broddj****

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare cerrox
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 028
C

cerrox

hur får jag bort den?? för att nu är jag arg, jag får inte bort en brodd, måste ha bort den nu!! :mad: någon som har tips & idéer på att få bort en brodd som tydligen ha växt fast i skon!?? ? eller är det helt meningslös, den kanske bokstavligen har växt fast!!?? :( hjälper det om man värmer brodden med en tändare?? hmm, en idé som ploppade upp nu. eller rostspray eller vad det heter?? för att skruva med en vanlig brodd- eller skiftnyckel fungerar inte så bra!! :( hur göra???

Sv: broddj****

Du kan testa med att liksom knycka till, med handen ( inte seg dra) när du lossar den. Se till att du håller i hoven ordentligt bara.

Rostspray kan fungera.

Eller om du har lugn häst ta dit skruvdragaren och sätt på lämplig bits. (OBS, mest fundering det sista)

ok, ska testa det, svårt att hålla hoven still bara. men får ta hjälp. ska testa rostspray också. han är lugn min pålle, men får se om det finns några lämpliga bits som passar i en brodd, det är väl det värsta, men det är värt att kollas upp. tack för förslag!

men vad för olja kan man prova matolja eller motorolja??

Matolja funkar säkert, eller 556. Låt det "verka" ett tag innan du försöker skruva på brodden igen.

Använd en broddnycket (blocknyckel) med ganska långt skaft. Min bror fick loss sina brodd genmom att knacka på broddnyckeln med en hammare.

Utrusta dig med wd-40 eller 556, en bra broddnyckel och leta upp en stark medhjälpare. Stallägaren hjälpte mig ett år när det var helkört att få ur ett par brodd.

Jag har försökt ALLT för att få bort några elitbroddar från förra vinterns skor.... ETT ÅR har jag förrökt. dränkt i rostolja, slagit på dom, skruvan, använ våld, varit teknisk... Allt för att få behålla dessa älskvärda broddar :D :angel:

Jag har anv 5-56 låtit verkat en stund knackat på brodden från sidorna och anv mig av en hylsnyckel detta har alltid funkat för mig!
Lycka till!!!

jag har fått ut brodden!!!! :D med en stark karl så!!!! :bump:

Hade me det problemet. Det var nog tio personer som drog och drog. Hade brottom för vi skulle åka på träning..Tillslut fick vi såga av den :banana:

Jag har ett supertips som slår allt! Tyvärr funkar det bara förebyggande, men du kan trösta dej med att du aldrig igen behöver oroa dej över om du får upp broddarna. Min hovslagare sa förra vintern att innan man sätter i broddarna så ska man ta på lite kopparpasta. Jag tror det är framtaget för att man ska ha det på hjulbultar när man skruvar fast däck. Hur som helst, en miniminidutt nånstans på gängen innan man drar i den, OCH DET FUNKAR SÅ J-LA BRA SÅ DET ÄR INTE SANT!!!
Jag hade precics som du gjort illa fingrarna och svurit och slitit... Sist på säsongen när skorna är avplockade har min man fått sätta skorna i skruvstäd för att få av broddarna som varit värda att sparas. No more - det fixar jag lätt själv. Och ändå går inte broddarna upp av sig själv, inte en brodd jag tappat på två hästar i vinter. Kopparpastan kostade kring 50-lappen om jag minns rätt och täcker nog tio år.

tack för det tipset, även min sambo sa att jag skulle ha kopparpasta på gängorna. får la prova det!! ;)

Jag doppar mina i motorolja, längst ut, och sen skruvar jag i dem. Använder alltid gängtapp/renstapp och så brukar jag lossa dem 1 gång i månaden och sen spänna om.

När jag tar ut dem i April så har de inte rostat och det är lätt att ta bort dem. Man får akta bara så att brodden inte får runda hörn, för då får man inget grepp med broddnyckeln.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 750
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 931
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 843
Senast: QueenLilith
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 808

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Retrievertråden
  • Valp med diarré?

Hästrelaterat

Tillbaka