Bruksraser och funktion/prestation (utbruten från Är stängda stamböcker förlegade?)

Canis

Trådstartare
Men vad dryg?
Visst att vissa boxrar har problem med näsborrar och för kort nos men att hela rasen skulle vara helt oduglig till allt är ju överdrivet också.
Jag sa inte ”oduglig till allt”, bara till bruks. De är säkert trevliga soffvärmare som visar ansiktet på brukstävlingar ibland, men inte i större utsträckning än tex BC.
 
Eh? Bc är en av de vanligaste raserna.

Jag börjar misstänka att du missförstått begreppet bruks?
Gulligt. Bruks är alla tävlingar inom bruksgrenarna. Grenar (förutom skydd för det i princip bara är schäfer och malle) där boxer inte presterar.
 
Jag sa inte ”oduglig till allt”, bara till bruks. De är säkert trevliga soffvärmare som visar ansiktet på brukstävlingar ibland, men inte i större utsträckning än tex BC.

Du sa "Inte en ras jag skulle rekommendera till någon, oavsett syfte."

Ang. BC, ett litet exempel: 2019 var topp tre på SM i spår border collie.

Gulligt. Bruks är alla tävlingar inom bruksgrenarna. Grenar (förutom skydd för det i princip bara är schäfer och malle) där boxer inte presterar.

Om du med "presterar" menar kvalar till SM och vinner elittävlingar till höger och vänster, så nej. Men de uppfödare som avlar på brukslinjer får fram bra brukshundar. Inte i den utsträckning man skulle vilja, men ändå tillräckligt för att visa att boxern absolut kan vara en bra brukshund. Min hunds moster (svenskfödd) har cert i IGP, tycker inte det är så pjåkigt.
 
Formulerade mig uppembarligen klumpigt. Jag menade ju att BC är bra mycket vanligare än Boxer på SM i bruks. Och i typ allt annat också i sportväg. BC är min favvoras :crazy1:

Är ju inte så konstigt? En BC bör ju vara både kvickare och förigare än en boxer.

Alltså, visst att boxer är en brukshund. Men det betyder ju inte att de generellt vinner över en BC i sport heller.

Lite som att jämföra hoffe och Malle i skyddet liksom. Båda är ju brukshundar men fungerar väldigt olika.
 
Är ju inte så konstigt? En BC bör ju vara både kvickare och förigare än en boxer.

Alltså, visst att boxer är en brukshund. Men det betyder ju inte att de generellt vinner över en BC i sport heller.

Lite som att jämföra hoffe och Malle i skyddet liksom. Båda är ju brukshundar men fungerar väldigt olika.

Och det finns dessutom många, många uppfödare av olika bruksraser som är väldigt irriterade på att BC får ställa upp på bruksprov och (framförallt) att bedömningen genom åren anpassats efter dem.

Jag är väldigt glad att jag har en boxer och inte en BC, det skulle inte passa mig alls, och jag vill inte att min boxer blir mer lik en BC heller.
 
Och det finns dessutom många, många uppfödare av olika bruksraser som är väldigt irriterade på att BC får ställa upp på bruksprov och (framförallt) att bedömningen genom åren anpassats efter dem.
Varför? Och hur har bedömningen anpassats?
 
Är ju inte så konstigt? En BC bör ju vara både kvickare och förigare än en boxer.

Alltså, visst att boxer är en brukshund. Men det betyder ju inte att de generellt vinner över en BC i sport heller.

Lite som att jämföra hoffe och Malle i skyddet liksom. Båda är ju brukshundar men fungerar väldigt olika.
Jag förstår verkligen lnte. Om brukshundar ska ha en funktion; fungera till bruks, varför ens ha kvar raser som fungerar sämre till det syftet än andra? Är det bara det yttre eller vardagspersonligheten som gör att de finns kvar som bruksraser?

Jag har inte hund, men pluggar mycket hund och är ärligt nyfiken.
 
Varför? Och hur har bedömningen anpassats?

Jag tror att man helt enkelt tycker att farten som BC har är häftig. Och att andra raser då har svårare att slå det. Vilket ju blir lite fel kan jag tycka.

Jag förstår verkligen lnte. Om brukshundar ska ha en funktion; fungera till bruks, varför ens ha kvar raser som fungerar sämre till det syftet än andra? Är det bara det yttre eller vardagspersonligheten som gör att de finns kvar som bruksraser?

Jag har inte hund, men pluggar mycket hund och är ärligt nyfiken.

Nja, brukshundar ska ju fungera till mer än bruks även om bruksproven är en del av utvärderingen. Men hunden behöver ju inte vara en bättre brukshund för att den är snabbare och flashigare i lydnaden tex. Bara en sån sak som att de flesta BCs är mindre och lättare gör ju skillnad i hur snabbt de rör sig.
 
Varför? Och hur har bedömningen anpassats?

Bruksraser får inte starta på vallhundsprov, därför tycker många bruksuppfödare att det är trist att se bruksproven på elitnivå dominerade av en vallhund. Dessutom menar många att trots att det står att bedömningen ska ta hänsyn till rasens förutsättningar så har det gradvis blivit så att på vissa moment ses den snabbhet som en BC kan uppvisa som det korrekta sättet att utföra momentet på och långsammare utföranden får sämre bedömning. Ett exempel är inkallning med ställande och läggande. Det är fysiskt omöjligt för de flesta bruksraser att stanna och lägga sig lika snabbt som en BC, men det har ändå blivit den standard som de bedöms emot.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp