Bukefalos 28 år!

Bruten klo.

M

Miloni

Är det vanligt att dom har ont när dom har brutit en klo? Min hund bröt nämligen en klo i söndags och dom opererade bort klon och nu är han jättehalt stackarn ju. Bytte bandaget idag och det såg så äckligt ut och han hade jätteont.

Undrar om det är vanligt att dom har ont efteråt såhär? Han haltar en hel del. Glömde såklart att fråga vettis om dom ska ha ont såhär efteråt.
 
Sv: Bruten klo.

Jag tycker att du ska ringa veterinaren och fraga samt beratta hur tassen ser ut. Kanske har han fatt en infektion och behover behandlas.

Jag har inte varit med om att hundar haltat lange eller verkat haft ont flera dagar efter att klon brutits utan det har inte markts nagot alls efter nagon dag.
 
Sv: Bruten klo.

Har varit med om några klobrott. Dagen efter hade vår hund ganska ont, det märktes. Varje gång har vår hund haltat lite efteråt men det har gått över på några dagar.
Så här har det varit för oss vid senaste klobrottet
http://pepoba.net/bamsebub/nytttemp/skador/klonov06.html
Den där borde man kunna länka till varje gång någon frågar om de verkligen måste uppsöka en vet när deras hund brutit en klo!
 
Sv: Bruten klo.

JA! Det kan vara väldigt smärtsamt för hunden att ha pulpan frilagd!

Personligen brukar jag försöka undvika bandage, då det är såååå lätt att det blir lite fuktigt inne i bandaget = kanonläge för bakterietillväxt!

Istället målar jag pulpan med lite nagellack så fort den torkat och använder endast en rejäl sko när jag är ute och det finns risk för att tassen skall bli blöt/smutsig.

/Swat
 
Sv: Bruten klo.

Nojiga jag åkte iväg till vettis igen och det var helt normalt allting, så nu ska bandaget av om tre dagar sålänge inte bandaget har blivit vått någon gång, då ska det bytas. Så han går med plastpåsar på sej på tassen ute nu och det fungerar bra. Annars såg det tort och bra ut enligt vettis. Sen ska han ha en strumpa på inne och en sko på ute tills klon är bra igen fattade jag det som.

Himla skönt att allt var som det skulle, så nu är jag ganska lugn igen.

Men varför ska alltid sånt här hända på helger för? En söndag kväll liksom. Vågar ju inte chansa heller på att vänta ifall det blir värre.

Så nu är det bara att hoppas att resten av läkningen går bra, kommer han vara såhär öm fram tills hela klon är ute igen?
 
Sv: Bruten klo.

Personligen brukar jag försöka undvika bandage, då det är såååå lätt att det blir lite fuktigt inne i bandaget = kanonläge för bakterietillväxt!

Har dom bandaget pga av smärtan eller vad har dom det för? Om det funkar lika bra utan skulle väl vettis ha sagt? För han går till största delen helt utan problem nu när han har bandaget rätt.
 
Sv: Bruten klo.

Nja...precis som på människor så hjälper ju inte bandage/plåster mot smärtan i sej! ;) Däremot så skyddar det mot stötar/"kontakt"/smuts/fukt osv

Olika veterinärer har olika idéer om vad som är bäst!

Själv har jag lärt mej att det är bättre att hålla det luftigt och rent än instängt i ett bandage och rent. Så när vi fått kloskador så har bandage endast använts den/de allra första dagarna, därefter har det varit nagellack och ute-sko som gällt.

/Swat
 
Sv: Bruten klo.

Innan det är tort, hur gör man då om man inte har bandage på? Alltså hur skyddar man det? För fastnar inte nästan allt som man lägger på pulpan?

Nu är det så att vettis la ju bommul direkt på pulpan vilket gjorde nu idag när vi tog bort bandaget att det drogs upp igen och blev blött igen om man säger så, det började blöda lite igen. Vovve hade hur ont som helst, jag vet inte om bandaget låg fel på något sätt för han tog inte ens ner tassen, därför som vi tog av bandaget för så ont får han inte ha.

Nu iallafall så har han inte bandaget på utan har en stor stor stor sko på sej som ger mycket utrymme för tassen inatt iallafall. Vet att dom inte ska ha på sej skon så länge men det är det enda som fungerar nu inatt iallafall.

Därför så undrar jag vad man kan ha på tassen fram tills den har torkat om man inte har bandage på? Blev väl lite rörigt det här men är väldigt trött efter att ha kämpat med halvt panisk liten vovve.

Han har f.ö inte ont nu längre och går på tassen utan bandaget, så det var det som gjorde ont antar jag.
 
Sv: Bruten klo.

När du skall ta bort ett bandage/kompress som torkat o sitter fast i sår/pulpa så ta Natiukmklorid (koksalt) o blöt upp bandaget med, spruta från undersidan o dra lite i taget vartefter det lossnar.
 
Sv: Bruten klo.

Natriumklorid?! Natriumklorid-lösning = "Koksaltlösning" - menar du väl?!

Att ta rent salt på ett sår/en blottad pulpa är INTE att rekommendera!

Jag har haft ganska "enkla" kloskador så pulpan varit mer eller midre torr inom något/några dygn vilket gjort att jag då målat den med nagellack och så har problemet varit mer eller mindre avhjälpt.

Lite beroende på väder/fuktighet så bättrar jag på med nytt nagellack var annan/var tredje dag.

/Swat
 
Sv: Bruten klo.

Natriumklorid?! Natriumklorid-lösning = "Koksaltlösning" - menar du väl?!

Att ta rent salt på ett sår/en blottad pulpa är INTE att rekommendera!

Jag har haft ganska "enkla" kloskador så pulpan varit mer eller midre torr inom något/några dygn vilket gjort att jag då målat den med nagellack och så har problemet varit mer eller mindre avhjälpt.

Lite beroende på väder/fuktighet så bättrar jag på med nytt nagellack var annan/var tredje dag.

/Swat
Självklart menar jag lösning, på flaskorna från apoteket står det Natriumklorid 9mg/ml, borde tagit med det så att ingen skulle kunnat missförstå.

Tack för att du klargjorde så att ingen gör fel.
 
Sv: Bruten klo.

Okej, ska testa detta. Nu har han iallafall ett bandage på sej igen, och vettis sa att vi skulle sätta på en salva på under bandaget som också gör att det blir lite lättare att lossa bandaget sen. Vet. sa också att man kunde ta vatten om det satt fast. Men förhoppningsvis så gör det inte det nu.


Usch vad det här blev jobbigt, det var verkligen inte det lättaste det här. Hoppas att det torkar snart så man slipper bandagen.

Tack för all hjälp. Nu vet jag allt jag behöver veta tror jag för att det ska bli helt rätt.
 
Sv: Bruten klo.

Om du använder salva så se till att den är antiseptisk.
Måna salvor innehåller en hel del näringsämnen som är mycket bra grogrund för bakterier, t ex idominsalva.
 
Sv: Bruten klo.

Ja så fort pulpan är framme så åker då jag till vet. Och sen jag sett hur långt upp klokapseln går, som på bilderna, tvivlar jag ju INTE på att jag gör fel när jag åker ;-)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 667
Hundhälsa Det fick vi reda på i dag... För att göra en lång historia någorlunda kort: Engelsk bulldog, närmar sig 9 år, pigg, och har varit fullt...
Svar
9
· Visningar
1 877
Senast: Fibusen
·
Hästvård Måste få bolla lite tankar med er.. Först en kort bakgrund: Islandshäst på 25 år. Haft fång 3 gånger, senaste fånganfallet var 2011...
Svar
17
· Visningar
6 336
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Vad tycker ni man ska göra när klon är lite kluven? Jag har varit med om att klon har brutit sig och vi fick ta bort den och låta en ny...
Svar
1
· Visningar
2 227
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp