Bruten fot - aktiveringstips

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare isse
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 345
I

isse

Har brutit foten och blivit ordinerad vila en lång tid framöver. Tyvärr så är det lika med katastrof för min Aussiekille på 11 månader som har energi så att det räcker och blir över för två.

Hur ska jag aktivera honom på bästa sätt? Promenader kommer det inte bli mycket av och jag kommer inte alltid kunna få hjälp med det så därför måste hans lilla huvud få gå på högvarv istället så att han inte blir allt för understimulerad.

Snälla hjälp mig, in med alla möjliga aktiveringar man kan göra! :)

Sv: Bruten fot - aktiveringstips

Först och främst: Var i Stockholm bor du? Jag är här och ledig närmsta 2 veckorna och är jätteintresserad av rasen så om du vill ha hjälp så hjälper jag gärna till.

Till saken: Alla typer av klickerträning. Lära hunden specialsök går utmärkt att göra inomhus, kanske även från soffan? Te eller svamp tex, lär hunden markera och göm sen lite här och var i huset/lägenheten.
Och diverse sorters olika tricks.

Hårda spår! :) Dvs spår på hårda underlag = Tex. asfalt, grus, betong.
Ex. Scent in a bottle - SIAB! (http://malinut.com/ref/write/siab/ )

Det är en koncentrerad "spårform" som inte kräver några stora utrymmen/långa sträckor = hunden behöver inte belasta sin fot och det är enkelt att hitta ytor att träna på. (Parkeringsplatser, lagerlokaler, oanvända grus fotbollsplaner osv.)

/Swat

kan du ta dig fram någotsånär på kryckor och valla en ruta så är uppletande ett kanonbra sätt att aktivera hunden på. den får använda hjärnan, näsan och benen på samma gång. eller att kasta ut torrfoderkulor på gräset så han får leta upp sitt mål mat.

ps jag antar att det är du som har brutit foten och inte hunden?

Swat: Såg att jag kanske inte var tydlig. Det är jag och inte hunden som har brutit foten :) Tack för tipset också!

Jenka: Tack för tipsen du också :) Och tack för ditt oerhört snälla erbjudande men tyvärr är jag lite reserverad med att lämna över ansvaret på någon annan.

Det kan jag absolut göra men problemet med jycken är att han aldrig kommer tillbaka med föremålen. Han tar dom och leker och sedan lämnar han dom bara, han har aldrig fattat själva apporteringsbiten, tips där? :)

Precis så är det jag som har brutit foten :D

Jenka: Tack för tipsen du också :) Och tack för ditt oerhört snälla erbjudande men tyvärr är jag lite reserverad med att lämna över ansvaret på någon annan.

Förståeligt =)
Kanske en annan utmaning kan vara att lära honom apportera då? Jag har gjort som så att jag kastat iväg något intressant föremål och sen kallat till mig hunden när den tagit det. Om det är rätt, eller bästa, sättet att gå vet jag dock inte.

Det är exakt så jag har gjort också.:) Har även låtit honom hämta det och sedan sprungit i motsatt riktning och visst kommer han springandes med föremålet men släpper det oftast 5 meter framför mig. Har försökt köra byteshandel osv osv. Men han vill inte lämna i handen :confused:

Hur kan man mer göra?

Preparatsök kan du göra innomhus.
Du måste ha 6-7 sockerströare, i en av dem lägger du en tepåse.
Låt hunden nosa på en likadan tepåse o låt den gå föörbi öever raden med ströare, när den markerar rätt så får den ett klick eller valfri belöning.
Ta bort hunden o byt plats på ströarna.

Diskmaskin är nästan ett måste då burkarna behöver bli kliniskt rena mellan tillfällena.

Googla på trix o klick så hittar du säkert mer matnyttigt.

Lycka till!

Diskmaskin är nästan ett måste då burkarna behöver bli kliniskt rena mellan tillfällena.

Måste dem? Jag brukar göra med tesilar med en påse i en av dem. Alla luktar väl lite te men han har inga problem med att markera rätt.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 687
Senast: Otherside
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
5 187
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan... 2
Svar
26
· Visningar
4 871
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 657
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka