Bröst- eller loksele?

P

PRE

Vilket är bäst? Klarar en häst att dra en lättare släde eller vagn i bröstsele?
 
ja, så länge de inte ska dra tungt eller jobba i selen så räcker en bröstsele bra. Jag körde min shettis med bröstsele och rockard och även med travsele och sulky. Hästen orkar dra tyngre med loksele, men den väger betydligt mer och är mycket klumpigare.
Med 4-hjulsvagn vet jag inte, men med rockard (2-hjulig, lite robustare vagn)är bröstsele inga problem.
/TIGERHEART
 
Ja det ska de kunna. Sen beror det på vad man menar med brössele. Jag har både giggsele och maratonsele som är bröstselar bara olika tjocka bröstor och olika däckel. Jag använder bara lokselen till att dra timmer med. Allting annat använder jag maratonselen till ( ja inte giggen förståss) :banana:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Sedan pandemin har Peter Karlsson på Sya häst och natur tillverkat lokor – trädelen av en loksele som sätts på en häst framför en släde.
Svar
0
· Visningar
197
Senast: Gunnar
·
Utrustning Jag har en gammal bjällerklang som jag vill använda igen. Troligen var den monterad på en egen däckel men det funkar ej för jag har en...
Svar
7
· Visningar
527
Senast: Rosett
·
Utrustning Hej! Hade tänkt köpa en loksele och funderar lite på ifall man kan mäta ut några mått? T.ex. hur lång lokor och draglädret som det ska...
Svar
0
· Visningar
343
Kläder & Bli fin Alltså, jag gillar inte att däringa i affärer och har blivit allt kräsnare med jag vill ha av en tröja. Nu är jag inne på jobbet eller...
Svar
0
· Visningar
342
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp