Bruksridning

Fjordadonna

Trådstartare
Jag har blivit lite nyfiken på det här med bruksridning. Tror att det skulle vara en passande gren för mig och mina pållar.🤔 Nu vill jag veta allt om hur ni som håller på med detta tränar hemma, vad hästen ska kunna och annat man bör tänka på om man ska tävla i bruksridning.! Några som har lite info och tips att dela med sig av? 🤔😀
 
Åh det är jättekul! Har inte tävlat på ett par många år, på den tiden var det juf som anordnade. Ny vet jag inte.

Hästen ska gå att manövrera framåt och bakåt, i princip. Ju bättre kontroll man har ju bättre går det. Dessutom ska det se trevligt ut, helt rent och samspelt.
 
Jag gillar verkligen tävlingsformen men det är inte riktigt för mig. Eller snarare, den fanns inte när jag red, nu när den finns så rider jag inte. Jag kör endast.

Brukskörning är det jag testat och tävlat men, som sagt, tävlingsformen är inte för mig. Jag är så dålig på den och har så dåligt tålamod. Däremot har mina hästar alltid varit duktiga på det.

Man kan beställa TR och där står ju alla hinder och utefter det är det bara att träna på hemma. Inga konstigheter alls. Fantasin sätter gränser.
 
Är fortfarande juf som ansvarar. Regler finns på deras hemsida, där även hinder finns beskrivna. Jag och min ponny tänkte prova vår första träningstävling om ett par veckor.
Tävlar we och tränar lite western trail så tänker att bruksridning blir lite lika :)
 
Hemma tränar jag olika miljöhinder. Gå över/under presenning. Släpa saker som stock, plsstsäck med skrammel, presenning efter hästen. Har en bro gjord av 2 förstärkta lastpallar. Kavalettipottorna alt trampstolo fungerar som portar och slslompinnar. Rygghinder kan vara allt från två bommar på backen till två hinder för att få höjd. Vända i box av bommar på backen. Repgrind fungerar att sätta ihop av två hinderstöd o longerlina. Sidpsss över bom/mellan bommar. En flagga, paraply, ballonger, ensilageplast är bra att vänja hästen vid. Det jag inte lyckats lösa nåt bra är vattenhinder..
Men glöm inte att träna på att stå still och vänta, nog så svårt om man frågar min ponny :rofl:

Jag börjar alltid från marken med ny häst nytt hinder. Lättare att övertyga dem första gångerna. Mycket beröm även för små försök från hästen. Har egen bana så kan låta hindren stå framme även när jag inte tränar på just det, men det gör att hästen vänjer sig vid udda föremål. :)
 

Liknande trådar

Dressyr HELT teoretiskt resonemang med några konstiga funderingar 😀 Och kasta in era tankar med, hur ni tror det ser ut, upplevs och är. Man...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
11 293
Senast: Jeps
·
Hästvård Hej! Går runt och grunnar lite på foderfickor/inpackningar. Av ren nyfikenhet har jag lite frågor kring detta.🤔 Snart sprängs ju skallen...
Svar
8
· Visningar
771
Senast: Magnum
·
Ridning Har en häst 6 år (föredetta travare) som jag nu haft i snart ett år som slutade i travet när vi köpte honom och övergick till ridhäst...
Svar
5
· Visningar
1 445
Hemmet Hej Jag vill köpa en matta till min nya lägenhet men behöver lite tips.😊 Nu är bilderna kanske inte rättvisa för det är mörkt ute, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 468
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp