Broholmer? (utbruten från Den 21:e hunduppdateringstråden)

Typ D höfter och armbågsfel är väl knappast smärre skavanker på en stor hund? Och typ rädslor så som skotträdsla är väl himla idiotiskt att avla på?

Ja precis.
Och just rädslor VET man blir mycket starkt befäst i linjer. Det är betydligt lättare att "renovera" en linje med taskiga leder än taskiga nerver. Rädslor eller utmärkande egenskaper kan slå igenom flera generationer senare.

Jag fattar inte poängen med att bygga upp en ras om det krävs att avla på så dåliga hundar. Det blir ju en massa kassa hundar längs vägens gång.
 
En vän till mig har en broholmer som stallhund, verkar vara en stabil hemmakär individ.
Har själv en dogo canario (inte super rastypisk individ) som finner sig bra i "gårdsliv" med noll jaktinstinkt och en förkärlek för att mysa. Dock är jag långt ifrån någon expert utan mer en individsuppfattning som kanske inte hjälper dig särskilt 😅
 
Broholmern är fortfarande en ras undre uppbyggnad. Skulle man i nuläget exludera alla hundar med smärre skavanker så blir genbanken på tok för snäv och DÅ lär vi få problem med rastypiska sjukdomar. När genbanken är breddad och det finns tillräckligt många individer så börjar resten av avelsarbetet.

Hur breddas avelsbasen nu? Hur många hundar mönstras in och hur säkerställer man att de är obesläktade med de hundar som redan är stambokförda?
 
Ja precis.
Och just rädslor VET man blir mycket starkt befäst i linjer. Det är betydligt lättare att "renovera" en linje med taskiga leder än taskiga nerver. Rädslor eller utmärkande egenskaper kan slå igenom flera generationer senare.

Jag fattar inte poängen med att bygga upp en ras om det krävs att avla på så dåliga hundar. Det blir ju en massa kassa hundar längs vägens gång.

Jag håller också med men tycker att även anlag för allergi och allvarliga ledfel är något man verkligen borde vilja få ner frekvensen för när man bygger upp en nygammal ras. Alla tillstånd som inte är enkelt att gentesta för kommer att ställa till det om man tillåter dem att sprida sig.
 
Jag håller också med men tycker att även anlag för allergi och allvarliga ledfel är något man verkligen borde vilja få ner frekvensen för när man bygger upp en nygammal ras. Alla tillstånd som inte är enkelt att gentesta för kommer att ställa till det om man tillåter dem att sprida sig.
Ja men absolut. Det är inte heller något att avla på. Självklart inte. Jag ville dock belysa att just "skallen" på hunden är mycket, mycket svårt att återkonstruera. Om utgångspunkten är svajig pga för få starka individer så kommer det inte bli bättre med att pruta ett uns där.
 
Broholmern är fortfarande en ras undre uppbyggnad. Skulle man i nuläget exludera alla hundar med smärre skavanker så blir genbanken på tok för snäv och DÅ lär vi få problem med rastypiska sjukdomar. När genbanken är breddad och det finns tillräckligt många individer så börjar resten av avelsarbetet.

Nu är jag långt ifrån duktig på hundavel ang att ”bygga /återinföra en ny ras” osv. Så de mer kunniga i tråden får gärna rätta !

Men det är knappast små defekter att medvetet avla på kassa höfter och armbågar för att genbanken behöver breddas/finns inga bättre exemplar så då tar man dem. Jag tycker det blir jättekonstigt att som du gör säga att ”SEN börjar det riktiga avelsarbetet”. I min uppfattning uppstår det ändå ärftliga problem, sjukdomar osv i aveln och ju hårdare man sedan fortsätter avla inom en ras.
 
En vän till mig har en broholmer som stallhund, verkar vara en stabil hemmakär individ.
Har själv en dogo canario (inte super rastypisk individ) som finner sig bra i "gårdsliv" med noll jaktinstinkt och en förkärlek för att mysa. Dock är jag långt ifrån någon expert utan mer en individsuppfattning som kanske inte hjälper dig särskilt 😅

Men VARFÖR rekommendera en dogo canario till TS ? 😳 För att den tillhör molosserna ?
 
Rekommendera skulle jag inte kalla det, men om TS skulle vilja höra om den från en ägare av ren nyfikenhet pga intresset för mastiffer så finns ju den möjligheten då.

Ja ok 😳 Men det är inte en mastiff i sak även om den är besläktad, utan en ras inom molosserna dit även Broholmer, bulldog och otroligt många hundar hör .
Jag blev bara så förvånad över att ens tipset kommer upp utifrån det i sammanhanget .
 
Jag såg nu att Broholmer är FCI-godkänd och med stängd stambok. Genbasen kan alltså inte breddas, utan de gener man har i rasen är de man har att jobba med om man inte korsar in nytt material.

Det finns dessutom en publicerad studie om den genetiska variationen i olika danska hundraser(Characterization of the genetic profile of five Danish dog breeds, Pertoldi et al, 2013). Med tanke på att den inte var särskilt hög i Broholmer(troligtvis pga s k foundereffekt) så tycker jag att det är det synd att man inte redan nu ansöker om att korsa in någon annan ras.

Nog för att det borde göras i många fler raser också, men det är en annan diskussion...
 
Ja ok 😳 Men det är inte en mastiff i sak även om den är besläktad, utan en ras inom molosserna dit även Broholmer, bulldog och otroligt många hundar hör .
Jag blev bara så förvånad över att ens tipset kommer upp utifrån det i sammanhanget .

Det är väl inte konstigt att man nämner en molosserhund i en tråd där TS nämnt en förkärlek för sådana? Att dogo/presa samtidigt är en vakt/boskapshund är ju också relaterat till TS.
 
Det är väl inte konstigt att man nämner en molosserhund i en tråd där TS nämnt en förkärlek för sådana? Att dogo/presa samtidigt är en vakt/boskapshund är ju också relaterat till TS.

Jag tycker det blir jätteudda att tipsa om sin udda, ovanliga ras i Sverige som dessutom utifrån individ inte verkar särskilt rastypisk.
Det är som sagt en oerhört stor mängd raser som tillhör molosserna inkl betydligt mer etablerade vanliga raser . Varför ska du rekommendera en presa nu också ? 😳
 
Jag tycker det blir jätteudda att tipsa om sin udda, ovanliga ras i Sverige som dessutom utifrån individ inte verkar särskilt rastypisk.
Det är som sagt en oerhört stor mängd raser som tillhör molosserna inkl betydligt mer etablerade vanliga raser .

Alltså jag förstår inte vad du ens pratar om? TS frågar om en hundras som har fyra uppfödare i Sverige. Jag nämner en relaterad ras till vad hen tänkt på innan med åtta uppfödare och du sitter bredvid förvånad på något märkligt sätt.
 
Alltså jag förstår inte vad du ens pratar om? TS frågar om en hundras som har fyra uppfödare i Sverige. Jag nämner en relaterad ras till vad hen tänkt på innan med åtta uppfödare och du sitter bredvid förvånad på något märkligt sätt.

Ja som sagt tidigare, jag blir jätteförvånad att nån rekommenderar en canario/presa som du gör i sammanhanget. En ras som dessutom är oerhört ovanlig i Sverige, förbjuden i Norge, och i Danmark har restriktioner . Om du personligen finner det märkligt så ok .
 
Senast ändrad:
Ja som sagt tidigare, jag blir jätteförvånad att nån rekommenderar en canario som du gör i sammanhanget. En ras som dessutom är oerhört ovanlig i Sverige, förbjuden i Norge, och i Danmark har restriktioner . Om du personligen finner det märkligt så ok .

Med tanke på att jag köpte min hund i Norge och uppfödarna där har nya kullar så tvivlar jag på att du har koll på hur det ligger till med dogo/presa canario.
 
Tips är att inte vara så tvär och negativ om något så litet som att någon nämner en relaterad hundras och sedan komma med faktafel.

Vill du delge länk att Norge numera godkänt ? Vore fint att få eftersom den tidigare varit förbjuden osv 👍

Faktum kvarstår oavsett att du tipsar rätt förvånande om en väldigt udda ovanlig ras att ha i Sverige som vanlig hemmahund på gården .
 
Faktum kvarstår oavsett att du tipsar rätt förvånande om en väldigt udda ovanlig ras att ha i Sverige som vanlig hemmahund på gården .

Att jag nämner (inte propsat, promotat, säljt in eller något utan ifall TS undrar något om den) en ras med fler svenska uppfödare än broholmer som beskrivs som gårdshund i t.ex. NKK är helt tokigt för dig? Du måste bli förvånad väldigt lätt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp