Bruksras eller annan ras?

Jag tänker att jag kommer att träna hunden seriöst minst tre gånger i veckan, på brukshundklubben då och lägga spår i skogen, dra osv. Nu är detta vad jag tror, det är inte säkert att det blir så men det är målet, minst tre dagar i veckan. De andra dagarna så tar vi det lugnt, lite trixträning, sök, fjällvandringar osv. Jag börjar inse att det kanske inte är en brukshund jag söker, hur mycket jag än vill ha en Rottis så får jag nog börja med en lättare hund, en hund som man kan träna mycket med men ändå inte kräver som en brukshund. :)

Skulle också säga att du absolut kan ha brukshund med den aktiveringen du vill erbjuda. Det beror nog på vad för typ av hund du vill leva med I vardagen. Hur lätt du vill kunna lämna bort hunden till andra osv.

Tror absolut en rottis hade varit nöjd hos dig. Frågan är om du hade trivts med rottis med det du räknat upp? Jag skulle säga att de flesta rottisar har problem med hundar av samma kön. Hanar verkar vara något enklare att ha med samkönade individer (folk får gärna rätta mig om de upplevt annat). Men det krävs ju lite förarbete innan man kan ha de tillsammans och inga garantier finns ju. Så det beror ju på hur viktigt det är för dig.

Men collie eller kelpie kan nog passa? Eller en ras helt utanför bruksraserna men som ändå är pigg och framåt.
Många raser orkar väldigt mycket mer än vad man tror :)
 
Många raser orkar väldigt mycket mer än vad man tror :)

Just det här tycker jag verkar ha blivit en märklig sanning i mångas ögon, att om man vill ta en timmeslång promenad om dagen och ev träna lite lydnad och rally (nu överdriver/generaliserar jag lite) så måste ha en bruksras?

Jag förstår inte var detta kommer ifrån? Det finns ju JÄTTEMÅNGA raser (skulle nog kunna dra mig till att säga alla raser) som klarar av de kraven jag skriver ovan.

Jag har t.ex sett fler och fler nu som vill ha en ”familjehund” för promenader och ev lite lydnad och agility som börjat kolla på malle... där kan man snacka om att nästan garanterat köpa sig och/eller hunden olycka...
 
Jag har sett vad som händer när rottisar går ur händerna på oerfarna hundägare. Det är inte jättekul, varken för hunden eller ägaren. Nu säger jag absolut inte att det per automatik skulle hända TS, men är man ny inom såväl hund som hundträning och utan stöd eller kunskap i omgivningen, så finns det enklare och lämpligare raser att börja med. Givetvis kan man chansa och köra ändå. Men varför, när det finns ett flertal andra raser som passar precis lika bra sett till aktiveringsnivå och TS önskemål?
 
Jag brukar säga "nästan en brukshund". Min är väldigt träningsglad, men samtidigt oerhört enkel. Hon skulle vara nöjd med ts aktivering. Och då är hon inte den mesiga och rädda varianten, utan orädd och nyfiken. Jag är väldigt glad att jag inte har en del av de raser jag tränat med, det hade jag aldrig orkat.

Bra korthåriga collies tycker jag verkar supertrevliga!
 
Just det här tycker jag verkar ha blivit en märklig sanning i mångas ögon, att om man vill ta en timmeslång promenad om dagen och ev träna lite lydnad och rally (nu överdriver/generaliserar jag lite) så måste ha en bruksras?

Jag förstår inte var detta kommer ifrån? Det finns ju JÄTTEMÅNGA raser (skulle nog kunna dra mig till att säga alla raser) som klarar av de kraven jag skriver ovan.

Jag har t.ex sett fler och fler nu som vill ha en ”familjehund” för promenader och ev lite lydnad och agility som börjat kolla på malle... där kan man snacka om att nästan garanterat köpa sig och/eller hunden olycka...

Precis. Också sett det fenomenet. Speciellt folk som "vill ha större hund som orkar med långa promenader" :meh:

Mina småskitar har liksom LÄTT hängt med på både cykel och ridturer på 2 mil för att sen träna lydnad en stund senare utan problem. Många köper mer hund än vad de behöver helt klart.
 
Precis. Också sett det fenomenet. Speciellt folk som "vill ha större hund som orkar med långa promenader" :meh:

Mina småskitar har liksom LÄTT hängt med på både cykel och ridturer på 2 mil för att sen träna lydnad en stund senare utan problem. Många köper mer hund än vad de behöver helt klart.
Fördelen med en större hund är att det känns som man springer väldigt fort om de fungerar att ha till canicross :angel: iof går det väl säkert lika bra med flera mindre hundar också.

Den enda egentliga fördelen jag har märkt med en större hund rent motionsmässigt är att jag känner mig trygg med att ge mig ut även underliga tider på dygnet på ett sätt jag nog inte skulle känt med en mindre hund. Och det blir alltså lättare för mig med udda arbetstider att hitta utrymme tidsmässigt för fysisk motion. Det är garanterat mest i mitt huvud det sitter men någonstans har jag inbillat mig att rån/överfallsrisken är mindre med en mer respektingivande hund. Sen skulle jag nog skaffa en aningen mindre om/när jag skaffar fler pga utrymmesskäl och inte ha en tanke på att den inte orkade med samma motion bara den är frisk och andas bra.
 
Fördelen med en större hund är att det känns som man springer väldigt fort om de fungerar att ha till canicross :angel: iof går det väl säkert lika bra med flera mindre hundar också.

Den enda egentliga fördelen jag har märkt med en större hund rent motionsmässigt är att jag känner mig trygg med att ge mig ut även underliga tider på dygnet på ett sätt jag nog inte skulle känt med en mindre hund. Och det blir alltså lättare för mig med udda arbetstider att hitta utrymme tidsmässigt för fysisk motion. Det är garanterat mest i mitt huvud det sitter men någonstans har jag inbillat mig att rån/överfallsrisken är mindre med en mer respektingivande hund. Sen skulle jag nog skaffa en aningen mindre om/när jag skaffar fler pga utrymmesskäl och inte ha en tanke på att den inte orkade med samma motion bara den är frisk och andas bra.

Canicross tror jag sällan är ett problem. Kanske om man har de allra minsta som typ chihuahua då :angel:

Däremot håller jag med dig om att man känner sig tryggare. Och säkert är det i viss mån också.
 
Fördelen med en större hund är att det känns som man springer väldigt fort om de fungerar att ha till canicross :angel: iof går det väl säkert lika bra med flera mindre hundar också.

Den enda egentliga fördelen jag har märkt med en större hund rent motionsmässigt är att jag känner mig trygg med att ge mig ut även underliga tider på dygnet på ett sätt jag nog inte skulle känt med en mindre hund. Och det blir alltså lättare för mig med udda arbetstider att hitta utrymme tidsmässigt för fysisk motion. Det är garanterat mest i mitt huvud det sitter men någonstans har jag inbillat mig att rån/överfallsrisken är mindre med en mer respektingivande hund. Sen skulle jag nog skaffa en aningen mindre om/när jag skaffar fler pga utrymmesskäl och inte ha en tanke på att den inte orkade med samma motion bara den är frisk och andas bra.
En stor fördel med en större hund om man är intresserad av lydnad, är att det är enklare att få till ett bra fritt följ eftersom man har hunden bredvid sig och inte nere vid fötterna. Enklare att belöna eller rätta än en mindre hund.
 
Fördelen med en större hund är att det känns som man springer väldigt fort om de fungerar att ha till canicross :angel: iof går det väl säkert lika bra med flera mindre hundar också.

Den enda egentliga fördelen jag har märkt med en större hund rent motionsmässigt är att jag känner mig trygg med att ge mig ut även underliga tider på dygnet på ett sätt jag nog inte skulle känt med en mindre hund. Och det blir alltså lättare för mig med udda arbetstider att hitta utrymme tidsmässigt för fysisk motion. Det är garanterat mest i mitt huvud det sitter men någonstans har jag inbillat mig att rån/överfallsrisken är mindre med en mer respektingivande hund. Sen skulle jag nog skaffa en aningen mindre om/när jag skaffar fler pga utrymmesskäl och inte ha en tanke på att den inte orkade med samma motion bara den är frisk och andas bra.
Sådär kände jag i början när jag hade bytt stor mot liten hund i början smög jag runt husen på kvällarna men nu är jag ute och går långpromenader :)
 
Hej alla! :)
Jag har suttit och läst igenom den här tråden ikväll eftersom att jag fortfarande inte har bestämt mig för någon ras. Har någon nå mer tips på olika raser? Vill lägga till också att jag vill kunna träna hunden till att vara lös, tex. vid ridturer eller bara när vi är ute i skogen så en hund med mycket jakt i sig går bort. Tipsa tipsa tipsa! :D Vill ju verkligen att allt ska bli rätt. Jag fastnade lite för Schnauzer men den går nog bort ändå pga. att den behöver trimmas, har kommit fram till att det inte är något som jag vill hålla på med, vill inte behöva lämna in hunden till någon som trimmar hen heller. Dalmatiner är intressant men är lite små rädd att hen ska frysa på vintern uppe i norr, jag gillar att vara ute mycket på vintrarna. :)
 
Hej alla! :)
Jag har suttit och läst igenom den här tråden ikväll eftersom att jag fortfarande inte har bestämt mig för någon ras. Har någon nå mer tips på olika raser? Vill lägga till också att jag vill kunna träna hunden till att vara lös, tex. vid ridturer eller bara när vi är ute i skogen så en hund med mycket jakt i sig går bort. Tipsa tipsa tipsa! :D Vill ju verkligen att allt ska bli rätt. Jag fastnade lite för Schnauzer men den går nog bort ändå pga. att den behöver trimmas, har kommit fram till att det inte är något som jag vill hålla på med, vill inte behöva lämna in hunden till någon som trimmar hen heller. Dalmatiner är intressant men är lite små rädd att hen ska frysa på vintern uppe i norr, jag gillar att vara ute mycket på vintrarna. :)
Vad är det du har fastnat för hos schnauzer och dalmatiner?
 
Vad är det du har fastnat för hos schnauzer och dalmatiner?
Gillar att båda verkar vara bra allroundhundar av det jag kan läsa på SKK, att Schnauzer kan vara avståndstagande mot främlingar och Dalmatiner att de är kända för att umgås med hästar :)
 
Hej alla! :)
Jag har suttit och läst igenom den här tråden ikväll eftersom att jag fortfarande inte har bestämt mig för någon ras. Har någon nå mer tips på olika raser? Vill lägga till också att jag vill kunna träna hunden till att vara lös, tex. vid ridturer eller bara när vi är ute i skogen så en hund med mycket jakt i sig går bort. Tipsa tipsa tipsa! :D
Vi har tre pumitikar, en jätterolig ras, men som går bort om du inte vill ha pälsvård. Men min tanke när jag läste tråden var kelpie. Verkar vara en rolig och arbetssamma hund!
 
Vi har tre pumitikar, en jätterolig ras, men som går bort om du inte vill ha pälsvård. Men min tanke när jag läste tråden var kelpie. Verkar vara en rolig och arbetssamma hund!
Ja Pumi går bort pga. pälsvården. Kelpie fick jag tips om tidigare i tråden men fastnade inte riktigt för den, läste dock om den igen och de verkar ju jätte bra! Ska fortsätta att läsa om dem :D
 
Vill lägga till också att jag vill kunna träna hunden till att vara lös, tex. vid ridturer eller bara när vi är ute i skogen så en hund med mycket jakt i sig går bort.
Jag förstår hur du menar, men se till att inte avskräckas av att hundarna har jaktlust. De flesta hundraser har visst mått av jaktlust och flera brukshundar har mycket jaktlust. Grejen med brukshundarna jämfört med andra raser med mycket jaktlust är att de ändå är så föriga och träningsglada att du mycket lättare kan träna dem till att inte jaga jämfört med en inte så samarbetsvillig hund. Så, bara du är beredd att träna med din hund, kolla mer på hur samarbetsvillig rasen är än hur mycket jaktlust den har. Ska du ha en hund som på riktigt har minimal jaktlust så får du nästan titta på sällskapsraserna.
 
Jag förstår hur du menar, men se till att inte avskräckas av att hundarna har jaktlust. De flesta hundraser har visst mått av jaktlust och flera brukshundar har mycket jaktlust. Grejen med brukshundarna jämfört med andra raser med mycket jaktlust är att de ändå är så föriga och träningsglada att du mycket lättare kan träna dem till att inte jaga jämfört med en inte så samarbetsvillig hund. Så, bara du är beredd att träna med din hund, kolla mer på hur samarbetsvillig rasen är än hur mycket jaktlust den har. Ska du ha en hund som på riktigt har minimal jaktlust så får du nästan titta på sällskapsraserna.
Det här är så himla sant jag hade schäfer förut och hon hade rejäl jaktlust men gick att styra om bara man hade med boll eller trasa ut i skogen och hittade på annat.
En av mina sällskapshundar jag har nu gillar också att jaga och får hon chansen skiter hon fullständigt i om jag erbjuder något annat eller vrålar mig hes hon bara vänder på huvudet och sen springer vidare.
Schäfern skulle aldrig ha fortsatt sålänge jag fick kontakt med henne innan hon fick tunnelseende.
 
Hej alla! :)
Jag har suttit och läst igenom den här tråden ikväll eftersom att jag fortfarande inte har bestämt mig för någon ras. Har någon nå mer tips på olika raser? Vill lägga till också att jag vill kunna träna hunden till att vara lös, tex. vid ridturer eller bara när vi är ute i skogen så en hund med mycket jakt i sig går bort. Tipsa tipsa tipsa! :D Vill ju verkligen att allt ska bli rätt. Jag fastnade lite för Schnauzer men den går nog bort ändå pga. att den behöver trimmas, har kommit fram till att det inte är något som jag vill hålla på med, vill inte behöva lämna in hunden till någon som trimmar hen heller. Dalmatiner är intressant men är lite små rädd att hen ska frysa på vintern uppe i norr, jag gillar att vara ute mycket på vintrarna. :)
Låter som du har väldigt höga krav på din hund den ska kunna fungera till det mesta och ha precis rätt päls :) jag har haft en sån hund i mitt liv av ganska många, dom övriga har jag fått tumma på det ena eller det andra eller acceptera att varje individ är som den är :) jag har tex ett antal pälsraser nu fast jag avskyr pälsvård.
 
Rasen har ju redan nämnts, men jag tycker det låter så klockrent som korthårig collie. Men det kanske är för att jag skulle vilja ha en själv. Och med det sagt så är jag ingen expert på rasen.
 
Det du bör tänka på är ändå att en hund som har hög energinivå och som är snabb i reaktioner i träning kan kräva en hel del träning för att bli lugn och ta livet som det kommer. Jag har tollare. Min vuxna tollare aktiveras så mycket han orkar (sjukdom och medicinering som gör att han orkar mindre än andra i rasen). Han är jättekul att träna med. Förig men med extremt mycket egna idéer också. Så någon typ av blandning av förig och självständig. Han reagerar fort och är riktigt alert. Han har en förmåga att inte tänka efter före utan går från känsla/stimuli till handling på 1 millisekund. Detta har varit (och är fortfarande ibland) problematiskt i vår vardag då han lika snabbt som han reagerar i jakten eller lydnad på mina kommandon reagerar på vardagshändelser som cyklar som åker för nära, skateboards, människor som beter sig konstigt osv. Han funderar inte innan liksom. Så jag behöver konstant vara steget före. För mig är det värt det i vardagen eftersom jag vill ha dessa egenskaper i träning, lek och annat umgänge med min hund. Det är bara lite opraktiskt på tågresan hem till någon eller andra situationer då han bara ska följa med utan att aktiviteten egentligen har honom i fokus.

Detta går såklart att minska med mycket miljöträning, passivitet osv. Försöker förebygga med min valp ännu mer än vad jag gjorde med min vuxna (som jag ändå miljötränade en hel del). Min vuxna fungerar så länge man säger åt honom vad han ska göra och när, i stort sett hela tiden. Vi måste befinna oss i vår träningsbubbla på vanliga promenader, när vi är i stan osv. På bussen och tåget har jag försökt få till passivitet och han är passiv tills något händer (och det är svårt att befinna sig i träningsbubblan och vara passiv samtidigt så dessa reaktioner blir svårare att hinna förebygga och förhindra).

Jag säger absolut inte att det är omöjligt och min vuxna hund kan vara lite extra på det här viset då han är lite osäker som individ. Men vill väl bara göra dig medveten om att en högenergisk reaktiv hund i träning kan komma att kräva en del för att bli den lugna hunden som tar livet som det kommer i vardagen. Min hund kan inte sitta och titta på barn som spelar spelar boll och badar på en strand utan att gå upp rejält i varv exempelvis. Detta för att jag inte tränat på det tillräckligt. Däremot kan han oftast titta på andra hundar som leker eller tränar för det tränar vi frekvent på.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 684
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
8 870
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 510
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 863
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp