Broddverktyg!

niikon92

Trådstartare
Hello!
Efter att ha sökt runt lite här på Buke blev det till att starta ny tråd.

Vad använder ni alla för broddverktyg?
Jag är i behov utav en sån man skruvar i broddarna med, och har funderat på ett spärrhandtag. Vet att Biltema har som är anpassade för broddar.

Vad använder ni? Hur fungerar det?

MVH Niikon92

Sv: Broddverktyg!

Hello!
Efter att ha sökt runt lite här på Buke blev det till att starta ny tråd.

Vad använder ni alla för broddverktyg?
Jag är i behov utav en sån man skruvar i broddarna med, och har funderat på ett spärrhandtag. Vet att Biltema har som är anpassade för broddar.

Vad använder ni? Hur fungerar det?

MVH Niikon92

,
Spärrskaft och hylsa är det smidigaste i mitt tycke. :)

Spärrskaft och hylsa alla dagar i veckan :). Ok, om jag får ta till hajen (skiftnyckel) för att lossa på våren när de ska ur (men då har jag ett mkt kort spärrskaft).

Jag använder spärrskaftet plus hylsan från biltema och har gjort i flera år.

Tar mig några sekunder att byta eller sätta i brodd

En bra/vass gängtapp är också ett måste. De man köper i hästbutik är värdelösa så jag brukar köpa en i byggvaruhus typ biltema där också. De ska vara så vassa att man måste ha vantar på sig för att inte kutta upp hela handen

Jag har en vanlig gängtapp 3,8" och sedan Biltemas spärrskaft med 3,8" hylsa för hästbrodd från samma ställe. Funkar bra, enda gången det inte duger är om brodden blivit för sliten och avrundad så hylsan inte får grepp. Annars inget att klaga på.

Jag rensar ut med en söm eller spik. Jag har gula öronproppar i broddhålen när jag inte har broddat, eftersom stenar är omöjligt att få ur om det kilat i.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
670
Senast: cowgirl81
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en... 2 3
Svar
40
· Visningar
3 837
Senast: Blyger
·
R
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
1 035
Senast: Görel
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Och mitt livs historia, fortsätter.... för att ingen ska ta illa åt sig och börja diskutera om hur elak, dum och otrevlig jag är, så...
Svar
0
· Visningar
622
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka