bruten handled

Sv: bruten handled

och nu har armjävelen stasat :banghead: så nu väntar jag på att jour vet ska komma med gipssågen,så slipper jag köra 5 mil enkel resa.
tur man har en snäll vet som tom gör hembesök hos patienternas ägare :D
 
Sv: bruten handled

nej inte när man har en bra vette :D och försök få landstinget att göra hembesök .
 
Sv: bruten handled

nej inte när man har en bra vette :D och försök få landstinget att göra hembesök .

Ja en veterinär kan man ha till mycket bra. När vi hade mindre barn så sydde en gång vår veterinär (som ändå var där på besök) ihop fingret på vår ena dotter när hon hade skurit sig. Nästföljande skoldag visade hon stolt upp sitt finger och sa högt och ljudligt att veterinären sydde ihop det. Sen fick jag ett allvarligt samtal från skolan som förhörde sig om våra rutiner för att ta barnen till läkare när de skadat sig....:o:o:o Men jag tyckte det var himla praktiskt just där och då då vi inte hade nån kvällsöppen vårdcentral i närheten och detta hände...Såvitt jag vet fick hon inga men av händelsen. Men ja sen var jag lite försiktigare med att använda veterinärens tjänster för barnen i fortsättningen, ville ju inte att skolan skulle få för sig något...:) Men på oss vuxna fick han gärna hjälpa oss med diverse mindre skador om det passade och han ändå var där.

Hoppas det ordnar sig med din handled det är svårt att göra saker med en hand.
 
Sv: bruten handled

nej inte när man har en bra vette :D och försök få landstinget att göra hembesök .

Distriktsköterskorna gör hembesök - men om de har tillgång till gipssåg är en annan sak. I och för sig borde de ha det, men om de kan använda den är ju inte säkert...
 
Sv: bruten handled

Ja en veterinär kan man ha till mycket bra. När vi hade mindre barn så sydde en gång vår veterinär (som ändå var där på besök) ihop fingret på vår ena dotter när hon hade skurit sig. Nästföljande skoldag visade hon stolt upp sitt finger och sa högt och ljudligt att veterinären sydde ihop det. Sen fick jag ett allvarligt samtal från skolan som förhörde sig om våra rutiner för att ta barnen till läkare när de skadat sig....:o:o:o Men jag tyckte det var himla praktiskt just där och då då vi inte hade nån kvällsöppen vårdcentral i närheten och detta hände...Såvitt jag vet fick hon inga men av händelsen. Men ja sen var jag lite försiktigare med att använda veterinärens tjänster för barnen i fortsättningen, ville ju inte att skolan skulle få för sig något...:) Men på oss vuxna fick han gärna hjälpa oss med diverse mindre skador om det passade och han ändå var där.

Hoppas det ordnar sig med din handled det är svårt att göra saker med en hand.

Vad kinkiga dom är :D
Hos vet går det snabbare o bättre service och vill man ha bilder från röntgen med sig hem så är det aldrig ett problem.
Det går inte hos landstinget :rage: trots att dom hade bilderna digitalt (ja jag frågade och ifrågasatte)

I dag börjar jag upptäcka hur besvärligt det är att vara enarmad,man kan inte skära saker,inte köra in ved med skottkärran,det tar 15 min förarbete bara för att kunna duscha mm, ja och nu är jag gnällig oxå :o
 
Sv: bruten handled

Ni andra som brutet armen,hur lång tid tog det innan den var fullt funktionsduglig?
Vilken rehab gjordes?
Jag har nu klarat dom första 2v,dock är jag inte vän med gipset så det är lite si och så med det (skena så det är lätt att ta bort)
Det gör ju att jag kan se armen och det ser ut som jag har en "senskada" på yttersidan (lillfingersidan) det är en riktig banan där,precis en sådan som hästarna får när dom har en senskada.
Det är också där det gör mest ont,måste jag kontakta ortopeden igen?
 
Sv: bruten handled

Men du ska inte hålla på och ta av gipsskenan i tid och otid!!! Låt den sitta på även om det är otympligt.. Jag hatade min också men jag ville ha en arm som fungerade mer;)
Jag påbörjade rehab direkt efter att gipset kommit av med hjälp av arbetsterapin. Fick lite degar att klämma på och sånt. Men jag fick göra en operation till bara 4veckor efter pga karpaltunnelsyndrom i samma handled. (Va ruggigt svullen i handleden och handen efter frakturen så det blev en följd grej.)

Full styrka har jag inte än 1år senare trots mkt träning, gjorde en operation till för 7dagar sedan då dom tog bort spikarna (2märgspik) nu hoppas jag att det ska gå bättre och att jag ska bli av med värken i handleden.

Funktionsduglig blev den strax före operation nr2 och sedan några veckor efter operation nr2:)
Nu kanske inte våra frakturer kan jämföras då min va en splitterfraktur med felläge.. Men i alla fall, så har min funkat.
 
Sv: bruten handled

Jag bröt armen precis ovanför handleden 20 dec 2013. Radius av och ulna lossnade från "fästet" mot handen. Drogs till rätta på akuten.

5 v med gips och öppna/stänga handen rörelser och sedan lite rehabrörelser från ett papper jag fick med mig när jag tog av gipset. Hästarna kom hem ett par dagar efter jag tog av gipset och då började jag rida. Svag och väldigt stötkänslig :)

När gipset tagits av försökte jag klippa klor, det var dumt, jag fick ge upp. För svag och gjorde tokont. Men funkade 2 v senare.
Nu 10 v efter skadan så har jag fortfarande kvar stelhet/ömhet när jag vill vrida handen (tänk ge socker) men jag kan dra skottkärra, mocka och bära vedkorgar +10 kg utan problem. Rider helt obehindrat :D
 
Sv: bruten handled

Då har du o jag liknande skada,distalfraktur på radius,ulna ua,men ser ut som jag har en senskada på uknasidan.
Jag klippte vovvens klor i helgen så det går bra,mendå är hon mycket snäll och rycker inte nämvert.
Jag kan idag inte ge socker,det gör ont i lillfingersidan av handen.
Papper med div rörelser fick jag redan dag 1 och när jag fick ny skena dag 4 så sa dom att jag fick belasta upp till 1kg,men det var ju ett skämt,kunde inte ens belasta en muffin :D på 50g typ.
Idag kan jag hålla i en tom tallrik.

Har du varit på något återbesök? Eller var det remiss till arbetsterapeuten?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 948
Senast: kolblakkur
·
Hundhälsa Har en otroligt aktiv och glad tik på ett och ett halvt som var ute och sprang i blåbärsris i onsdags och då hände det som inte får...
Svar
10
· Visningar
1 715
Senast: Kakis
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
694
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 024
Senast: Ms_Antrop
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Konstiga saker på Wish

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp