Sälja hästen?

ylvalill

Trådstartare
Kanske kan diskuteras om den här tråden verkligen passar under "förälder" men eftersom frågan för mig är direkt kopplad till att jag snart skall ha mitt andra barn så lägger jag den här i alla fall.

Jag har sedan 8 år tillbaka en ganska speciell häst. En del köper hästar för att ha som motionsredskap eller tävlingsredskap men för mig handlade det snarare om att jag "adopterade" min häst än att jag köpte honom. Vi har gått igenom väldigt mycket tillsammans och jag ser honom som en del av min familj. Han är en ganska känslig häst och fungerar verkligen inte ihop med vem som helst, han har dessutom varit ganska mycket skadad och håller därför inte för t ex hoppning längre.

Alla skador och alla konflikter som vi har varit igenom pållen och jag har visserligen gjort att det var rätt länge sedan jag tyckte att det var riktigt roligt att ha häst, det har mest känts som ett ansvar som jag inte kan (eller egentligen vill...) bli av med.

Jag träffade min man för ett antal år sedan (flera år efter att jag skaffade hästen) och han har två barn (numera tonåringar) sedan ett tidigare äktenskap. Jag är inte typen som älskar alla barn utan förbehåll och även om jag oftast tycker att "familjelivet" är ok så har min häst på något sätt varit min "balans" i tillvaron och det som gett mig en tillflyktsort när jag har känt att det har blivit för mycket på hemmaplan. Att jag har haft min häst har på något sätt balanserat upp att min man fått lägga mycket tid och pengar på sina stora barn om man säger så.

För 2 år sedan fick jag mitt första barn. Det var då helt självklart för mig att jag skulle behålla hästen. Jag skaffade medryttare men försökte ändå rida ett par eller tre dagar i veckan. Det fungerade väldigt bra så länge jag var mammaledig men när jag började jobba heltid igen så kände jag mig väldigt kluven de dagar det var dags att åka till stallet efter jobbet. Samtidigt som jag ville åka till stallet ville jag ju också hem och vara med min son.

Nu skall jag alltså snart ha barn nummer 2 och tiden kommer att bli ännu mer knapp. Risken är att jag kommer ha dåligt samvete på alla fronter. Min häst får inte tillräckligt mycket uppmärksamhet och mina barn får inte tillräcklig uppmärksamhet (av mig, de har ju sin pappa som är helt fantastisk med sina barn och som tar hand om dem). Just för tillfället har jag löst det så att jag har två medryttare som tar hand om hästen 6 dagar i veckan och själv åker jag bara ut och pysslar en dag i veckan. Medryttarna är kanon och de funkar jättebra ihop med min häst så just nu har han det väldigt bra. Dock är det ju så att en medryttare är alltid en medryttare och så snart de måste åka bort eller det händer någonting så är det ju jag som står med hela ansvaret för min häst själv.

Det finns ju så klart en ekonomisk aspekt på det här också. Min häst är inhyrd i ett stort privatstall nära en stor stad vilket innebär att han kostar ganska mycket pengar varje månad. Medryttarna betalar mig visserligen en del men trots det står jag med flera tusen i utgifter för honom varje månad, trots att jag för tillfället inte ens rider honom själv. Som föräldraledig kommer det inte bli helt enkelt att få ihop det rent ekonomiskt...

Kanske låter det som ett självklart val att jag borde göra mig av med min häst, men det känns inte så enkelt alls. Som sagt så är han en familjemedlem för mig, han är mitt andningshål i tillvaron och det som balanserar upp livet med bonusbarnen (som inte alltid är så enkelt). Jag känner också ett stort ansvar för honom och även om jag bestämmer mig för att inte ha honom kvar så kommer det inte att bli så lätt att hitta någon som kan ta sig an honom. Han är ju som sagt ganska speciell och kräver sin ryttare samtidigt som han ju kanske inte kan erbjuda en riktigt duktig ryttare vad han eller hon kräver i och med hans nedsatta prestationsförmåga på grund av de gamla skadorna.

Usch, känner mig väldigt kluven inför detta. På sätt och vis hade det varit så skönt att kunna vara hästfri ett tag och bara kunna fokusera på mina (mänskliga) barn. Att slippa pussla med tiden och ekonomin hela tiden trots att den där verkliga entusiasmen för hästlivet är borta sedan länge. Men samtidigt så vill jag inte släppa honom, han är ju min "första bebis" min "stora" bebis....

Hjälp vad ska jag göra...?
 
Sv: Sälja hästen?

finns det ingen möjlighet att sälja hästen till ngn av medryttarna för en liten peng? Då vet du ju att han får det bra och kanske får du ju då också möjlighet att hälsa på och pyssla med honom när du själv hinner och vill.
 
Sv: Sälja hästen?

Ush vad svårt, men kolla med medryttarna om de kan köpa honom eller kanske ta över honom på foder om inte annat så du slipper de kostnaderna o då vet du ju vilka som har hand om honom o vet att de funkar ihop med hästen.. hoppas det löser sig :)
 
Sv: Sälja hästen?

Ingen av medryttarna vill ha "egen" häst tyvärr. Den ena är mitt i karriären och gjorde sig av med sin häst just för att hon kände att hon inte hann med egen häst. Det var alldeles innan hon började rida min häst, och den andra har också haft egna hästar tidigare men nu klart och tydligt sagt att hon inte orkar med en egen häst med allt vad det innebär och därför tycker att det är så bra att bara ha min på "halvfoder" eller vad man nu skall kalla det.

Det känns väldigt tråkigt att ingen av dem är intresserade av att ta honom på heltid i och med att han trivs väldigt bra med dem båda två och de med honom. Jag har haft väldigt många olika medryttare tidigare men få har fungerat bra med honom. De flesta har haft svårt att klara av honom och det har bara blivit värre och värre ju längre de ridit honom. Därför känns det svårt att hitta någon helt ny till honom också...
 
Sv: Sälja hästen?

Jag skulle nog kunna tänka mig att ge bort honom om jag bara visste att han skulle få det bra. I och med att han har sin historia med skador så är han ju inte så värdefull rent ekonomiskt...
 
Sv: Sälja hästen?

Jag sitter ungefär i samma sits som dig. Jag fick barn i januari och väntar nästa barn i april-09, skulle precis sätta igång att rida igen efter ett uppehåll på nästan 2 år när jag upptäckte att jag var gravid igen.
Jag har insett att jag inte kommer att hinna med hästen alls på flera år och eftersom han är gammal (22år) har jag bestämmt mig för att vill stallägaren han står hos inte ha honom om jag frågar så tar jag bort honom.
Jag har haft honom i 10 år och vet att han flyttat mycket och haft ett tufft liv tidigare även jag har flyttat honom några gånger men har stått på samma ställe i 5 år nu och trivs kanonbra som ledarhäst där.
Har tyvärr inget bra råd till dig utan du känner din häst bäst och måste agera därefter.

Jag har mest haft min häst som kompis som jag haft kul med och som har lyssnat när jag varit nere så det är ett tufft val man har att göra i den här sitsen.

Lycka till hur du än väljer att göra men jag tycker inte att du ska ha dåligt samvete hur du än väljer för det är för hästens bästa.

kram
 
Sv: Sälja hästen?

Jag känner SÅ igen mig i din situation, det skulle kunna vara jag med undantag av bonusbarnen. Jag vet inte om jag har direkt några råd att ge dig, men så här har det fungerat för mig.

Min häst är också en kär gammal familjemedlem som fått kraftigt reducerad tid från mig i takt med barnens ankomst. Han är dessutom också i princip osäljbar pga tidigare skador. Under en period strax innan barn nr 2 anlände så var jag helt på det klara med att göra mig av med honom eftersom jag var så stressad över hela situationen. Dock när det kom till kritan och jag faktiskt hade möjlighet att ge bort honom så kunde jag helt enkelt inte.

Nu har jag precis börjat jobba (heltid) och min man är hemma och passar barnen. Jag har medryttare 4 dagar i veckan och själv åker jag dit tre dagar varav jag rider två. Två kvällar ruggigt sent efter att telningarna somnat och en helgmorgon ruggigt tidigt när de fortfarande tultar runt i pyjamas därhemma. Visst, ofta är jag ohyggligt stressad och trött innan jag kommer iväg till stallet men när jag väl är där.... Himmelrike! Det är SÅÅÅ underbart att få denna paus i tillvaron och bara vara med min häst. För mig så har det dessutom den effekten att jag blir en mycket bättre mamma (och för den del fru) efter en dos av "häst"!

Om jag ska försöka mig på ett litet råd ändå så skulle det vara att avvakta! Se hur det blir när du väl kommit i ordning med barn nr 2. Det är väl det lilla råd jag kan ge dig. Jag vet dock av egen erfarenhet hur jobbigt du har det!!!
 
Sv: Sälja hästen?

Men kan inte medryttarna ta honom på foder tillsammans? Det är ju nästan så de har det nu i alla fall!! Så slipper du kostnaden och hela ansvaret.

Eller så lämnar du bort honom på foder till någon annan. Men du kan ju också sälja honom. Det finns säkerligen någon som passar bra med honom!
 
Sv: Sälja hästen?

Jobbig situation. Låna ut på foder rekomenderar inte jag. Utan i så fall sälja, det känns seriösare.

Själv har jag inte alls den relationen till min häst, och jag kommer sälja henne innan vi försöker få ett syskon. Visst fungerar det, men som du säger, tiden och pengarna. Hade det funkat med min fodervärd hade jag haft råd att vara hemma flera månader längre. Det känsn inte bra att ta av ens barns dagar för att betala ens egen häst.
 
Sv: Sälja hästen?

Om du ligger ute med så mycket pengar vaje månad så kanske medryttarna betalar för lite. Ta upp problemet med dem och förklara att du kanske måste sälja hästen som det ser ut nu. Jag valde att behålla min häst och med facit i hand så han jag inte (fast då var det inte bara barnen utan allmänt tuffa år).
Det är inte värre att lämna två barn en gång i veckan än att lämmna ett. Det kan tvärt om vara så att du behöver det där andningshålet, men om det bara känns jobbigt så sälj hästen eller låna ut på foder.

Med facit i hand så skulle jag sålt.
 
Senast ändrad:
Sv: Sälja hästen?

Jag vet vad du går igenom! Det är otroligt svårt att vara tvungen att göra ett val. Men har du funderat på om någon av dina medryttare vill ha honom på foder? Under ett eller ett par år? Kanske tillsammans. I så fall kan du ha honom kvar men slipper den ekonomiska biten. Kanske går det att flytta honom till ett mindre, billigare stall. Kan dina medryttare flytta med?

Så länge du inte är helt säker på att du vill sälja honom, så gör det inte. Det kan slå tillbaka senare. Även eller tack vare ditt andra barn kommer så kanske du behlver ditt andrum, din fristad. Ett ställe du bara får vara du, ett med din häst. Ansvaret för honom är inte samma som för barnen, hemmet, mannen, jobbet och så vidare.

Ha inte allt för bråttom! Släpp, om möjligt, tankarna på det ett tag, kanske kan ditt undermedvetna hjälpa dig att lösa gåtan på hur du skall göra.

Själv har jag tre hästar, tre barn, tre hundar och jobbar heltid. Det har inte varit lätt alltid och en del dunster om pengar har det blivit. Men skall jag vara jag måste jag ha mina djur, annars...vem är jag, vad skulle jag göra utan dem? Tvätta, städa, stryka mm, men det gör jag ändå.

Tänk långsiktigt, denna häst är speciell för dig, får dig att må bra, med eller utan dåligt samvete, men när du är där i boxen och mockar...visst är det underbart??

Anna
 
Sv: Sälja hästen?

Men skall jag vara jag måste jag ha mina djur, annars...vem är jag, vad skulle jag göra utan dem? Tvätta, städa, stryka mm, men det gör jag ändå.
Men du är ju så mycket mer än bara djurägare!! Nu känner jag dig inte så jag kan inte tillskriva dig egenskaper och vad du tycker om, men du är kanske tjejen som är duktig på att måla, du är den som tycker om att prova olika viner, resa, jogga, shoppa etc. Du är ju så mycket mer än djurägare och du kommer att vara dig själv även om du inte har djuren....det är ju en självklarhet. Det djuren ger dig kan du säkerligen hitta någonting annat som gör, men frågan är ju om man vill.

Jag har häst fast jag egentligen inte borde ha råd till det, just för att jag mår så bra av det. Det är terapipengar! Men jag hade ju klarat mig med ett substitut också.
 
Sv: Sälja hästen?

Hade tankar på att ta bort min häst i våras när han (återigen...) blev halt och allt såg mörkt och jobbigt ut. Hade det inte varit för att jag då hade möjlighet att släppa honom på sommarbete och låta honom tillfriskna "av sig själv" med bara antiinflammatorisk medicin så hade jag nog tagit ett snabbt beslut i det läget. Dock är han än så länge bara 15 år gammal och nu är han ju ok igen så det känns inte som ett schysst alternativ. Om han bara kan hålla sig hel så kan han ju ha många goda år kvar att leva. Om jag bara hittar någon som kan ta hand om honom....
 
Sv: Sälja hästen?

Ja, om medryttarna betalar för lite eller inte kan ju alltid diskuteras. Som det är nu så står de för ungefär hälften av vad min häst kostar mig varje månad och de har honom som sagt 6 dagar i veckan så egentligen är det ju som att de har honom på foder tillsammans.

Jag har egentligen aldrig tagit speciellt mycket betalt av någon medryttare tidigare, bara haft en liten symbolisk summa för att de skall "ta det seriöst" eller vad man skall säga. Ur det perspektivet så tycker jag att de medryttare jag har nu betalar väldigt mycket. Jag är ju egentligen enormt tacksam över att de gör mig den tjänsten att de tar hand om min häst när jag inte har möjlighet, vilket ju är vad det handlar om i grund och botten. Samtidigt så känns det ju lite konstigt att lägga ut så mycket pengar varje månad som jag faktiskt gör, trots att jag inte ens har tillgång till min egen häst... Lite av ett dilemma.

Det som känns jobbigast är nog att jag inte vet om jag kan med och höja priserna för medryttarna för jag är så rädd att förlora dem. Jag har som sagt haft väldigt många medryttare tidigare som inte har fungerat så jag vet hur svårt det skulle bli att hitta någon ny.

Byta stall känns inte heller som ett bra alternativ även om det nog säkert skulle kunna få ned kostnaderna en del. Dels så trivs min häst väldigt bra där han är nu, han har flyttat en hel del och verkligen "hittat hem" där han är nu. Stallet är också väldigt trevligt med förstående stallägare som ställer upp på alla sätt och vis, det är ju inte alltid fallet... Är dessutom rädd för att medryttarna inte skulle vara intresserade av att flytta med om jag flyttade honom till ett billigare stall med mindre service, träningsmöjligheter osv.

Jag önskar att jag bodde på landet och hade tillgång till ett eget stall, då hade det inte varit några problem att låta pållen bara få "gå och skrota i hagen" om det skulle vara så...
 
Sv: Sälja hästen?

Det är nog så jag får göra, avvakta och se hur det kommer att fungera och sedan ta ett beslut när jag väl känner att det inte fungerar (om det blir så). Kanske är det så som du säger att jag kommer vara ännu mer i behov av ett "andningshål" när jag väl sitter här med två barn...

När jag väl kan börja rida igen och ta ett större ansvar för min häst själv så kanske jag skall titta på andra (billigare och närmare) stall. Skulle jag sedan lyckas hitta någon som kan tänka sig att bli halvfodervärd "på riktigt" och alltså ta både halva kostnaden och halva ansvaret så kanske det inte hade känts så betungande längre varken tidsmässigt eller ekonomiskt. Kan ju vara värt ett försök.

Egentligen fungerar det ju rätt bra just för tillfället, om man bortser från det här med att jag lägger ut så mycket pengar hela tiden, så det är väl ingen större brådska att ta ett beslut just nu.
 
Sv: Sälja hästen?

Är det hästen på din användarbild?

Nu har jag inga barn, så hur det är att ha barn och häst vet jag inte. Men lite råd kanske jag kan komma med ändå :)


När jag bara hade en häst så lånade jag hästar så min fick sällskap. Jag stod för allt och det fungerade jättebra.
Kanske du kan få tag på någon som behöver sällskap till sin häst. Och som bara vill ut i skogen och lufsa, kanske vore bra för din häst om han har varit mycket skadad.
 
Sv: Sälja hästen?

Ja, det är hästen som är på min användarbild som det gäller. :D

Har också tänkt på att en sådan lösning som du föreslår kanske kunde vara ett alternativ. Problemet är att hästar som går som "sällskap" på det viset oftast rids lite oregelbundet och inte alltid av så duktiga ryttare, och min häst är inte helt lättriden så jag ver inte om han skulle passa för den typen av ridning.

Sen är han dessutom en häst som älskar att arbeta. Ett ordentligt dressyrpass för en bra tränare är det bästa han vet. Han är mycket mer harmonisk och trevlig så länge han får regelbunden motion både för hjärnan och musklerna så jag vet inte om jag skulle vilja frånta honom möjligheten till ett sådant liv.
 
Sv: Sälja hästen?

Jag har en häst som nu är 24, jätte pigg å glad,samt 2 små barn. Dåligt samvete har jag nog över att jag inte har samma tid som förut och framförallt inte samma ork. Men jag har löst det så att jag åker ut till stallet efter det att vi nattat barnen. Då får jag kvällarna där. Om det skulle va så att jag verkligen inte kan ta mig till stallet ngn dag så hjälps vi åt i vårat stall. Tvätta å städa får man göra där emellan :0) Jag hämtar barnen från dagis 3 dag/veckan och min sambo 2. Då får jag iaf eftermiddagarna med barnen och på helgerna så åker hela fam till stallet ibland. Ungarna tycker det är sååå kul att vara där.
De har varit med ända sen de föddes.Min häst är endel utav familjen, men visst är det svårt att få tiden att räckatill. Det blir långa dagar och korta nätter...
 
Sv: Sälja hästen?

Ändå är det kanske det som är det minst problematiska att han får stå ett tag? Om du inte vill lämna honom på foder, sälja honom eller vara för beroende av dina medryttare så är ju nästan enda lösningen att hitta en billigare uppstallning tex med lösdrift lite längre från stan och låta honom gå och skrota ett tag. Men nu är ju fortfarande allt ganska osäkert, kommer medryttarna hänga kvar, kommer du att orka när du har två barn, etc. Ett sätt att hantera de här oklarheterna men ändå förbereda för att du kanske inte kan ta hand om honom är att du bestämmer ett datum då du ska ta ett beslut, tex om ett halvår/ett år, att låta honom stå ett år är inte så farligt (för honom). Känns det då om ett år fortfarande som om du inte alls har lust eller ork så är det nog läge att sälja ändå. Fördelen med detta är att du mentalt har en deadline, han kommer inte gå och skrota för obestämd tid. Nackdelen är väl att om du vill sälja honom om ett år kan du behöva lägga ner en del jobb då för att få honom i form igen.
 
Sv: Sälja hästen?

Jag driver ett sådant lösdriftstall där jag har en helinackordering som har bebis hemma, en häst som är för pigg för att ens tänka på att avsluta livet och matte med för lite tid för hästen. Hon betalar mig lite för jobbet, och hästen mår hur bra som helst. Jag skulle absolut kunna tänka mig att ha hästen så själv. Hästen finns ju också kvar i hennes ägo och den dagen hon vill börja rida mer är det bara att ta hem hästen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 950
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 317
Senast: Miiikaela_
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 742
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
646
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp