Bruksras eller annan ras?

Jag hade lite samma tankar som du innan jag skaffade min första hund. Ville ha en schäfer men var osäker på om jag skulle få mer än jag klarade av osv. En del i min omgivning var skeptiska till en brukshund som förstagångsvovve och avrådde med diverse olika synpunkter som anledning.
Valde att gå på min magkänsla och skaffade en schäfertik. Det är det absolut bästa jag någonsin gjort! Hon var en fantastisk första hund och blev pretty much exakt det jag önskade (och lite till).
Schäfern är i de allra flesta fall en tacksam och relativt lättanpassad vovve och jag kommer aldrig att skaffa en annan ras som det känns nu (har precis tingat en schäfergosse i en kull född förra veckan).
Gör som du själv känner, välj kennel med omsorg och försök att få en individ som passar in på de önskemål du har. En erfaren uppfödare kan hjälpa dig att välja ”rätt” valp för dig.

Lycka till!

Schäfer är ju dock inte vad TS är inne på, hen vill ju ha rottweiler.
 
Jag tänker nog att du skulle kunna ha brukshund men att du inte behöver det sas. Däremot skulle jag säga att många bruksraser absolut inte går ihop med alla hundar av olika kön helt problemfritt. Mina två schäfrar har funkat bra med båda könen. Men har absolut lägre toleranströskel för hundar som beter sig rövhattigt. Och "problemet" då är ju att en brukshund (och vissa andra raser) har ganska mycket kraft bakom sas. Men har man överseende för det så behöver det ju inte vara ett problem heller. Allt beror ju på vad man själv har för kunskap av att läsa hund och hur mycket man vill behöva jobba på det.

Har du kollat in Norsk Buhund? Pudel? Dom kan ju klippas ner enkelt hemma med jämna mellanrum för att slippa övrig pälsvård.

Själv funderar jag på någon av dom raserna som komplement till Schäfern jag redan har (har även liten sällskapshund som börjar bli till åren). Och har då tittat på raser som är pigga och orkar hänga med schäfern och träning av olika slag men som är lite enklare sas.


Spinner vidare på detta.

Jag upplever ganska ofta att det inte är aktiveringstiden som begränsar om en brukshund är rätt val eller inte, utan om du behöver och, framförallt vill ha, de egenskaper som kommer med en brukshund. För att kunna träna och tävla på hög nivå med bra resultat så krävs egenskaper som oftast hittas hos brukshundarna. En bra brukshund är mer reaktiv, snabbare i alla reaktioner, har mer kampvilja, mer allt i princip. Jätteroliga egenskaper i träning, men inte alltid lika roliga i vardagen.

Så, med den aktivering du kan erbjuda skulle säkert en brukshund vara nöjd (om det är tillräckligt mycket nyinlärning och utmaning, inte bara nötande), men vill du ha de egenskaper som följer med en brukshund i vardagen?
 
Spinner vidare på detta.

Jag upplever ganska ofta att det inte är aktiveringstiden som begränsar om en brukshund är rätt val eller inte, utan om du behöver och, framförallt vill ha, de egenskaper som kommer med en brukshund. För att kunna träna och tävla på hög nivå med bra resultat så krävs egenskaper som oftast hittas hos brukshundarna. En bra brukshund är mer reaktiv, snabbare i alla reaktioner, har mer kampvilja, mer allt i princip. Jätteroliga egenskaper i träning, men inte alltid lika roliga i vardagen.

Så, med den aktivering du kan erbjuda skulle säkert en brukshund vara nöjd (om det är tillräckligt mycket nyinlärning och utmaning, inte bara nötande), men vill du ha de egenskaper som följer med en brukshund i vardagen?

Precis vad jag också tänker. Samtidigt är en ordentligt nöjd brukshund ganska lättsam i vardagen. Men allt är ju relativt :angel:
 
Glöm inte att tänka på vad annat som ska funka med hunden i vardagen, utöver träning. Om du t ex behöver passning ibland så bör de personerna kunna hantera hunden, och hunden ska vara bekväm med olika människor. Har de annan hund så kanske det inte är lämpligt med en ras som kan ha svårt att komma överens med andra hundar. Likaså om du funderar på hunddagis.
 
Jadu, hur ska jag förklara... Jag menar en hund som helt enkelt är lugn, tar livet lite som det kommer, inte stressar upp sig i onödan å så. :)

Jag tänker mest att många bruksraser har ganska nära till gasen I olika situationer :D

Men det beror ju på vad man menar med lugn också. Det betyder ju inte att de inte kan ta det lugnt. Absolut inte. De chillar ju gärna om inget händer. Mina har sovit och tagit det lugnt även vid dagar med lite/ingen aktivitet. Men om man tänker att hunden lugnt ska sitta och kolla på en fotbollsmatch, barn som springer runt osv så kan det behövas mer eller mindre träning :D
 
@Tate I vilken utsträckning tänker du dig att aktivera hunden? Och med aktivera syftar jag inte på "vardagsunderhållning" eller promenader, utan seriös träning i form av exempelvis lydnadsträning på brukshundsklubben, åka ut i skogen och lägga spår osv?
Och när du skriver att hunden ska klara av att ta det lugnt en dag, hur frekvent tänker du dig att dessa lugna dagar ska förekomma?

Det behöver nödvändigtvis inte vara fel med en brukshund, men det man ska vara medveten om är ju att man hela tiden måste ge hunden nya utmaningar, annars kommer de hitta på saker att göra på egen hand. I och med deras lättlärdhet så krävs det att utmaningarna inte är för enkla heller, och lika snabbt som de lär sig nya kommandon/trick/moment kan de lära sig nya ovanor om man inte ligger steget före.
 
@Tate I vilken utsträckning tänker du dig att aktivera hunden? Och med aktivera syftar jag inte på "vardagsunderhållning" eller promenader, utan seriös träning i form av exempelvis lydnadsträning på brukshundsklubben, åka ut i skogen och lägga spår osv?
Och när du skriver att hunden ska klara av att ta det lugnt en dag, hur frekvent tänker du dig att dessa lugna dagar ska förekomma?

Det behöver nödvändigtvis inte vara fel med en brukshund, men det man ska vara medveten om är ju att man hela tiden måste ge hunden nya utmaningar, annars kommer de hitta på saker att göra på egen hand. I och med deras lättlärdhet så krävs det att utmaningarna inte är för enkla heller, och lika snabbt som de lär sig nya kommandon/trick/moment kan de lära sig nya ovanor om man inte ligger steget före.
Det står ju i trådstarten.
 
@Tate I vilken utsträckning tänker du dig att aktivera hunden? Och med aktivera syftar jag inte på "vardagsunderhållning" eller promenader, utan seriös träning i form av exempelvis lydnadsträning på brukshundsklubben, åka ut i skogen och lägga spår osv?
Och när du skriver att hunden ska klara av att ta det lugnt en dag, hur frekvent tänker du dig att dessa lugna dagar ska förekomma?

Det behöver nödvändigtvis inte vara fel med en brukshund, men det man ska vara medveten om är ju att man hela tiden måste ge hunden nya utmaningar, annars kommer de hitta på saker att göra på egen hand. I och med deras lättlärdhet så krävs det att utmaningarna inte är för enkla heller, och lika snabbt som de lär sig nya kommandon/trick/moment kan de lära sig nya ovanor om man inte ligger steget före.
Jag tänker att jag kommer att träna hunden seriöst minst tre gånger i veckan, på brukshundklubben då och lägga spår i skogen, dra osv. Nu är detta vad jag tror, det är inte säkert att det blir så men det är målet, minst tre dagar i veckan. De andra dagarna så tar vi det lugnt, lite trixträning, sök, fjällvandringar osv. Jag börjar inse att det kanske inte är en brukshund jag söker, hur mycket jag än vill ha en Rottis så får jag nog börja med en lättare hund, en hund som man kan träna mycket med men ändå inte kräver som en brukshund. :)
 
Jag tänker att jag kommer att träna hunden seriöst minst tre gånger i veckan, på brukshundklubben då och lägga spår i skogen, dra osv. Nu är detta vad jag tror, det är inte säkert att det blir så men det är målet, minst tre dagar i veckan. De andra dagarna så tar vi det lugnt, lite trixträning, sök, fjällvandringar osv. Jag börjar inse att det kanske inte är en brukshund jag söker, hur mycket jag än vill ha en Rottis så får jag nog börja med en lättare hund, en hund som man kan träna mycket med men ändå inte kräver som en brukshund. :)
Det där är ju en brukshund garanterat nöjd med iaf.
Jag gör betydligt mindre än så med min just nu. Det har ju regnat konstant i månader och all mark är vattensjuk så det är varken värt att träna eller lägga spår. Längtar till våren. 😅

Men du ska givetvis skaffa den ras som passar dig och som du vill ha. Personligen gick jag direkt på brukshund, är inte så mkt för "enklare" hundar ;)
 
Jag tänker att jag kommer att träna hunden seriöst minst tre gånger i veckan, på brukshundklubben då och lägga spår i skogen, dra osv. Nu är detta vad jag tror, det är inte säkert att det blir så men det är målet, minst tre dagar i veckan. De andra dagarna så tar vi det lugnt, lite trixträning, sök, fjällvandringar osv. Jag börjar inse att det kanske inte är en brukshund jag söker, hur mycket jag än vill ha en Rottis så får jag nog börja med en lättare hund, en hund som man kan träna mycket med men ändå inte kräver som en brukshund. :)
Ja, det låter som att det vore lämpligare att börja med något lite mindre krävande. Det finns ju träningsglada hundar av andra raser också, och skulle den hunden väcka ditt intresse för mer så är det ju "bara" att skaffa en brukshund som nästa hund. :) Utöver raser som redan nämnts skulle du kunna kika lite på pumi och korthårig collie exempelvis, det är träningsglada hundar men lite "mildare" än brukshundar.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 628
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
8 537
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
4 775
Senast: mysboll
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 825
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp