Bröllop/dop

SpanskaLoppan

Trådstartare
Om ett par veckor ska jag och familjen på min kusins bröllop. I bröllopspresent har paret önskat ekonomiskt bidrag till sin bröllopsresa, hur mycket förväntas man ge då? Vi är visserligen kusiner men har inte träffats på 15 år.
Jag, sambo och son måste dessutom resa med båt och tåg för att ta oss till bröllopet samt övernatta och ekonomin är som den är när en vuxen är föräldraledig...
I samband med vigseln är det också dop för deras son så vi har ju haft utgift för doppresent också. Mycket pengar på en gång...
 
En femhundring kan väl vara rimligt tycker jag.. Doppresenten behöver ju inte vara något jättedyrt. Min standardpresent när någon döps/namnges är en spargris med några tior i, typ :)
 
Något sånt hade jag tänkt mig. Kanske att vi t o m drar det uppåt tusenlappen..
Hur "paketerar" en sån gåva? Kuvert med ett fint kort? Eller är det vanligt att paret vill ha in det på ett konto?
Det är 20 år sedan jag var på bröllop sist så jag har inte koll på något alls...

Som i kyrkan t ex; jag har för mig att jag hört nåt om att vart man sitter beror på vem man är släkt eller vän till? Dvs att vi då ska sitta på "brudens sida" men vilken är det? Och stämmer det att det är så?
Vi som har en 2 månaders bebis med oss, får man ta med barnvagnen in i kyrkan eller ses det som fel?
Börjar han skrika och leva om så går givetvis en av oss ut med honom.
 
Något sånt hade jag tänkt mig. Kanske att vi t o m drar det uppåt tusenlappen..
Hur "paketerar" en sån gåva? Kuvert med ett fint kort? Eller är det vanligt att paret vill ha in det på ett konto

när vi gett presentkort eller pengar så har vi köpt en flaska mousserande eller champagne, beroende på hur mycket vi har velat lägga utöver gåvan, finns ju även halvflaskor, och lite fin choklad och lagt det med presentkortet i en fin presentpåse med ett gratulationskort.
 
Traditionellt sett sitter brudens släkt på vänster sida i kyrkan. Om ni kan ta med vagnen beror helt på hur kyrkan ser ut, finns det bara en mittgång kan det ju vara ganska trist för brudparet om de ska gå in och det står en vagn i gången.
Var beredda på att vagnen får vara utanför och om jag hade haft en så liten med mig hade jag satt mig långt bak så det är enkelt att gå ut om barnet blir ledset.
 
Traditionellt sett sitter brudens släkt på vänster sida i kyrkan. Om ni kan ta med vagnen beror helt på hur kyrkan ser ut, finns det bara en mittgång kan det ju vara ganska trist för brudparet om de ska gå in och det står en vagn i gången.
Var beredda på att vagnen får vara utanför och om jag hade haft en så liten med mig hade jag satt mig långt bak så det är enkelt att gå ut om barnet blir ledset.
Tack för lite vägledning!
Han sitter ju bra i famnen också, kan faktiskt t o m vara lugnast så när jag tänker efter. Ska tänka på att sitta långt bak med
 
Mer man ska tänka på? Alltså vad händer ens på ett bröllop och i vilken ordning? Vilka är de absolut värsta misstagen man kan göra?
Jag har inte varit i närheten av ett bröllop sen jag var ett litet barn och då var det ju en begränsad tid med "sitt still och var tyst" sen var det bara lek med de andra barnen.

Det enda jag har koll på är väl typ att man inte bör ha bara axlar i kyrkan eller kortkort klänning. Har pratat med bruden och det är valfri klädsel, har köpt en marinblå klänning som slutar strax nedanför knäet. Tänkte ha lite "guld" smycken och sandaletter med liten klack till plus en tunn sjal att ha över axlarna i kyrkan. Sambon har svart kostym och slips.

Festen är t ex på annan plats än kyrkan. Kan man förvänta sig att brudparet fixat transport till gästerna om inget annat nämns? Eller tvärtom förvänta sig att de inte gjort det?
 
Mer man ska tänka på? Alltså vad händer ens på ett bröllop och i vilken ordning? Vilka är de absolut värsta misstagen man kan göra?
Jag har inte varit i närheten av ett bröllop sen jag var ett litet barn och då var det ju en begränsad tid med "sitt still och var tyst" sen var det bara lek med de andra barnen.

Det enda jag har koll på är väl typ att man inte bör ha bara axlar i kyrkan eller kortkort klänning. Har pratat med bruden och det är valfri klädsel, har köpt en marinblå klänning som slutar strax nedanför knäet. Tänkte ha lite "guld" smycken och sandaletter med liten klack till plus en tunn sjal att ha över axlarna i kyrkan. Sambon har svart kostym och slips.

Festen är t ex på annan plats än kyrkan. Kan man förvänta sig att brudparet fixat transport till gästerna om inget annat nämns? Eller tvärtom förvänta sig att de inte gjort det?
Ni kan inte göra så mycket fel:) när brudparet går in så står alla (som kan) upp, samma när de går ut och under själva vigselmankemojset. Stäng av ljudet på mobilen och sitt och titta, ungefär så.

Transport får ni nog stå för själva.
 
Festen är t ex på annan plats än kyrkan. Kan man förvänta sig att brudparet fixat transport till gästerna om inget annat nämns? Eller tvärtom förvänta sig att de inte gjort det?

Jag skulle till 110% räkna med att man får transportera sig själv, annars hade dom nog meddelat annat i inbjudan.
 
När jag eller familjen gett pengar i bröllopspresent har vi gjort något av det eftersom det inte känns jättekul att bara komma med ett kuvert som sagt. Tex en kista med massa guldpengar (tior) eller gjort blommor av silkespapper som man stoppat en sedel i och virat fast på en kvist och lagt mynt som "jord" i en kruka. Typ såna saker.
 
Ni kan inte göra så mycket fel:) när brudparet går in så står alla (som kan) upp, samma när de går ut och under själva vigselmankemojset. Stäng av ljudet på mobilen och sitt och titta, ungefär så.

Transport får ni nog stå för själva.

Vi kan säkert lyckas med nåt hiskeligt galet haha. Jag blir så skitnervös på sociala tillställningar att jag inte kan tänka klart och sambo är inte svensk så han har helt andra föreställningar om hur saker ska gå till ibland ^^

Att man ska resa sig upp var en nyhet t ex. Men det hade vi nog haft vett att göra om alla andra gjorde det. Vi ska kanske köra lite på att följa strömmen i det här fallet :)
 
Mer man ska tänka på? Alltså vad händer ens på ett bröllop och i vilken ordning? Vilka är de absolut värsta misstagen man kan göra?
Jag har inte varit i närheten av ett bröllop sen jag var ett litet barn och då var det ju en begränsad tid med "sitt still och var tyst" sen var det bara lek med de andra barnen.

Det enda jag har koll på är väl typ att man inte bör ha bara axlar i kyrkan eller kortkort klänning. Har pratat med bruden och det är valfri klädsel, har köpt en marinblå klänning som slutar strax nedanför knäet. Tänkte ha lite "guld" smycken och sandaletter med liten klack till plus en tunn sjal att ha över axlarna i kyrkan. Sambon har svart kostym och slips.

Festen är t ex på annan plats än kyrkan. Kan man förvänta sig att brudparet fixat transport till gästerna om inget annat nämns? Eller tvärtom förvänta sig att de inte gjort det?
På de senaste dopet och begravningen jag har varit på så har prästen talat om för församlingen när man ska resa respektive sätta sig ner. Tror prästerna är vana vid att människor in brukar springa på bröllop varje dag liksom. dessutom har det funnits ett tryckt program och prästen har talat om att nu sjunger vi psalm och vilket nummer. annars tror jag de flesta varit ganska vilsna faktiskt. så prästen brukar guida ganska bra genom ceremonin.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Kanske kan diskuteras om den här tråden verkligen passar under "förälder" men eftersom frågan för mig är direkt kopplad till att jag...
2
Svar
22
· Visningar
3 096
Senast: lobell
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp