett par veckor sen. Andra ska jag åka och köpa brodd till imorgon, blir då så låga men hårda och spetsiga som jag kan hitta.

Min erfarenhet av att ställa ut balar i hagen är snarare att de inte tjafsar så mycket runt den iom att de har fri tillgång och då behöver de inte bråka. Finns ju mat så det räcker till alla då. :)

Har också dåliga erfarenheter av fläknings/sträckningsskador orsakade av halka så numera står jag aldrig i ett stall där man inte får ha brodd i hagen. Vill de andra i stallet inte låta sina gå med mina med broddar i så ber jag om att få en egen hage. Har funkat bra hittills och (peppar, peppar) inga broddskador än så länge, varken på andras eller mina hästar.

/JES

När snön kommer :D JUst nu har han dock inga broddar, eftersom snön kom och gick på bara några dagar... Men det är inte kul det där med is alltså >.< Hur sjutton klarar sig barfotahästar genom vintern? :O

jag bor i skåne..:angel: men här har ingen i närhetten broddat! asså alldri nån ja känner.. joo men vi broddar varje dah när vi ska rida sen tar vi ut det igen å så..har bommol i annars! min hovslagare skodde förra veckan utan brodd hål :devil: men det e inte så halt där hon e! inget i hagen å inget på väg till hagen! å ja rider i ridhus! eller skrittar en runda i skogen!:confused:

Jag har just nu 9s, kommer att gå upp till 13s när det kommer mer is och vi tävling kommer jag att gå upp på dom vassa.

typen 6 & 8 är väl ganska populär för de som inte håller på med trav?

Lite off:
en häst reds ute med modell 6 och ägaren kunde inte förstå varför hästen var så spänd :angel:

vi är ju i norr med mkt snö och is i flera månader

Jag broddar när det blir halt. Dvs i lördags :D Använder inga skydd på mina två, det funkar bra ändå.

lady_hamilton skrev:
Liten sidofråga: Om ni har er häst i samma hage med andra broddade hästar, är ni inte rädda att nån ska sparka eran häst eller att eran ska sparka nån annans? Det är ju inte bara den hästen som har broddar som kan skada sej ju :crazy:
Har eget stall och har här haft fem st olika hästar, under olika perioder. Inga sparkskador nånsin (haft stall sen 2000), men de har fri tillgång på hösilage med...

Njae, jag inte är spec. rädd att min häst ska bli sparkad, det är ju en pytteliten chans med tanke på att han går själv ;)

jag brodda igår och eftersom jag inte kan ha boots pga ett sår så traktbrodda jag bara, ska tåbrodda senare och då även sätta på honom boots och benskydd i hagen, speciellt när han slipper sjukrutan.

Jag är helt okunnig vad gäller det här med att hästarna trampar sig själva? Hur kan det komma sig att de gör det?
Har en hel flock med broddade hästar här, och jag har aldrig varit med om det.
Däremot har det hänt att de gett varann nån skrapa, när de busat högre upp på kroppen, men sällsynt.
Har jag en ny häst i hagen, har jag alla obroddade.
Guldskor är verkligen räddningen. Tidsmässigt, och skydd mot fläkskador i mina kuperade hagar.

Kan slänga in en fråga...

Hur får ni i era broddar när det är massa smuts i broddhållen?
Jag har försökt få bort allt smuts, jag har oljat och svärt men inget funkar. Så, hur ska jag få i dom förbaskade broddarna?

Centaur skrev:
Prova dom där från Shires, har tre kraftiga dubbla kardborreband och så kostar som bara 169,- paret. Det är dom som överlevt längst.... :angel:

Vart fick du tag i dem? Finns det någon sida på nätet?

Jag har broddat för ett par veckor sedan, fast bara med traktbrodd. Runtom fick han igår, och av vädret att döma i dag var det precis i rätt tid! I hagen har han boots och skydd fram dom första veckorna, för han är lite klantig när han är nybroddad...
Jag har H**ks skydd i ett perforerat material som andas super och inte binder vatten, så skulle jag komma sent till stallet så gör det inget att han har skydden på sig några timmar inne.

Jag tar en söm och gräver ut skiten, sen tar jag en gängtapp, och vips så går dom i (ibland inte riktigt så enkelt, men det är ju förhoppningen... :smirk: )!

Broddar bara när jag rider, tar av dem när jag ridit klart, gillar inte att det står med broddar jämt.

Jag har broddat 2 av mina. Gör det om de går o halkar i hagen.

Kassiopeja skrev:
Min erfarenhet av att ställa ut balar i hagen är snarare att de inte tjafsar så mycket runt den iom att de har fri tillgång och då behöver de inte bråka. Finns ju mat så det räcker till alla då. :)

Har också dåliga erfarenheter av fläknings/sträckningsskador orsakade av halka så numera står jag aldrig i ett stall där man inte får ha brodd i hagen. Vill de andra i stallet inte låta sina gå med mina med broddar i så ber jag om att få en egen hage. Har funkat bra hittills och (peppar, peppar) inga broddskador än så länge, varken på andras eller mina hästar.

/JES

Men dom bråkade iaf ganska mkt om maten... Eftersom dom var 5 st så var det ju nästan alltid nån som åt och så körde dom iväg varann och så blev de lite bråk m.m.
Men iaf så hade jag inte velat ha det på samvetet att min häst sparkat en häst så den blev skadad. Särskilt inte när den andra hästen är värd över miljonen... :crazy:
Men visst fläknings/sträckningsskador är inte roliga. Har (som tur är) har jag ingen erfarenhet av det.

En liten söm brukar funka ;) och gängtapp, om det finns till hands...

min häst har bara isbrodd när jag rider o då det är snö/isigt. Aldrig i hagen eller boxen. Om det är barmark o hårt i marken, så går ju inte brodden igenom marken o hästen får i så fall trippa runt "på tå" hela dan i hagen o det tror jag inte är spec bra för lederna! (har bara 2 brodd i varje sko).
När jag rider med broddar brukar jag ha boots bak oxå, broddtramp kan ta så illa :smirk:

Liknande trådar

Utrustning Har haft tur och inte behövt boots i hagen på någon häst tidigare. Men min valack envisas med att trampa sig själv på framsidan av... 2
Svar
39
· Visningar
1 448
Senast: Kristall10
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 559
Senast: Lavinia
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av... 2 3
Svar
49
· Visningar
4 291
Senast: Nevermind
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 689
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka