Broholmer? (utbruten från Den 21:e hunduppdateringstråden)

Det står i SKKs rasbeskrivning och på rasklubbens hemsida. :) De varnar även för vaktinstinkten som ska vara stor. Men vi har väl forummedlemmar med akita? Typ @Tibialis och någon mer jag inte kommer på användarnamnet just nu.
Jag har alltid fått uppfattningen att Akitan är lite som Shiban. Urhund, självständig och lite avvaktande. Vi vill ju ha en hund som hellre slänger sig rätt över oss i soffan än ligger ensam ute i hallen.
Som sagt, jag har haft samma fördomar men blivit omvänd. Om det beror på orastypiska individer eller ej låter jag vara osagt, men tycker att rasen förtjänar att åtminstone tas i beaktande.
 
Jag har shiba, inte Akita, men som nihon ken-nörd träffar jag så många akitas jag kan! :D

Jag upplever de amerikanska som rätt folkvänliga hundar faktiskt. Många pussar i ansiktet och vaggande svansar. Nu möter jag dem oftast utomhus och inte i hemmet och kan inte säga så mycket om hur vaktiga och/eller välkomnande de är, men jag har enkänsla av att de tappat en del av urhundsmentaliteten. De är ju blandade med molosser trots allt. :)
Många av dem är svåra med andra hundar dock och jag vet inte hur mycket de hänger i knät på sina ägare. (Min shiba är å andra sidan sällan så långt ifrån mig att inte täckhåren rör vid mitt lår när vi sitter i soffan, så det där med knähund kommer ju i olika grader det med. )

Akita Inun är mer urhund och mer shibalik enligt min erfarenhet.
 
Fast det blir lite konstigt att du kallar en rasklubbs egen beskrivning av sin ras för "fördomar"? :confused:
Men hur menar du nu egentligen? Jag säger ju att jag inte upplever hundarna jag har testat och beskrivit på det sättet som de framställs som i rasbeskrivning och att jag har haft fördomar om rasen som fått sig en känga. Min irl-upplevelse förändras ju knappast beroende på vad som står i beskrivningen. Och helt ärligt, hur bra stämmer de där beskrivningarna i de flesta fall?
 
Men hur menar du nu egentligen? Jag säger ju att jag inte upplever hundarna jag har testat och beskrivit på det sättet som de framställs som i rasbeskrivning och att jag har haft fördomar om rasen som fått sig en känga. Min irl-upplevelse förändras ju knappast beroende på vad som står i beskrivningen. Och helt ärligt, hur bra stämmer de där beskrivningarna i de flesta fall?

Jag menar inget annat än att jag återgivit vad rasklubbens egen beskrivning säger och du refererar till det som "fördomar". Det blir väldigt märkligt för mig.

Jag hoppas att rasklubbarnas representanter är kompetenta nog att kunna återge sin ras egenskaper någorlunda korrekt och ur ett generellt perspektiv.
 
Jag menar inget annat än att jag återgivit vad rasklubbens egen beskrivning säger och du refererar till det som "fördomar". Det blir väldigt märkligt för mig.

Jag hoppas att rasklubbarnas representanter är kompetenta nog att kunna återge sin ras egenskaper någorlunda korrekt och ur ett generellt perspektiv.

Det tror jag de flesta föreningar och klubbar gör. Men jag håller med @Milosari att eftersom du själv väl inte har erf av rasen (?) så blir det kanske lite överdrivet att strida emot nån som har erf av flertalet individer inom rasen och rätt nyanserat skriver om att det finns nyanser ?

Att det handlar om individer är ju ändå rätt självklart även utifrån rasbeskrivningar . Och alla kan ju läsa rasbeskrivningar precis som du gjort känner jag ?

Fast tråden kanske behöver brytas ut igen eftersom Broholmer nu verkar handla om Akita 😂
 
Senast ändrad:
Det tror jag de flesta föreningar och klubbar gör. Men jag håller med @Milosari att eftersom du själv väl inte har erf av rasen (?) så blir det kanske lite överdrivet att strida emot nån som har erf av flertalet individer inom rasen och rätt nyanserat skriver om att det finns nyanser ?

Att det handlar om individer är ju ändå rätt självklart även utifrån rasbeskrivningar . Och alla kan ju läsa rasbeskrivningar precis som du gjort känner jag ?

Fast tråden kanske behöver brytas ut igen eftersom Broholmer nu verkar handla om Akita 😂

"Strider emot"? :confused:

Givetvis finns det nyanser, därför lade jag till hur rasklubben beskriver sin egna ras. Jag tyckte nämligen inte att det alls stämde överens med vad TS sökte. Sen går det givetvis att själv söka efter uppfödare som riktar in sig på sociala, mer träningsbara hundar med mindre jaktlust men man bör ändå känna till vad man har att arbeta med. Inte svårare än så.
 
"Strider emot"? :confused:

Givetvis finns det nyanser, därför lade jag till hur rasklubben beskriver sin egna ras. Jag tyckte nämligen inte att det alls stämde överens med vad TS sökte. Sen går det givetvis att själv söka efter uppfödare som riktar in sig på sociala, mer träningsbara hundar med mindre jaktlust men man bör ändå känna till vad man har att arbeta med. Inte svårare än så.

Ja du har stridit rätt idogt ang rasen du väl inte har nån erf av själv, pga rasbeskrivningen som finns att ta del av allmänt. Jag känner inte jag behöver upprepa mig igen . Alla har ju tillgång till rasbeskrivningarna du läst, och funderar man på en viss ras utifrån TS uttryckta tankar så får man nog förutsätta att personen läser rasbeskrivningar också och inte random shoppar en hund 👍
 
Senast ändrad:
Ja du har stridit rätt idogt ang rasen du väl inte har nån erf av själv, pga rasbeskrivningen som finns att ta del av allmänt. Jag känner inte jag behöver upprepa mig igen . Alla har ju tillgång till rasbeskrivningarna du läst, och funderar man på en viss ras utifrån TS uttryckta tankar så får man nog förutsätta att personen läser rasbeskrivningar också och inte random shoppar en hund 👍

Jag förstår faktiskt inte din ton, whatsoever. Jag har inte "stridigt rätt idogt", jag har i typ två inlägg skrivit om rasbeskrivningen. Det är allt. Ser inte riktigt varför det är något att bli snipig över eller behöva överdriva.
 
Jag förstår faktiskt inte din ton, whatsoever. Jag har inte "stridigt rätt idogt", jag har i typ två inlägg skrivit om rasbeskrivningen. Det är allt. Ser inte riktigt varför det är något att bli snipig över eller behöva överdriva.

Vad olika det kan vara hur man läser och reagerar.
Jag tycker inte jag är ett dugg snipig eller överdriven jämfört med de inlägg du skrivit till andra . Jag har svarat dig utifrån precis det jag motiverat .
 
Jag inflikar en högst personlig åsikt.

Jag tycker många rasklubbar inte beskriver sin ras helt sannhetsenligt. Det gäller både hälsa, mentalitet och egenskaper. Kanske inte allt på en gång men nog finns det avvikelser mot verkligheten i en hel del.
Hur rasen ska vara och hur den verkligen kan skilja stort.
 
Jag inflikar en högst personlig åsikt.

Jag tycker många rasklubbar inte beskriver sin ras helt sannhetsenligt. Det gäller både hälsa, mentalitet och egenskaper. Kanske inte allt på en gång men nog finns det avvikelser mot verkligheten i en hel del.
Hur rasen ska vara och hur den verkligen kan skilja stort.

Ja, det håller jag absolut med om, men min erfarenhet är att det då tenderar att gå åt det andra hållet - dvs att man förmildrar egenskaper och förekomsten av dålig mentalitet/fysisk hälsa. Jag fann nog snarare akitaklubbens beskrivning mer åt det "uppfriskande ärligt"-hållet. Mitt inlägg om rasbeskrivning var endast menat att vara kompletterande.
 
Ååhh så fin han är 😍 Hur funkade det hela med importen?
Himla smidigt faktiskt! :D Uppfödaren har flertalet valpar utplacerade i olika länder och hade koll på regler och papper. Vi tog resan i lugn takt med övernattning på färja, på vandrarhem och sedan raka vägen hem. Med två som körde gick det bra! 280 mil totalt.. :angel:
 
Jag menar inget annat än att jag återgivit vad rasklubbens egen beskrivning säger och du refererar till det som "fördomar". Det blir väldigt märkligt för mig.

Jag hoppas att rasklubbarnas representanter är kompetenta nog att kunna återge sin ras egenskaper någorlunda korrekt och ur ett generellt perspektiv.
Den här diskussionen blir allt mer absurd. Jag har som sagt sett dem på BPH-banan, slås av att de är trevliga och behagliga, och att de inte matchar beskrivningen. Jag vet också av erfarenhet att det inte är ovanligt att beskrivningarna kan vara något missvisande. Men du kanske har andra erfarenheter där rasbeskrivningen oftast ger en mycket god beskrivning av rasen som den är idag?
 
Jag har bara träffat 2 american akitas, och de har varit väldigt enkla och trevliga sällskapshundar. Men jag har alltid tänkt att jag har träffat undantagen. Lustigt att fler har den erfarenheten!
 
Den här diskussionen blir allt mer absurd. Jag har som sagt sett dem på BPH-banan, slås av att de är trevliga och behagliga, och att de inte matchar beskrivningen. Jag vet också av erfarenhet att det inte är ovanligt att beskrivningarna kan vara något missvisande. Men du kanske har andra erfarenheter där rasbeskrivningen oftast ger en mycket god beskrivning av rasen som den är idag?

Jag tyckte att avfärdandet av rasbeskrivningar som "fördomar" blev väldigt märkligt. Det är allt. Jag tänker nog snarare att rasbeskrivningar, oavsett ras, baseras på en mer allmän uppfattning om en ras bakgrund och egenskaper. Sen kan det förstås vara mer eller mindre korrekt, men för egen del blir det konstigt att avfärda en rasbeskrivning baserat på några BPH där t ex inte ens jaktfunktionen testas. Men hur som, vi kan med fördel släppa det spåret i diskussionen. :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp