"Bromsen" fungerar inte.

T

Tjalfe

min fjording lyssnar inte längre på "bromsen":( Det går varken att göra halt eller sänka farten. När jag rider för en tränare så lyssnar han jätte bra men när jag är själv så struntar han i om jag vill stanna.. han gör så både i padocken och när vi rider ut. och när vi rider ut kan det bli ett stort problem om man kommer fram till en trafikerad väg och han inte vill stanna..:crazy: men det är absolut inte så att han skenar iväg i full galopp utan han vill helt enklet inte ha det tempot jag vill.
när jag vill göra en halt dra han bara emot och fortsätter gå.:mad:

när jag rider för tränare så fungerar det jätte bra att bara göra halvhalter så att han sänker farten. men det fungerar inte hemma.:crazy:

att bromsa med sätet fungerar inte..:( finns det nått annat bra tips?
 
Sv: "Bromsen" fungerar inte.

Förklara problemet för din tränare och fråga om h*n har några tips.

Jag hade en häst som hade en klar "fördröjning" i att svara på hjälperna. Jag fick ta några pass, både på bana och ute, när jag struntade i allt annat och bara tränade på att svaret på min hjälp skulle komma direkt. Tydliga hjälper, inget krångel, mest STOPP och START. Först en fin hjälp, så som jag skulle vilja att jag kunde göra den och få ett svar. Om inget hände så direkt en betydligt starkare hjälp och sen massor av beröm om det funkade. Konsekvent och tydligt, raka rör. Det funkade kanon efter ett par gånger. Jag ska tillägga att detta var en äldre häst som liksom bara fått lite "attitydproblem". När vi hade rett ut det så var hon superkänslig.

Lycka till!

SaraXX
 
Sv: "Bromsen" fungerar inte.

När jag har haft liknande problem med hästar jag ridit har det alltid berott på samma sak. Jag har helt enkelt varken varit tillräckligt bestämd eller tillräckligt konsekvent. Så mitt tips är väl ungefär samma som Saras: träna på att först göra halt, skritta, göra halt, skritta. Se till så att halterna blir där du vill att de ska bli. Börja med små hjälper och ta i mer om du måste. Att hjälpa till med rösten är ofta väldigt bra. När det funkar med halter så övergå till att bara sänka tempot ett par steg. Se till så att du är konsekvent, och dessutom att du ser till att han verkligen lyssnar. Mycket beröm (när det blir rätt) brukar också vara effektivt.
 
Sv: "Bromsen" fungerar inte.

Iccic skrev:
När jag har haft liknande problem med hästar jag ridit har det alltid berott på samma sak. Jag har helt enkelt varken varit tillräckligt bestämd eller tillräckligt konsekvent. Så mitt tips är väl ungefär samma som Saras: träna på att först göra halt, skritta, göra halt, skritta. Se till så att halterna blir där du vill att de ska bli. Börja med små hjälper och ta i mer om du måste. Att hjälpa till med rösten är ofta väldigt bra. När det funkar med halter så övergå till att bara sänka tempot ett par steg. Se till så att du är konsekvent, och dessutom att du ser till att han verkligen lyssnar. Mycket beröm (när det blir rätt) brukar också vara effektivt.

det är väldigt bra tips och det här har jag försökt väldigt länge med.. men det blir aldrig någon bättring..:/ jag börjar först med att ta så försiktigt i honom som jag vill kunna göra och lyssnar han inte då så drar jag hårdare tills han stannar. det är bara det att han stannar aldrig så jag kan aldrig ge honom något beröm. förut kunde vi göra halter direkt i från trav och det funkade jätte bra. men nu skiter han i mej..:cry: så det blir alltid en j*kla dragkamp och han stannar inte fören det kommer en vägg, staket eller nått liknande ivägen..:crazy:
 
Sv: "Bromsen" fungerar inte.

Vad bromsar du med? Vissa hästar blir mycket mer lyhörda för bromsen om man rider med repgrimma istället för bett. Går han att stanna från marken? I så fall kan ni ju "börja från grunden" med halter på kommando när du går vid sidan av/longerar.
 
Sv: "Bromsen" fungerar inte.

Iccic skrev:
Vad bromsar du med? Vissa hästar blir mycket mer lyhörda för bromsen om man rider med repgrimma istället för bett. Går han att stanna från marken? I så fall kan ni ju "börja från grunden" med halter på kommando när du går vid sidan av/longerar.

jag rider med ett vanligt tredelat bett nu. fick tips av min tränare igår att jag ska rida på pessoa tills bromsen fungerar och sen byta tillbaka till det tredelade.. tror inte att det kommer funka men ska försöka iaf. annars var ju ditt tips om att börja träna från marken bra:) ska prova det med! men börjar tappa tålamodet lite eftersom det aldrig blir minsta lilla bättring:( han lyssnar inte på sidförande skänkel heller. och vi tränare och tränar men aldrig nån bättring..:cry:
 
Sv: "Bromsen" fungerar inte.

tänk på att du inte fastnar i att bara hålla emot.. utan va noga med att våga släppa emellan! tänk det som att någon drar i din arm-tillslut vill du bara dra tillbaka ;)

Om det inte e så att det abra går fortare o fortare,då kan det juh bli farligt, men annrs prova typ att rida i sidepull eller nått.. har en kompis som börja rida i halsring för ett tag sen.. o pållen svarade bättre på trycket från den än vad han gör med bett, o han e inte olyd på bett heller men han tyckte nog helt enkelt att det var troligarae att stanna utan- då det var mer på bådas vilkor...bara en fundering..

men som sagt tänk på att våga släppa mellan tagen annars får hjälpen lätt motsatt effekt.:)
 
Sv: "Bromsen" fungerar inte.

Flyger skrev:
tänk på att du inte fastnar i att bara hålla emot.. utan va noga med att våga släppa emellan! tänk det som att någon drar i din arm-tillslut vill du bara dra tillbaka ;)

Om det inte e så att det abra går fortare o fortare,då kan det juh bli farligt, men annrs prova typ att rida i sidepull eller nått.. har en kompis som börja rida i halsring för ett tag sen.. o pållen svarade bättre på trycket från den än vad han gör med bett, o han e inte olyd på bett heller men han tyckte nog helt enkelt att det var troligarae att stanna utan- då det var mer på bådas vilkor...bara en fundering..

men som sagt tänk på att våga släppa mellan tagen annars får hjälpen lätt motsatt effekt.:)


jo jag tar ju alltid och släpper efter när jag bromsar.. sitter ju inte och "seg-drar"..
 
Sv: "Bromsen" fungerar inte.

Jag tror du skulle börja göra "one rein stops". Alltså ta en tygel och dra ända tills hästen får mulen mot ditt ben/fot, då kommer den första gångerna att snurra och snurra men låt den bara hålla på tills den stannar, då berömmer du. Börja att träna detta hemma på stallbacken såklart och inte ute på nån väg.När väl hästen fattat att du kan få stopp på den om du vill kommer den att börja göra vanliga halter sen. Jag har provt detta på nordsvenskar som bara velat sticka hem och islänningar som inte kunnat stå still och det har fungerat på dem alla till slut.
Lycka till:bump:
 
Sv: "Bromsen" fungerar inte.

Ju skarpare bett du har desto starkare blir hästen.

Vad du bör göra är att gå tillbaks till ruta ett. Börja med att skritta några pass på ridbanan på helt lång tygel. Driv inte mer än att hästen går framåt, och gör absolut ingenting mer. Du behöver inte rida så jättelänge, tjugo minuter räcker mer än väl.
Efter någon vecka kan du korta tygeln något och prova att göra en halt. Mjukna i handen direkt när han stannat. Skritta sedan fram ett förutbestämt antal steg, t ex fem. Gör en ny halt, mjukna i handen, rid fram åtta steg. Osv osv. Beröm när hästen lyssnar.

Med lite tålamod får du en häst som lyssnar på små, små hjälper. Nu är han van vid att du "skriker" åt honom (grova hjälper) när det egentligen skulle kunna räcka med att viska.

Lycka till!

Immer
 
Sv: "Bromsen" fungerar inte.

olmea skrev:
Jag tror du skulle börja göra "one rein stops". Alltså ta en tygel och dra ända tills hästen får mulen mot ditt ben/fot, då kommer den första gångerna att snurra och snurra men låt den bara hålla på tills den stannar, då berömmer du. Börja att träna detta hemma på stallbacken såklart och inte ute på nån väg.När väl hästen fattat att du kan få stopp på den om du vill kommer den att börja göra vanliga halter sen. Jag har provt detta på nordsvenskar som bara velat sticka hem och islänningar som inte kunnat stå still och det har fungerat på dem alla till slut.
Lycka till:bump:

ok tack så mycke:) ska prova det:bump:
 
Sv: "Bromsen" fungerar inte.

Immer skrev:
Ju skarpare bett du har desto starkare blir hästen.

Vad du bör göra är att gå tillbaks till ruta ett. Börja med att skritta några pass på ridbanan på helt lång tygel. Driv inte mer än att hästen går framåt, och gör absolut ingenting mer. Du behöver inte rida så jättelänge, tjugo minuter räcker mer än väl.
Efter någon vecka kan du korta tygeln något och prova att göra en halt. Mjukna i handen direkt när han stannat. Skritta sedan fram ett förutbestämt antal steg, t ex fem. Gör en ny halt, mjukna i handen, rid fram åtta steg. Osv osv. Beröm när hästen lyssnar.

Med lite tålamod får du en häst som lyssnar på små, små hjälper. Nu är han van vid att du "skriker" åt honom (grova hjälper) när det egentligen skulle kunna räcka med att viska.

Lycka till!

Immer

jo men problomet är att han aldrig gör halt..:( har försökt detta.. och det händer absolut ingenting.. spelar ingen roll om jag gör försiktiga hjälper eller lite kraftigare.. han "små skrittar" tills det kommer en vägg eller ett staket..:crazy:
 
Sv: "Bromsen" fungerar inte.

Skulle dt hjälpa att ha nån som samtidigt hjäpte till från marken. Rida tex på en ridbana eller väg med en person som går brevid. Vid en bestämd punkt göra halt mha den på marken, fortsätta osv. Använda personen på marken mindre och mindre...

SaraXX
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 162
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 838
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 230
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 724
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp