Bukefalos 28 år!

bruten klo

Ï

ïcatanten

Vi var ute i skogen och busade idag, och efter en stund såg jag att det blödde från Nikes tass..En klo hade brutits av och det blödde ganska mycket.

Jag klippte bort resten av klon som bara hängde i en liten bit och sedan lindade jag med ett bandage. Pulpan syns väldigt mycket så det ser ut att bli svårt att läka det..Hur gör vi nu?
 
Sv: bruten klo

De gånger det har hänt min hund har jag låtit veterinär ta bort den skadade klokapseln. Hunden har fått tassbandage i någon vecka för att skydda mot stötar och infektion. Med tiden växer det ut en ny klokapsel men den växer ju från roten och ut och sitter det kvar delar av den gamla klokapseln kan jag tänka mig att den är i vägen.
 
Sv: bruten klo

Samma som för Lejonelle här. Veterinär får dra ut resterna av klokapseln, och sen fick min tik ha en sko på sig utomhus, för att täcka bandaget som satt på.
 
Sv: bruten klo

så man måste alltså åka till vetrinären? den övre delen av klon sitter kvar, så ovanifrån ser det normalt ut. men hela undersidan är borta
 
Sv: bruten klo

Det har hänt våra hundar ganska ofta under jakt, att de fastnar nånstans också åker klon av. Vi har alltid tagit bort resterna, det brukar göra alldeles för ont att ha det kvar. Läkningen påskyndas också betydligt om man tar bort resterna.
Rutiningrepp för vet. som går på ett kick;)
 
Sv: bruten klo

så man måste alltså åka till vetrinären? den övre delen av klon sitter kvar, så ovanifrån ser det normalt ut. men hela undersidan är borta

Det är bara vet som gäller.
Kvarsittande klokapseldelar är en utmärkt härd för bakteriella infektioner, hur väl du än tror att du kan hålla rent.

mvh
 

Liknande trådar

Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
808
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 319
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 099
Senast: Amaranthe
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 630
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp