Bukefalos 30 år!

Det är väl det som är grejen, en del har svårt att finna sig i vad som är lagligt för att inte tala om oetiskt. Det finns restriktioner i jakt i Australien också, visserligen är det tillåtet att skjuta från helikopter vilket det är på många ställen i världen, men du får inte tillfoga djuren den stress som ts tar upp. Men det spelar ju ingen roll när det finns idioter som skjuter.

Nu orkar jag inte läsa hela dokumentet men antar att det finns regler i australien så väl som i sverige? https://pestsmart.org.au/toolkit-resource/code-of-practice-feral-horses/
Bara för att det är många länder som gör det inne mer okej.
Har själv åkt med på inventering på älg i helikopter så vet hur stressande det kan vara för djuren och då är det inte ens i närheten av lika nära som vid jakt med helikopter.

Bara för att det är många länder som gör det inne mer okej.
Har själv åkt med på inventering på älg i helikopter så vet hur stressande det kan vara för djuren och då är det inte ens i närheten av lika nära som vid jakt med helikopter.
Ingen som har sagt att det var okej - allra minst jag så lägg inte det på mig varken du eller Mia_R tack. Här jagas vildsvin med skotrar kan jag säga. Och varg. (och ja folk har sagt ifrån och anmält men inget händer) så att tro att svenska jägare följer lagen i alla skeden är rätt naivt.

Ingen som har sagt att det var okej - allra minst jag så lägg inte det på mig varken du eller Mia_R tack. Här jagas vildsvin med skotrar kan jag säga. Och varg. (och ja folk har sagt ifrån och anmält men inget händer) så att tro att svenska jägare följer lagen i alla skeden är rätt naivt.
Som jag redan skrivit så tjuvjagas varg med tvivelaktiga metoder i Sverige och inte enbart varg, rovdjurshatet hos många borde leda till långa fängelsestraff och indragna licener på livstid. Även polisen är många gånger inblandade lokalt i jaktskandalerna i norr.

Var har jag lagt det på dig? Innan du anklagar mig så upp till bevis för sån här skit rapporterar jag. :mad:

Som jag redan skrivit så tjuvjagas varg med tvivelaktiga metoder i Sverige och inte enbart varg, rovdjurshatet hos många borde leda till långa fängelsestraff och indragna licener på livstid. Även polisen är många gånger inblandade lokalt i jaktskandalerna i norr.

Var har jag lagt det på dig? Innan du anklagar mig så upp till bevis för sån här skit rapporterar jag. :mad:
Alltså du började ju med att svara och ifrågasätta mig? Trots att jag faktiskt skrev att jag ansåg att avlivning ska ske värdigt i mitt första inlägg, men det ville du ändå ifrågasätta?

Anmäl svinen, är så trött på jakt som inte följer lagen.
En stor skillnad är att jakt från skoter inte är tillåtet på vildsvin och jakt från helikopter på häst är lagligt i Australien.

Alltså du började ju med att svara och ifrågasätta mig? Trots att jag faktiskt skrev att jag ansåg att avlivning ska ske värdigt i mitt första inlägg, men det ville du ändå ifrågasätta?
Jag svarade på att det rör art oavsett och inte har något med att de är hästar, sen ljuger du och omtolkar.

Anmäl svinen, är så trött på jakt som inte följer lagen.
En stor skillnad är att jakt från skoter inte är tillåtet på vildsvin och jakt från helikopter på häst är lagligt i Australien.
Det händer som sagt inget ;-) . Nej det är sant - men å andra sidan strider de väl inte mot lagen mer än att de inte får hetsa hästarna mer än nödvändigt och de som skadeskjuter ston faktiskt gör det olagligt? Verkar stå i länken? Som jag skrev, håller med @ginnies att det såklart är det man ska driva på jaktmetoderna, men oavsett finns det ju svin som kommer bryta mot den ändå.
Jag svarade på att det rör art oavsett och inte har något med att de är hästar, sen ljuger du och omtolkar.
Nej, jag uppfattade verkligen som att du ifrågasatte mitt ordval och att jag inte var emot avlivningen som den bedrivs enligt ts.

Det händer som sagt inget ;-) . Nej det är sant - men å andra sidan strider de väl inte mot lagen mer än att de inte får hetsa hästarna mer än nödvändigt och de som skadeskjuter ston faktiskt gör det olagligt? Verkar stå i länken? Som jag skrev, håller med @ginnies att det såklart är det man ska driva på jaktmetoderna, men oavsett finns det ju svin som kommer bryta mot den ändå.

Nej, jag uppfattade verkligen som att du ifrågasatte mitt ordval och att jag inte var emot avlivningen som den bedrivs enligt ts.
Din uppfattning är ditt problem, inget jag skrivit något om. Jag ifrågasatte att det skulle ha något som helst med att det rör hästar.

Din uppfattning är ditt problem, inget jag skrivit något om. Jag ifrågasatte att det skulle ha något som helst med att det rör hästar.
Nej inte för dig kanske, men jag uppfattar en generell diskussion om brumbies i olika medier när det gäller svenskar att jaktmetoderna är hemska - men det är också extra känsligt för det handlar om hästar. Men bra, då vet jag DIN ståndpunkt. JAG har dock rätt att ställa frågan, lämna det där, tack.

Nej inte för dig kanske, men jag uppfattar en generell diskussion om brumbies i olika medier när det gäller svenskar att jaktmetoderna är hemska - men det är också extra känsligt för det handlar om hästar. Men bra, då vet jag DIN ståndpunkt. JAG har dock rätt att ställa frågan, lämna det där, tack.
Och jag har rätt att svara utan att bli beskyld med lögner.

Men sånt här är ju inte ”jakt” i våran betydelse, utan de vill helt enkelt (mer eller mindre) utrota dem? Det har funnits liknande aktioner bla på getter (katter också, tror jag?) på flera öar jag inte minns namnet på. Då sköt de från helikopter eftersom det helt enkelt inte går att göra annars pga mycket oländig terräng.

Jag kan möjligen se varför de gör det, men metoden med är ju helt vidrig eftersom det inte går att vara särskilt precis i skjutandet… Det är ju som vanligt inte heller djurens fel att de befinner sig på fel platser, utan människan har ju placerat dem där för att, när det redan är försent, inse att det inte var en bra idé.

Nuförtiden brukar det väl annars för det mesta lösas med antingen sterilisering eller ibland med kampanjer om att folk kan ”adoptera” en get, vildhäst eller vad det nu är.

Sen är det såklart mer politiskt korrekt att hävda att det sker pga påverkan på känslig mark.
Att forskningen säger än det ena, än det andra. Oavsett är metoden helt vidrig och det finns inget försvar eller ursäkt för den.

Bifogade filer

• IMG_1006.webp
    IMG_1006.webp
    363,2 KB · Visningar: 627
Är det för att det är hästar ni är upprörda eller för avlivningsmetoderna? Jag har vänner som bor i Northern Territory där de har stora problem med dessa (de bor dock i Darwin så inga bönder) och jag förstår det på dem lite som att det är som med våra vildsvin, de är inplanterade och de förökar sig snabbt, förstör jättemycket och behöver därav skjutas av.

Sedan ska väl det ske med en värdig avlivning kan jag tycka men jag har svårt att se att man ska rädda dem för att det är hästar? Och som vanligt kan man skrika blä över varg men inte ha förståelse för andra länders problem med djurslag, oavsett vilket, som ställer till problem (till exempel brumbys eller för den delen tigern i Indien).
I första hand avlivningsmetoderna. Finns inget försvar för ett sådant vedervärdigt djurplågeri. Det lika vidrigt som att man jagar varg eller vildsvin med skotrar.
Då har jag själv jagat men det skulle aldrig falla mig in att använda mig av sådana perversa metoder.
Och ja.. det handlar om hästar i detta fall.

Sen är det såklart mer politiskt korrekt att hävda att det sker pga påverkan på känslig mark.
Att forskningen säger än det ena, än det andra. Oavsett är metoden helt vidrig och det finns inget försvar eller ursäkt för den.
Men kan du visa forskning på motsatsen? nyttan av hästarna i australiens känsliga natur? Jamenar för mig låter ditt påstående att hästarna förhindra skogsbränder genom sitt betande och tramp som de förstör marken. Det kan inte vara normalt att mark-om det nu är så- blir så nedbetad och packad av tramp att inget kan brinna?

Men kan du visa forskning på motsatsen? nyttan av hästarna i australiens känsliga natur? Jamenar för mig låter ditt påstående att hästarna förhindra skogsbränder genom sitt betande och tramp som de förstör marken. Det kan inte vara normalt att mark-om det nu är så- blir så nedbetad och packad av tramp att inget kan brinna?
Är du för den här jakten? Tycker du att den är försvarbar?

I första hand avlivningsmetoderna. Finns inget försvar för ett sådant vedervärdigt djurplågeri. Det lika vidrigt som att man jagar varg eller vildsvin med skotrar.
Då har jag själv jagat men det skulle aldrig falla mig in att använda mig av sådana perversa metoder.
Och ja.. det handlar om hästar i detta fall.
Det köper jag fullt och fast som jag sa. Däremot är det fakta att hästarna band annat förstör för bönder. Att djuraktivister hävdar annorlunda - ja - det gör de faktiskt i Sverige också när det kommer till jakt.

kl Jag kan också hålla med om att det inte är djurens fel som någon skrev, exakt citat @lamia "Det är ju som vanligt inte heller djurens fel att de befinner sig på fel platser, utan människan har ju placerat dem där för att, när det redan är försent, inse att det inte var en bra idé." Så är det ju med till exempel vildsvinen också och det finns fler exempel världen över.

Men absolut, ändra metoderna, det tycker jag också.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka