Bruksras eller annan ras?

Hej alla! :)
Jag har suttit och läst igenom den här tråden ikväll eftersom att jag fortfarande inte har bestämt mig för någon ras. Har någon nå mer tips på olika raser? Vill lägga till också att jag vill kunna träna hunden till att vara lös, tex. vid ridturer eller bara när vi är ute i skogen så en hund med mycket jakt i sig går bort. Tipsa tipsa tipsa! :D Vill ju verkligen att allt ska bli rätt. Jag fastnade lite för Schnauzer men den går nog bort ändå pga. att den behöver trimmas, har kommit fram till att det inte är något som jag vill hålla på med, vill inte behöva lämna in hunden till någon som trimmar hen heller. Dalmatiner är intressant men är lite små rädd att hen ska frysa på vintern uppe i norr, jag gillar att vara ute mycket på vintrarna. :)
Det finns några dalamtineruppfödare i norr och de har sällan täcke på sina hundar. Så länge hundarna rör på sig är det sällan ett problem, men det är lite individuellt hur frusna de är. Ska de vara stilla i tex ett stall under vinterhalvåret så kan det behövas täcken. Du kanske kan kolla om du kan få besöka dem om de bor hyfsat nära? Du är välkommen att skicka PM om du vill ha namn på kennlar i norr, jag har 3 dalmatiner själv just nu och har haft fler innan :)
 
Det finns några dalamtineruppfödare i norr och de har sällan täcke på sina hundar. Så länge hundarna rör på sig är det sällan ett problem, men det är lite individuellt hur frusna de är. Ska de vara stilla i tex ett stall under vinterhalvåret så kan det behövas täcken. Du kanske kan kolla om du kan få besöka dem om de bor hyfsat nära? Du är välkommen att skicka PM om du vill ha namn på kennlar i norr, jag har 3 dalmatiner själv just nu och har haft fler innan :)
Skickar PM :D
 
Jag har träffat några Rottisar i mitt liv och de har varit helt underbara! Lugna och hur goa som helst. Älskar att träna osv. Hm okej, det är bra att ni är ärliga så att jag inte väljer fel ras, tack! :)

Jag skaffade min första riktiga brukshund en Rottweiler i höstas. Hon fyller snart ett år. Har endast haft blandras innan. Jag ångrar det inte en sekund. Så är du beredd att lägga ner mycket tid så tycker jag absolut att du ska fullfölja din dröm. Utöver en aktiv vardag så tränar vi lydnad och rapport. Ska även börja spåra med henne 🙂 Har mycket stöd ifrån uppfödaren om det är något jag funderar på. Även andra hundmänniskor med erfarenhet av bruksraser upplever jag ofta är ganska hjälpsamma om man behöver rådgivning. Av alla dom rottisar jag träffat och umgåtts med så är det oerhört roliga och läraktiga hundar. Tydligt ledarskap är naturligtvis viktigt. Det är en stark och modig hund som behöver vägledas och behöver tydliga regler för att fungera bra i vardagen. Att få jobba med huvudet är otroligt
viktigt. Att vara ödmjuk och inte rädd för att ta hjälp även lite i förebyggande syfte skulle jag säga skapar ännu mer förutsättningar för att lyckas med denna fantastiska ras. Alla har någon gång skaffat sin första Rottweiler 🙂

Glömde: Detta med att umgås med alla hundar är ju säkert ganska individuellt... såg att någon nämde att bruksraser kan ha svårare för det. Kanske är det så? Sedan vill ja också tillägga att man märker ganska tydligt på vår tjej om jag til exempel vart sjuk i några dagar. Mindre aktivering gör henne mer rastlös. Men någon enstaka dag som vart mer passiv har hon inte reagerat över. Men då ska ju tilläggas att hon är inte så gammal och sedan har vi även passitivitetstränat en del.
 
Senast ändrad:
Jag skaffade min första riktiga brukshund en Rottweiler i höstas. Hon fyller snart ett år. Har endast haft blandras innan. Jag ångrar det inte en sekund. Så är du beredd att lägga ner mycket tid så tycker jag absolut att du ska fullfölja din dröm. Utöver en aktiv vardag så tränar vi lydnad och rapport. Ska även börja spåra med henne 🙂 Har mycket stöd ifrån uppfödaren om det är något jag funderar på. Även andra hundmänniskor med erfarenhet av bruksraser upplever jag ofta är ganska hjälpsamma om man behöver rådgivning. Av alla dom rottisar jag träffat och umgåtts med så är det oerhört roliga och läraktiga hundar. Tydligt ledarskap är naturligtvis viktigt. Det är en stark och modig hund som behöver vägledas och behöver tydliga regler för att fungera bra i vardagen. Att få jobba med huvudet är otroligt
viktigt. Att vara ödmjuk och inte rädd för att ta hjälp även lite i förebyggande syfte skulle jag säga skapar ännu mer förutsättningar för att lyckas med denna fantastiska ras. Alla har någon gång skaffat sin första Rottweiler 🙂

Glömde: Detta med att umgås med alla hundar är ju säkert ganska individuellt... såg att någon nämde att bruksraser kan ha svårare för det. Kanske är det så? Sedan vill ja också tillägga att man märker ganska tydligt på vår tjej om jag til exempel vart sjuk i några dagar. Mindre aktivering gör henne mer rastlös. Men någon enstaka dag som vart mer passiv har hon inte reagerat över. Men då ska ju tilläggas att hon är inte så gammal och sedan har vi även passitivitetstränat en del.
Åh va härligt att höra! Jag har suttit och kollat igenom hur många raser som helst men fastnar inte riktigt för någon så som jag fastnar för Rottweilern. Har mycket att fundera på inför mitt kommande hundköp. Tack för ett härligt svar, det gav mig lite hopp. Ska sätta mig ner och gå igenom hur mycket jag kommer att aktivera hunden å så igen. :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 628
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
8 541
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
4 805
Senast: mysboll
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 825
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp