Bukefalos 28 år!

Bruten fotled när rida

Badger

Trådstartare
Hej

Någon som har brutit fotleden (det lite mindre benet i smalbenet, långt ned) och skruvats och gipsats?

Jag är precis avgipsad efter bruten fotled, tre dagar sedan, och vill gärna upp och rida igen i morgon. Sjukgymnast och läkare avråder, de säger vänta två veckor. Jag går utan kryckor men ganska illa och har väldigt dåligt med muskler i vaden och gaska låg rörlighet i foten.

När hoppade ni upp igen?:D
 
Sv: Bruten fotled när rida

Tror inte det tar så lång tid för dig. Jag har brutit fotleden fast då ett mycket ovanligt och lite svårare brott på bägge sidor. Vilket innebar att jag inte fick gå på foten alls i fyra veckor och hade gips i tre till efter det d v s i sju veckor.
Jag vet att man inte bör rida med gips eftersom att risken för ett nytt brott vid kanten av gipset är stor om trillar av så det gjorde jag inte. Sedan hade jag lite problem med att foten svullnade så pass att det gjorde riktigt om i den bara man hade strumpa på den i ca två veckor efter gipset. Då var man inte så pigg på att ens försöka rida. Men efter det var det inga problem. Så för mig tog det nio veckor. Därför tror jag inte det kommer att ta så lång tid för dig som redan får belasta din fot. Utan det går nog nästan med en gång efter att gipset är av OM inte doktorn tycker något annat.
 
Sv: Bruten fotled när rida

Jag bröt mitt skenben och vadben, red 2 veckor efter brottet. Hade inte gips utan skruvades bara ihop.
Tror lättridningen hjälpte mig stärka benet..
 
Sv: Bruten fotled när rida

Jo, det har ju varit av i tre dagar, men doktorn verkar tyvärr tycka någonting annat och sjukgymnasten var rädd att jag skulle falla av. De kanske har en poäng, man kanske är obalanserad utan muskler i vaden och tydligen går man sönder lättare utan skyddande muskler.

Kändes det helt ok direkt när du hoppade upp igen?
 
Sv: Bruten fotled när rida

Nja det blev mer promenadridning för jag hade svårt att få rätt "form" på foten. Men den var ju väldigt stel länge efter att ha varit stilla i gipset i sju veckor. Tog över ett år att få full rörlighet typ trampa ner hälen, i den.
 
Sv: Bruten fotled när rida

Jag slet av två ledband och fick sprickor i flera ben i vänster fot. Gips och kryckor i vad som kändes som en evighet då (jag var väl typ 13 år) men kan det ha varit 3 månader kanske?.
Red i princip dagen efter gipset åkte av, förmodligen mot inrådan från vårdpersonal. Och fyyyy satan vad ont det gjorde i foten att hoppa upp på hästen och ha foten i stigbygeln. Och jag hade verkligen ingen kontroll på vad vänster foten höll på med alls. Vill minnas att det gjorde rätt ont att rida i några månader tills jag fick upp styrkan och lite av rörligheten igen.
Har dock fortfarande problem med stabiliteten i vänster fot. Och blir trött mkt fortare i vänster fot. Så vet jag med mig att jag ska stå i lätt sits mkt eller länge så tejpar jag foten för säkerhets skull.
 
Senast ändrad:
Sv: Bruten fotled när rida

Ok, det där låter ju som att man ska låta bli, om jag står upp kan jag böja knäna kanske 7 cm (vaden är för kort och sätter stopp sedan). Ush! så irriterande med bruten fot! jag behöver den ju! :arghh:
 
Sv: Bruten fotled när rida

Enklaste sättet att testa foten utan att sitta till häst är väl egentligen att ställa sig på ett trappsteg. Med kanten av trappsteget på fotbladet och trampa ner hälarna och prova att stå i lättsits på trappsteget.
Spenderade många timmar i trappan ståendes på fotbladet och gjorde knäböj efter min första ridtur efter att mitt gips togs bort. Sen om det var rätt eller fel sak att göra egentligen för foten kan ajg inte svara på.
 
Sv: Bruten fotled när rida

Det låter helt rätt, (tyvärr kan jag inte böja knäet utan att det gör ont ens om jag står med fotbladet på en 3 cm tröskel, gah! testade precis och då kan jag böja det 1 cm:arghh:) jag ska börja öva!
 
Sv: Bruten fotled när rida

Jg har brutit foten tre gånger. En gång på samma sätt som du, red dagen efter avgipsning.
 
Sv: Bruten fotled när rida

Jag slog av fotleden i en ridolycka, foten slogs/vreds av och fick opereras ihop med plattor o skruv. Jag red redan med gips, dvs efter ett par veckor, åkte rullstol till stallet ;)
Efter 4 veckor fick jag en pjäxa istället för att kunna träna foten.
Red med pjäxan med, men det blev barbacka första tiden. Kommer inte ihåg när jag började använda stigbyglar, men har för mig att rida gick riktigt bra jämfört med gå och springa.
 
Sv: Bruten fotled när rida

Jisses :)

Jag skippade ridningen, men hoppar nog upp om någon vecka. Nu kunde jag redan promenera idag så lite ångrar jag mig. Å andra sidan var det lektion jag skippade, så rida lite efter förmåga hade kanske inte fungerat.
 
Sv: Bruten fotled när rida

Lyssna till professionen! Säger läkare/sjukgymnast vilken tid som behövs för rehabilitering så tycker då jag du ska lyssna på dom.

Vad är X antal veckor i ditt liv om du blir helt bra i stället för att börja för tidigt och rida och kanske aldrig bli helt bra.

Ta hand om din hälsa i första hand! :)
 
Sv: Bruten fotled när rida

När jag hade en komplicerad fraktur i språngbenet var jag upp och red ca 5 dagar efter gipset var borttaget.
Sjukgymnasten var inte så glad över det, men det var för risken att ramla av och fastna i stigbygeln.

Dock litade jag på min häst och hade westernsadel så det gick bra hela tiden. :)

Jag bytte vid senare tillfälle till en sjukgymnast inriktad på sportskador. Och hon blev imponerad över hur stärkande ridning var och uppmuntrade mig att fortsätta.
Ridning gav mig muskler som skulle vara omöjligt för mig att få igen.

Det som är nackdelen med flera vanliga läkare och sjukgymnaster är att dom inte har full koll på ridningen och därmed bara ser riskerna (vilket också är bra visserligen).
Men du själv borde kunna bedömma om hästen är lugn nog att rida samt att ta det lugnt och säkert i början.
Första tiden satt jag bara ner när jag red så inte mitt ben skulle ansträngas mer än nödvändigt. Samt jag hoppade upp från stor sten så jag inte belastade foten vid uppsittning.
 
Senast ändrad:
Sv: Bruten fotled när rida

Jo det var det de sa för mig också, risken att falla av. Inga skyddande muskler.

Men jag tyckte också att det kändes som att hon hade noll koll på ridning.

Men det var ridlektion på ridskola, efter tre dagar utan gips, visste inte vilken häst. Medishästen vilar, henne skulle jag nog inte tvekat om, då kan man bestämma tempo själv också. Jag red inte och ångrar mig kanske lite eftersom det inte blir ridning i helgen heller, är nog för feg för att rida ut på vetintevilken häst i grupp där jag inte kan välja gångart om jag inte vet vad jag har för balans.

Det blir nästa helg igen, irriterande.
 
Sv: Bruten fotled när rida

Med tanke på att det var lektion var det klokt du stod över. Där hade du nog haft svårt att hänga med. Då är det bättre du hör med någon om dom har pålitlig häst att åka lite på om du har ridabstinens. :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 047
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 245
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej, jag bröt armen för en vecka sedan och har aldrig brutit något tidigare så undrar bara efter man tagit bort gipset hur länge borde...
Svar
2
· Visningar
1 431
Kropp & Själ (Nytt nick, gammal användare.) För att hålla det här inlägget från att bli en hel roman håller jag mig kort och skalar bort en del hel...
Svar
0
· Visningar
691
Senast: Mandarinen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp