Bruksprovet - inside rapportering

Sv: Bruksprovet - inside rapportering

Och duktiga (men kritiska) HK refererar bruksprovet dagligen på Ridsports hemsida (undrar om det är Sveriges äldsta webbreporter?:D )
 
Sv: Bruksprovet - inside rapportering

Så en ny dagsrapport, precis hemkommen.
Dagen började på sämsta tänkbara sätt, fixade färdigt allting till alla de andra hästarna i stallet, nu återstod bara att fläta hingstkalle och lasta, plockar ut honom ur boxen, går på betonggolvet och hör klonk, klonk, klonk och så tyst :eek: stirrar ner på fötterna och fanskapet har gjort det igen dragit av sig bakskon inklusive i stort sett hela hovväggarna, har nu kommit fram till att fanskapet gör det för att jävlas, aldrig att han tappar en sko annars men innan bruksprovet då skall de av. Kan säga att pressen kändes vi hade beräknat att vara uppe en halvtimme innan DNA testningen slutade och så nu detta. Kan säga att jag är enormt lättad att jag i alla fall lärt mig att sko på själv annars hade det varit helkört. Dock kändes det inte kul att stå och spika på milimetrar själv innan en så viktig sak. Fick på den på med lagningsmassa (som jag av någon anledning lärt mig att ha hemma :angel: ) fort som fasiken flätat in med hästen i släpet och sedan gick det undan upp till Flyinge. 2 minuter innan DNA testet slutade lastade vi ur och for in genom dörrarna. Medans vi tog av transportskydden så läste de av chippen och rykte svanshår. Två mil (känns det som) att gå ner med honom till ridhuset. Var jätte cool och fin trots stressad matte, tills vi kom in i framspringningsridhuset och de jagar en annan med spö då hamnade nerverna utanpå kroppen på honom. Sedan var det lögn att få honom riktigt avslappnad igen. Skötte sig ändå mkt bra inne på exteriören men gångarterna blev korta och spända. Traven trampade han en massa luft och stampade bak. Som de sa i den muntliga kommentaren en aktiv rörlig trav som mest kommer upp på höjden och inte så mkt framåt. Bilder kommer sedan när jag ätit. Stod och höll andan när det var dags för kritiken och blev överlycklig när den andades positivitet rakt igenom till skillnad från ifjor. De började med att säga hur mkt han utvecklats till det positiva sedan ifjor och verkligen växt i sin kropp. Man fick känslan av att de la väldigt lite betoning på de få kritiska punkterna och att de menade på att det inte avvek särskilt mkt. De avslutade kritiken med att nu får vi se hur han hoppar imorgon. Där fick i alla fall jag känslan av att i år räcker exteriören om han bara hoppar lika bra som han gjort innan. Så där föll en stor sten från hjärtat. Red honom en stund nu i kväll nere i hallen och han var så gudomligt fin verkade inte alls ha dåliga minnen av hallen sedan sist och nu hoppas jag det håller i sig till hoppningen i morgon.
 
Sv: Bruksprovet - inside rapportering

Vad roligt att höra! :)
Ska åka ner till Flyinge nästa lördag för att kika lite på hingstarna och hoppas på att få en skymt av din vackra då. Måaste säga att jag avlar ponny och inte kan ett dugg om halvblod eller stammar, men en häst är en häst och man lär sig genom att se så många som möjligt oavsett ras tror jag. Vet heller inte hur programmet är upplagt riktigt, alla är väl itne kvar på lördag men jag tar chansen och hoppas att det finns nån snygg hingst att se iallafall.

Stort lycka till imorgon!!
 
Sv: Bruksprovet - inside rapportering

Nä! Inte skorna igen :eek:
Grattis till att det gick bra i alla fall! Håller tummarna imorgon!
 
Sv: Bruksprovet - inside rapportering

Grattis. Kul att poängen blev bättre i år. Hoppningen klarar han galant.
 
Sv: Bruksprovet - inside rapportering

Vilken rolig tråd att följa, för alla oss som inte är där. Själv kommer jag förhoppningsvis dit på torsdag.
 
Sv: Bruksprovet - inside rapportering

Otroligt med skon igen :eek:
Men vad skönt att han inte verkade öm i fossingen!
Vilken rysare!

Hoppas att allt går bra på hoppningen nu!!
Han ser ju jättefin ut på bilden tidigare i tråden.

Väntar med spänning på bilder...
 
Sv: Bruksprovet - inside rapportering

Haha
sitter o lusläser bruksprovskatalogen och hittar detta under fadershingstar:
Briar 899
"... I sverige har han lämnat de godkännda hingstarna Berlioz ... samt Orkeanos 1097 och Brisbane 1081..."
:eek: :rofl: :D
inte visste jag att han var far till Orkeanos!!:eek: :D :rofl:
 
Sv: Bruksprovet - inside rapportering

Undercover halt.... och som ett sammanträffande är Eklundas hemsida nere! Kan det vara överbelstning eller är den också halt? Hade annars hoppas de skulle ha lite info där.

Otroligt tråkigt med hästen, hade verkligen sett fram mot att se den. Hört mycket fint om den.
 
Javelot

Som jag tolkat en av ägarna så har det varit si och så med honom. Plus o minus. De var itne helsäkra på att han skulle starta.
Så atthan är struken var en upplysning som var ny. Så sent som för en vecka sedan var han på väg.

Det är så himla mkt med dagsformen på de stackars djuren. Denna enda vecka måste de vara på topp.

Vi litar fullt på den andra delägaren som matchar honom fantastiskt bra. :banana:
 
Sv: Bruksprovet - inside rapportering

Lady_D skrev:
Haha
sitter o lusläser bruksprovskatalogen och hittar detta under fadershingstar:
Briar 899
"... I sverige har han lämnat de godkännda hingstarna Berlioz ... samt Orkeanos 1097 och Brisbane 1081..."
:eek: :rofl: :D
inte visste jag att han var far till Orkeanos!!:eek: :D :rofl:

Jaja, far eller bror, kan väl kvitta när de är så nära släkt :D
 
Sv: Bruksprovet - inside rapportering

*knapplan*

Jag sitter utomlands och kan tyvarr inte oppna pdf:er och ar jattenyfiken pa Mattues av Enas omdome! Skulle nagon vilja vara jatterar och klistra in det har?

/nyfiken Belize
 
Sv: Bruksprovet - inside rapportering

Varsågod.:)

(43) Matteus av Ena (SWB)
brun hingst 2002 21,0 Alice och Albin Borglund Stall av Ena AB
e.Master u.Pans Kaprifol e.Kaliber u.Pans Gardenia e.Kew Gardens xx
169,0
Omdöme exteriör: Välutvecklad, långlinjerad och ngt högställd hingst. Välformad, ngt brett ansatt hals. Djup bog, långt
sluttande kors. Lindrigt tryckt i framknäna, i övrigt nöjaktigt korrekt. Avspänd, taktmässig och rörlig skritt. Taktmässig och
rörlig trav, men släpper ngt bak.
 
Sv: Bruksprovet - inside rapportering

Tar sista knappen !
I år är de tydligen snabba, foto på alla 4 och 5 åringar ligger redan ute på ASVHs hemsida.
Ucsh det var hemskt vad min man såg välmående ut, ser ju ut som en riktig tjockis (han är faktiskt inte så tjock även om han inte tillhör de magras skara). Vet inte om det beror på att fotografen gick närmre efter att vi fick möblera om lite efter att min man kapat toppen på de inhyrda buskarna (han var ju hungrig varit utan mat lääänge ju och jobbat hårt och så serverar de delikata buskar mitt i munhöjd)
 
Sv: Bruksprovet - inside rapportering

gylle skrev:
Tar sista knappen !
I år är de tydligen snabba, foto på alla 4 och 5 åringar ligger redan ute på ASVHs hemsida.
Ucsh det var hemskt vad min man såg välmående ut, ser ju ut som en riktig tjockis (han är faktiskt inte så tjock även om han inte tillhör de magras skara). Vet inte om det beror på att fotografen gick närmre efter att vi fick möblera om lite efter att min man kapat toppen på de inhyrda buskarna (han var ju hungrig varit utan mat lääänge ju och jobbat hårt och så serverar de delikata buskar mitt i munhöjd)
:mad: Det fungerar inte när jag försöker klicka på bilderna för att få dem större...Har därför endast sett de små bilderna....och då har Rosevelt den bästa hingstkaraktären...:cool:

Dinj är också snygg Gylle men jag vill ha lite längre ben ;) Annars så ser Sandakan och Balans väldigt snygga ut i typ. Vi får väl se om jag ändrar uppfattning efter att jag kan förstora bilderna.

Vad tycker ni andra ?

Helen
 
Sv: Bruksprovet - inside rapportering

Jag tycker Rolex ser trevlig ut, lagom mycket massa för min smak :d

Vissa av bilderna kan jag förstora, men vore kul att se alla så klart - dock är det riktigt roligt ASVH är så snabba med bilder för oss som följer Bruksprovet framför datorn, så jag klagar inte! :bow: :bow:
 
Sv: Bruksprovet - inside rapportering

Nu går det att förstora alla bilderna. Han ser häftig ut Roosevelt! Synd att det inte var ngn bild på Highlander, men det kommer kanske.
 
Sv: Bruksprovet - inside rapportering

Din man.... var tvungen att läsa det två gånger för att fatta. Trodde maken stod och höll i tyglarna eller så ;)

Jag tycker du har en riktig snygging och skall vara stolt över att han är i gott hull. Det brukar tyda på harmoniska hingstar som inte springer bort vart enda gram. (Hoppas det håller i sig mot våren när flickorna börjar brunsta).

För de som inte sett honom är så tänkte jag visa honom, hoppas det är ok.

capital_j_damgaard.jpg
 
Sv: Bruksprovet - inside rapportering

Han ser riktigt, riktigt trevlig ut Gylle. Häst i min smak, trotts färgen :angel: .
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp