Lena Furberg
Trådstartare
Efter att ha avhandlat Boerboeln i en tidigare tråd, och möjligen kommit fram till att där finns väl skarpa individer, funderar jag på nästa: Broholmer! Det är väl en vaktande gårdshund? Någon här som känner en, eller rentav äger en? Jag tror aldrig ens att jag sett en Broholmer annat än på bild!
Igen - nej, jag är INTE på väg att köpa en, men om vi säger såhär: En person kommer inom nåt år eller två att flytta till gård ute i skogen med sin familj. Personen är mycket hundvan och har Brukshund som tränas. Den hunden vaktar nog så bra, men familjen önskar sig även en ren gårdshund, som SJÄLVKLART kommer att tränas och aktiveras (utöver det vanliga för rasen, misstänker jag!
) och som ska leva nära i familjen precis som Brukshunden. Men, som dels kan stanna hemma med resten av familjen när den andra hunden tävlar exvis, OCH som har pondus och mod utan att kräva fullt så mycket som en arbetsmyra!
Boerboeln låg nära till hands, men man vill ju inte ta några risker med besökande barn t.ex.
och nu har Broholmern kommit på tal.
Igen - nej, jag är INTE på väg att köpa en, men om vi säger såhär: En person kommer inom nåt år eller två att flytta till gård ute i skogen med sin familj. Personen är mycket hundvan och har Brukshund som tränas. Den hunden vaktar nog så bra, men familjen önskar sig även en ren gårdshund, som SJÄLVKLART kommer att tränas och aktiveras (utöver det vanliga för rasen, misstänker jag!
Boerboeln låg nära till hands, men man vill ju inte ta några risker med besökande barn t.ex.