Broholmer, då?

Lena Furberg

Trådstartare
Efter att ha avhandlat Boerboeln i en tidigare tråd, och möjligen kommit fram till att där finns väl skarpa individer, funderar jag på nästa: Broholmer! Det är väl en vaktande gårdshund? Någon här som känner en, eller rentav äger en? Jag tror aldrig ens att jag sett en Broholmer annat än på bild!
Igen - nej, jag är INTE på väg att köpa en, men om vi säger såhär: En person kommer inom nåt år eller två att flytta till gård ute i skogen med sin familj. Personen är mycket hundvan och har Brukshund som tränas. Den hunden vaktar nog så bra, men familjen önskar sig även en ren gårdshund, som SJÄLVKLART kommer att tränas och aktiveras (utöver det vanliga för rasen, misstänker jag!;)) och som ska leva nära i familjen precis som Brukshunden. Men, som dels kan stanna hemma med resten av familjen när den andra hunden tävlar exvis, OCH som har pondus och mod utan att kräva fullt så mycket som en arbetsmyra!
Boerboeln låg nära till hands, men man vill ju inte ta några risker med besökande barn t.ex. :eek: och nu har Broholmern kommit på tal.

Sv: Broholmer, då?

Fast varför söka bland "extrem"-raserna blir min fråga?!
(Antingen att det finns extremt få hundar av rasen i Sverige eller att man tittar på raser som ej är godkända av SKK, raser som är väldigt starkt avlade mot "hands on"-vaktande osv.)

Om man vill ha en gårdshund som "varnar" och med sin blotta uppenbarelse avskräcker folk och fä från att beträda tomten varför inte skaffa en mer "normal" gårdshund?

Typ Leonberger, Pyrre eller liknande?
Eller kanske en Maremma eller Kuvasz om man vill ha något lite "vassare"?

Så till ursprungsfrågan: Jag har bara träffat en Broholmer i Danmark. En äldre hanhund som mest låg och tittade på omgivningarna... Kan varken säga bu eller bä om rasen :)

/Swat

Jag håller med Swat! Satsa på en SKK-godkänd ras med seriös rasklubb, så man kan kolla upp uppfödare, hälsoprogram, mentala för- och nackdelar i olika linjer osv osv.
"Vaktande gårdshund" är ett ganska vitt begrepp tycker jag. Från ett "åbäke" som voffar när någon kommer in på tomten till något som tar sin uppgift på fullt (överdrivet) allvar och ständigt patrullerar av sin omgivning och varnar för allt, även nattetid. Den senare kräver rejäla stängsel och en förstående omgivning.
Jag har goda erfarenheter av pyrenéerhund - respektingivande stor men inte klumpig, intelligent, snäll och vacker familjehund men med skärpa om det behövs. Hävdar revir och kräver stängsel, men är ingen motionsidiot. Sover gärna i en snödriva och fäller massor. Seriösa svenska uppfödare med lång erfarenhet av rasen, nog så viktigt!!!

jag har träffat på några ex på utställningar i DK , Kan ju bara säga att dom jag sett och träffat har varit urmysiga :love:

Vet inte om dom är så skarpa eller har mycket vakt i sig ! men storleken i säg ger respekt ;) Här kan du läsa dte mesta om rasen :) http://www.broholmeren.org/

Tesora

Om jag förstått saken rätt, vill de inte ha en hund med mycket päls. Och en hund som har rejäl vaktinstinkt. Men inom rimliga gränser - ingen Ovtjarka direkt...!
Kuvasz har väl inte SÅ mycket päls? Ska kolla.

Fast Bullmastiffen är väl lite ... osund..? Förlåt! Jag menar, värmekänslig etc. Och inte lika smidig som Boerboeln.
Jag vet inte. Jag spånar bara lite för att hjälpa till, och tyckte det var rätt kul att forska lite bland raser som jag personligen INTE är på väg att köpa!

Google is your freind :D

jag tror att det kommer att vara några på Golden Go galan i hässleholm i år,
jag kan titta efter när vi får papperen från utställningen om du vill.

Kan ju kanske vara nått för din vän att åka och titta på menar jag

Tesora

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
1 242
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Hej! Jag går i valpköparplaner, dock inte förrän TIDIGAST nästa år men mest troligt 2027. Det blir i så fall hund nummer två då jag har... 2
Svar
22
· Visningar
1 831
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har... 2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 507
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 659
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka