Broholmer? (utbruten från Den 21:e hunduppdateringstråden)

Nej det är klart, men det är inte alla som vill gå på utställningslinjer. :) Och en golden är lika långt ifrån broholmer som en akita tycker jag.

Klart att det kanske spårade ur lite, det gör trådar ofta, men jag tycker att det är ganska naturligt att folk inte rekommenderar retrievers till någon som söker en broholmer. Tror inte att någon medvetet vill hitta en "ovanlig" hundras.

Tänker också att om TS ville ha en labbe hade hon nog redan läst in sig på rasen.

Och jag tyckte det blev lika märkligt att Akita tog över hela tråden utifrån ämnet 😳
 
Det var inte riktat till dig, utan en allmän reflektion som dessutom tog med att jag bara läst lite om vad TS efterlyste. Om jag hade avsett dig specifikt hade jag taggat dig det lovar jag 👍😄

Ok.
Jag reagerade på att du skrev "tips på märkligliga raser" när endast två raser, Akita och Kees nämnts utöver Broholmer men men...
 
Ok.
Jag reagerade på att du skrev "tips på märkligliga raser" när endast två raser, Akita och Kees nämnts utöver Broholmer men men...

Jag har aldrig ens yttrat ord som MÄRKLIGA raser 😳
Du har överreagerat/tolkat det fel.
Frågan var dessutom ställd till TS direkt ang om det måste vara en Ovanligare ras. Vilket då inkluderar även Broholmer 👍
 
Okej då. Jag använde ordet märkliga ist för "mindre vanliga" som du använde. Jag läste och svarade på ditt inlägg nr #50.
TS verkade inte stängd för andra lämpade rastips så jag gav ett om en gårdsras. Du gav själv ett par rasförslag i inlägget.
 
Och jag tyckte det blev lika märkligt att Akita tog över hela tråden utifrån ämnet 😳

Det blev en sidodiskussion helt enkelt, händer hela tiden och är inte särskilt märkligt tycker jag. Någon tipsade om rasen, sedan blev det en diskussion om den eventuella lämpligheten och hur rasen uppfattas.

Jag uttryckte mig dessutom fel i mitt tidigare svar. Jag tycker att en golden är längre ifrån broholmer i aktivitetesnivå än en akita är, och därför inte alls ett märkligt rasförslag. Sedan står det ju var och en fritt att föreslå vad som helst, givetvis.
Jag tror anledningen till att labrador och golden inte nämns är att man antar att de flesta människor är medvetna om just de raserna och att om man valt bort dem som alternativ är det för att de inte är intressanta. Mindre vanligt förekommande raser har man kanske inte tänkt på!
 
Okej då. Jag använde ordet märkliga ist för "mindre vanliga" som du använde. Jag läste och svarade på ditt inlägg nr #50.
TS verkade inte stängd för andra lämpade rastips så jag gav ett om en gårdsras. Du gav själv ett par rasförslag i inlägget.

Rätt stor skillnad mellan ovanliga och märkliga 👍
Som sagt har frågan ställts till TS direkt !
 
Det blev en sidodiskussion helt enkelt, händer hela tiden och är inte särskilt märkligt tycker jag. Någon tipsade om rasen, sedan blev det en diskussion om den eventuella lämpligheten och hur rasen uppfattas.

Jag uttryckte mig dessutom fel i mitt tidigare svar. Jag tycker att en golden är längre ifrån broholmer i aktivitetesnivå än en akita är, och därför inte alls ett märkligt rasförslag. Sedan står det ju var och en fritt att föreslå vad som helst, givetvis.
Jag tror anledningen till att labrador och golden inte nämns är att man antar att de flesta människor är medvetna om just de raserna och att om man valt bort dem som alternativ är det för att de inte är intressanta. Mindre vanligt förekommande raser har man kanske inte tänkt på!

Men du har ju redan svarat att det är så du menar/tycker . Jag respekterar det precis som jag svarat dig redan .
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Rätt stor skillnad mellan ovanliga och märkliga 👍
Som sagt har frågan ställts till TS direkt !

Lite halmgubbe i min mening. Ordvalet ingen roll i grundfrågan jag ställde varför Keesen inte passade. En fråga jag ställde då du skrev adresserat till mig att TS sökte "en normal sällskapshund att ha med i vardagen"

Oavsett så får TS själv läsa och klura på tipsen. :)
 
Lite halmgubbe i min mening. Ordvalet ingen roll i grundfrågan jag ställde varför Keesen inte passade. En fråga jag ställde då du skrev adresserat till mig att TS sökte "en normal sällskapshund att ha med i vardagen"

Oavsett så får TS själv läsa och klura på tipsen. :)

Nej det är verkligen ingen halmgubbe ang att reagera på skillnaden mellan ovanlig och MÄRKLIG ras när man blir adresserad som att man skrivit det senare . Jag förstår inte hur du läser . Nu skriver du att jag adresserat dig - det gjorde jag som sagt inte utan vände mig till TS direkt i inlägget du sen vände till att det handlade om dig.
släpp det nu - för TS och trådens skull är du snäll 😄
 
Iom lite utspårande så ska jag berätta lite mer. Jag är ju som sagt en sucker för molosser över lag och har alltid velat ha en. Nu när vi blev av med både Chiko och Bobber på samma gång så sa vi att vi skulle lägga ner hundar ett tag men nu börjar längtan dyka upp igen.

Vad vi vill ha är en gårdshund i L till XL i storlek ( tänk allt större än schäfer och rottweiler i strl) som kan följa med på allt vi gör och samtidigt kunna vara hemma ensam när det krävs.

Den ska kunna hålla sig på gården utan staket ( efter träning såklart) och kunna användas i vad vi nu fastnar för i träningsväg ex spår eller liknande.

Den ska kunna gå ihop med andra djur och människor pga företag på gården och stor ungängeskrets.

Familjehund som gillar att umgås med oss och barnen utan att stissa sönder när barnen drar igång på fullgas.

Vad vi inte vill ha är en jycke som ska dra efter allt på fyra ben eller som har vingar.

Vi vill inte ha en hund som är svår tränad eller svårmotiverad att vilja vara med oss.

Vi har tittat på dem flesta större gårdshundraser och även haft ett par i familjen sen innan. Och vad jag vill försöka slippa är raserna med stor risk för cancer, Ed och Hd så många av de vanliga raserna som Leonberger, Bernasennen, Sankt Bernards och New Foundland stryker sig själva då.

Pga ovanstående fick jag upp ögonen på Broholmern som inte alls verkar ha samma problem i rasen som ovanstående raser samt att den verkar ticka alla av önskemålen som jag skrev.

Jag har inga problem med att behöva importera. Det gäller bara att jag hittar någon uppfödare som jag kan känns förtroende för.

Jag tar gärna emot andra ras tips om ni har så jag är inte främmande för det alls. Så länge jag får med sambon på noterna vill säga 😂😂
 
@BobberiBoo du är oerhört tålmodig ang svar och diskussioner högt och lågt i din tråd måste jag verkligen säga - stor eloge till dig för det 👍😄

Tolkar jag dig rätt då utöver förtydligandet, att du inte vill ha en hund som kräver mycket motion /aktivitet dagligen utöver att fritt vistas på gården och sen hänga med er på enstaka extra aktiviteter ? Nåt spår nångång, för skojs skull ,annars mest hemma på gården fritt, och följa med på långpromenad med familjen eller liknande ibland ?
 
@BobberiBoo angående de större raserna så har alla mer problem med HD/ED än de "lättare".

Något du ska tänka på om du importerar är att du köper grisen i säcken mer än i Sverige när det gäller bla HD/ED samt mentalitet.
Sverige har ett av de hårdaste avläsningssystemen. Många hundar som är fria utomlands får anmärkningar här. Man röntgar heller inte hela kullar i samma utsträckning som här, oavsett ras. Man mentalbeskriver heller inte på samma vis.
Sen lever ofta hundarna i "kennlar" dvs inte inne i hushållet vilket gör att tex allegier inte märks på samma vis.

Jag har importerat 3 hundar och ja, det är smidigt och inte dyrare än här. Men man ska vara medveten att man tar större risk.
Men hittar du rätt hund, rätt linjer och rätt uppfödare så slå till :up:
 
Iom lite utspårande så ska jag berätta lite mer. Jag är ju som sagt en sucker för molosser över lag och har alltid velat ha en. Nu när vi blev av med både Chiko och Bobber på samma gång så sa vi att vi skulle lägga ner hundar ett tag men nu börjar längtan dyka upp igen.

Vad vi vill ha är en gårdshund i L till XL i storlek ( tänk allt större än schäfer och rottweiler i strl) som kan följa med på allt vi gör och samtidigt kunna vara hemma ensam när det krävs.

Den ska kunna hålla sig på gården utan staket ( efter träning såklart) och kunna användas i vad vi nu fastnar för i träningsväg ex spår eller liknande.

Den ska kunna gå ihop med andra djur och människor pga företag på gården och stor ungängeskrets.

Familjehund som gillar att umgås med oss och barnen utan att stissa sönder när barnen drar igång på fullgas.

Vad vi inte vill ha är en jycke som ska dra efter allt på fyra ben eller som har vingar.

Vi vill inte ha en hund som är svår tränad eller svårmotiverad att vilja vara med oss.

Vi har tittat på dem flesta större gårdshundraser och även haft ett par i familjen sen innan. Och vad jag vill försöka slippa är raserna med stor risk för cancer, Ed och Hd så många av de vanliga raserna som Leonberger, Bernasennen, Sankt Bernards och New Foundland stryker sig själva då.

Pga ovanstående fick jag upp ögonen på Broholmern som inte alls verkar ha samma problem i rasen som ovanstående raser samt att den verkar ticka alla av önskemålen som jag skrev.

Jag har inga problem med att behöva importera. Det gäller bara att jag hittar någon uppfödare som jag kan känns förtroende för.

Jag tar gärna emot andra ras tips om ni har så jag är inte främmande för det alls. Så länge jag får med sambon på noterna vill säga 😂😂
Låter som det perfekta hemmet för en Broholmer!
Skicka pm om du vill ha uppgifter om uppfödare utanför Sverige. :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp