Bruksprovet 2023 (SWB)

Det kan man aldrig, om inte hingstägaren själv berättar det. Brukar vara att poängen är på gränsen. Det ges alltså poäng på alla moment men dessa offentliggörs inte under provets gång. Efter provet blir siffrorna officiella för de som godkänts.
Aha! Tack för svar! Blev mest fundersam på Amorinas Booomerang som ändå premierats tidigare.
 
@Jordgubbkiwi
Från Ridsport:
Amorinas Booomerang 1450 (SWB br f -19, e Ike u Amorina e Cortez-Galant. Uppfödare Märta Haby, ägare Lena & Benny Zeiloth), som reds av Joel Andersson, godkändes vid bruksprovet 2022 med PR2 till och med 2023.

I år kallades han till kvartsamtal, men ägaren Lena Zeiloth valde att stryka sin hingst.
– Booomerang var inte alls sig lik under gångartsprovet igår, han ville inte riktigt ta stöd och komma genom ryggen som han brukar. Allt tyder på att han sträckt sig i ryggen på ena sidan, och vi hade redan innan listan kom ut bestämt oss för att avbryta för att inte ge honom en negativ upplevelse, säger hon och fortsätter:

– Jag pratade för säkerhets skull även med nämnden i morse och de hade samma känsla och tyckte att det klokaste är att bryta när han inte kan prestera på sin normala nivå. Han är ju premierad även för 2023 så nu får han åka hem och vila och checkas upp så kommer vi igen nästa år.
 
C0B69613-033D-458D-9399-B1492B3EA3A0.png


Såg precis det här på insta😊
 
Jag måste erkänna att jag har svårt för när nya hingstar som godkänns med samma namn som tidigare godkända får behålla sina namn. Tidigare har de fått byta, eller fått ett tillägg som Figaro R. Nu får de heta både Jovial och Caracas utan tillägg på namnen vilket jag tycker är fel. Jovial 369 är en av våra största elithingstar medan Figaro 477 fick ett fåtal avkommor innan han exporterades.
 
Jag måste erkänna att jag har svårt för när nya hingstar som godkänns med samma namn som tidigare godkända får behålla sina namn. Tidigare har de fått byta, eller fått ett tillägg som Figaro R. Nu får de heta både Jovial och Caracas utan tillägg på namnen vilket jag tycker är fel. Jovial 369 är en av våra största elithingstar medan Figaro 477 fick ett fåtal avkommor innan han exporterades.
Fast de yngre hingstarna får väl ett högre nummer?
 
Jag måste erkänna att jag har svårt för när nya hingstar som godkänns med samma namn som tidigare godkända får behålla sina namn. Tidigare har de fått byta, eller fått ett tillägg som Figaro R. Nu får de heta både Jovial och Caracas utan tillägg på namnen vilket jag tycker är fel. Jovial 369 är en av våra största elithingstar medan Figaro 477 fick ett fåtal avkommor innan han exporterades.
Men är det nån risk för sammanblandning, då? Jag menar, en häst född 2024 e Jovial kan ju inte gärna vara efter den gamle Jovial. Totilas är väl också döpt efter en legendarisk hingst? Så länge det är långt mellan hingstar med samma namn, så att man förstår vilken av dem det är man ser i en stamtavla så är det ingen fara, tycker jag. Då är det ju värre när de är samtida mer eller mindre, som Ampere och Ampere.
 
Men är det nån risk för sammanblandning, då? Jag menar, en häst född 2024 e Jovial kan ju inte gärna vara efter den gamle Jovial. Totilas är väl också döpt efter en legendarisk hingst? Så länge det är långt mellan hingstar med samma namn, så att man förstår vilken av dem det är man ser i en stamtavla så är det ingen fara, tycker jag. Då är det ju värre när de är samtida mer eller mindre, som Ampere och Ampere.
Alla har ju inte koll på när de gamla hingstarna levde. Tänker också att det blir än mer förvirrande om några generationer då en häst kan ha Jovial i t ex tredje och sjätte led och man tror att det är samma.

Håller med dig om Ampere 859 och 1225, de borde skilts åt bättre.
 
Jag tycker inte bara det är en fråga om en praktisk risk för sammanblandning utan att vissa namn även har en historisk betydelse. Historiska hingstar som varit mycket viktiga kan gott få ha unika namn.

För fullblod finns det en internationell lista på ett ganska stort antal namn (båda könen) som aldrig får återanvändas, oavsett land. Det kommer aldrig mer att finnas ett fullblod som heter Hyperion, Man O'War eller Darley Arabian, trots att alla dessa levde för så länge sedan att det numera är noll risk för sammanblandning. Man har bestämt att de här hästarnas namn ska vara just deras eftersom de är så berömda. Jag kan tycka att det vore rimligt även inom SWB med verkligt klassiska namn som Jovial och Gaspari. Tror inte det vore svårt att hitta riktlinjer.
 
Inom fjordhäst får de inte heta samma som en tidigare hingst (numera, så det finns bland annat två Hugo).

Så när Uddas Hector och Hector blev godkända samma år, fick den senare snabbt byta namn till Hertig Hector. Tycker det är en bra regel, så riskeras ingen sammanblandning.
 
Inom fjordhäst får de inte heta samma som en tidigare hingst (numera, så det finns bland annat två Hugo).

Så när Uddas Hector och Hector blev godkända samma år, fick den senare snabbt byta namn till Hertig Hector. Tycker det är en bra regel, så riskeras ingen sammanblandning.
Och så var det inom SWB också, tycker det är negativt att de slutat med det nu.
 
Men är det nån risk för sammanblandning, då? Jag menar, en häst född 2024 e Jovial kan ju inte gärna vara efter den gamle Jovial. Totilas är väl också döpt efter en legendarisk hingst? Så länge det är långt mellan hingstar med samma namn, så att man förstår vilken av dem det är man ser i en stamtavla så är det ingen fara, tycker jag. Då är det ju värre när de är samtida mer eller mindre, som Ampere och Ampere.
Med fryst semin kan det bli så att dagens hingstar är verksamma längre tid. Så större risk för missförstånd, inte så mycket nu men i framtiden.
Finns ju redan nu semin kvar från hingstar som varit döda ett bra tag.
 
Med fryst semin kan det bli så att dagens hingstar är verksamma längre tid. Så större risk för missförstånd, inte så mycket nu men i framtiden.
Finns ju redan nu semin kvar från hingstar som varit döda ett bra tag.
Men hur många använder i praktiken 40 år gammal sperma, även om det är möjligt? Avelsframsteget gör ju att uppfödare i regel använder yngre hingstar, inte de som levde för 50 år sen.

Jag tänker att det är ett icke-problem i praktiken. Ja, i teorin skulle någon kunna spara några strån från en hingst, men efterfrågan på dem är ju inte enorm. Vad är oddsen att det kommer en ny hingst som delar namn med just den hingsten som det både sparats och används fryst sperma från decennier senare? Och tittar man på stammen på hästen syns det ju att det är Totilas den yngre och inte den äldre som använts, så att säga.
 
Men hur många använder i praktiken 40 år gammal sperma, även om det är möjligt? Avelsframsteget gör ju att uppfödare i regel använder yngre hingstar, inte de som levde för 50 år sen.

Jag tänker att det är ett icke-problem i praktiken. Ja, i teorin skulle någon kunna spara några strån från en hingst, men efterfrågan på dem är ju inte enorm. Vad är oddsen att det kommer en ny hingst som delar namn med just den hingsten som det både sparats och används fryst sperma från decennier senare? Och tittar man på stammen på hästen syns det ju att det är Totilas den yngre och inte den äldre som använts, så att säga.
Jag använde mig av Darco förra året, född 1980 och dog 2006. Har tre stycken frysta embryon som ska sättas in i år.
 
Jag använde mig av Darco förra året, född 1980 och dog 2006. Har tre stycken frysta embryon som ska sättas in i år.
Kul drag på individnivå men som Mabuse skriver så för det inte avelsarbetet i stort frammåt. På 40 år har kraven på hästarna ändrats mycket. Men valet är fritt 🙂
 
Men hur många använder i praktiken 40 år gammal sperma, även om det är möjligt? Avelsframsteget gör ju att uppfödare i regel använder yngre hingstar, inte de som levde för 50 år sen.

Jag tänker att det är ett icke-problem i praktiken. Ja, i teorin skulle någon kunna spara några strån från en hingst, men efterfrågan på dem är ju inte enorm. Vad är oddsen att det kommer en ny hingst som delar namn med just den hingsten som det både sparats och används fryst sperma från decennier senare? Och tittar man på stammen på hästen syns det ju att det är Totilas den yngre och inte den äldre som använts, så att säga.
Enkelt löst.

Totilas dy
Totilas dä

Bu och bä, helt enkelt. :p

Skämt åsido, det borde inte vara svårt att hitta nya egna namn.

Jag ville gärna ha namnet Quiberon på min avkomma i somras, men det var upptaget av en verksam hingst.

De går trots allt att undvika.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp