Bruten svans

Lyan

Trådstartare
Pärla sprang ut mitt framför mig när vi var ute och gick och jag hann inte stanna så jag råkade sparka henne rätt på rumpan så hon bröt sin lilla svans 😭
Var inne på djursjukhuset igår och veterinären sa att det kommer med stor sannolikhet inte att läka av sig själv utan han rekommenderade att amputera svansen 😭
Jag har fått tid för amputation på måndag. Jag vill verkligen inte att hon ska bli av med sin svans men veterinären sa att det tar minst 8-10 veckor för den att läka, om den överhuvudtaget läker, och det skulle inte gå att spjäla den så jag antar att det är enda alternativet 😞
Fy fan vad jag känner mig hemsk 😭 Stackars Pärla 😭

Är det någon som har någon solskenshistoria? Finns det någon liten chans att rädda hennes svans?
520F5F90-62E9-423E-BC89-7AFED85CF0C3.jpeg
 
Jag hade gått på veterinärens inrådan och amputerat. Hon ser inte purung ut, har det kollats att hon skulle klara en nedsövning?
Ja, det kommer jag att göra om de säger att det är det enda som går på måndag, vilket det troligen är 😞
Hon fyller 11 i november så inte jättegammal för en liten hund. Hornhinnedystrofin gör att hon ser äldre ut men den är hon född med.
Hon gjorde en grundlig genomgång med blodprover mm inför tandstensborttagning tidigt i somras och då såg allt perfekt ut så tror inte att sövning är några problem. Kliniken vi ska till känner henne sedan innan och har alla journaler så de har koll och om de tycker att det behövs nya prover så kommer det naturligtvis att tas
 
Ja, det kommer jag att göra om de säger att det är det enda som går på måndag, vilket det troligen är 😞
Hon fyller 11 i november så inte jättegammal för en liten hund. Hornhinnedystrofin gör att hon ser äldre ut men den är hon född med.
Hon gjorde en grundlig genomgång med blodprover mm inför tandstensborttagning tidigt i somras och då såg allt perfekt ut så tror inte att sövning är några problem. Kliniken vi ska till känner henne sedan innan och har alla journaler så de har koll och om de tycker att det behövs nya prover så kommer det naturligtvis att tas
Det din veterinär säger stämmer. Det går oftast inte att fixera en svansfraktur tillräckligt för att den ska kunna läka, eftersom hunden rör på svansen hela tiden. Därför är amputation det bästa för att det inte ska bli drag på nerver när svansen hänger, vilket orsakar smärta.
Det kan vara lite jobbig läkning efteråt då det finns risk att hunden hela tiden slår upp stygnen när den viftar på svansen, och det kan vara svårt att få bandage att sitta bra. Men det brukar läka till slut och hunden blir smärtfri 😊
 
Pärla sprang ut mitt framför mig när vi var ute och gick och jag hann inte stanna så jag råkade sparka henne rätt på rumpan så hon bröt sin lilla svans 😭
Var inne på djursjukhuset igår och veterinären sa att det kommer med stor sannolikhet inte att läka av sig själv utan han rekommenderade att amputera svansen 😭
Jag har fått tid för amputation på måndag. Jag vill verkligen inte att hon ska bli av med sin svans men veterinären sa att det tar minst 8-10 veckor för den att läka, om den överhuvudtaget läker, och det skulle inte gå att spjäla den så jag antar att det är enda alternativet 😞
Fy fan vad jag känner mig hemsk 😭 Stackars Pärla 😭

Är det någon som har någon solskenshistoria? Finns det någon liten chans att rädda hennes svans?
Visa bifogad fil 100321
Åh vilken otur, fina lilla svansen! :heart Det kan hända så lätt, till och med glada svansvift inomhus kan ju bryta svansen på betydligt större och kralligare jyckar än din Pärla. Men jag vet hur det känns när man ens råkar kliva på en tass så att det piper till.
Jag skulle lyssna på veterinären, hunden kommer att vara glad och viftig i slutänden ändå!
 
Det din veterinär säger stämmer. Det går oftast inte att fixera en svansfraktur tillräckligt för att den ska kunna läka, eftersom hunden rör på svansen hela tiden. Därför är amputation det bästa för att det inte ska bli drag på nerver när svansen hänger, vilket orsakar smärta.
Det kan vara lite jobbig läkning efteråt då det finns risk att hunden hela tiden slår upp stygnen när den viftar på svansen, och det kan vara svårt att få bandage att sitta bra. Men det brukar läka till slut och hunden blir smärtfri 😊
Hon brukar kallas för hypertail för att svansen viftar så snabbt, och så sa veterinären att eftersom hon är så liten så kommer en spjäla troligen att bli för tung för henne också. Hon verkar inte ha jätteont tack och lov men lite dämpad är hon. Hon brukar iallafall verka klara sövning, operationer och läkning mycket bra så jag hoppas att det blir samma denna gången ocksåmen det känns så hemskt att hon ska behöva opereras ännu en gång 😞
Åh vilken otur, fina lilla svansen! :heart Det kan hända så lätt, till och med glada svansvift inomhus kan ju bryta svansen på betydligt större och kralligare jyckar än din Pärla. Men jag vet hur det känns när man ens råkar kliva på en tass så att det piper till.
Jag skulle lyssna på veterinären, hunden kommer att vara glad och viftig i slutänden ändå!
Jo, jag vet men det känns så hemskt att det var jag som gjorde det på henne 😭 och det är dessutom bara ett par månader sedan det blev tvärdrag så dörren smällde igen på hennes tass så känner mig som världens sämsta ägare. Pärla har redan varit på om så mycket så jag tycker verkligen att det räcker nu!
 
Åh vilken otur, tycker synd om er båda ❤️
Ja 😭 Har ju snubblat över/råkat sparka på henne innan (hon är snabb som en vessla 😓) och hon bara kutar vidare. Allt som oftast har jag stenkoll på var hon är och hinner undvika att krocka med henne när hon får sina ryck, eller iallafall bara ge henne en liten touch, men denna gången var jag helt oförberedd och hann inte reagera plus att jag hade tunga skor på mig så jag träffade henne med full kraft (eller ja, normal promenadtaktskraft, men hon väger ju bara knappt 2kg). Svansen måste ha tagit hela smällen för den är helt av 😭
Och det är bara en vecka sedan hon var hos fysioterapeuten och släppte på en massa spänningar i ryggen och bakdelen som vi inte vet var de kommer ifrån så den utredningen ligger ju också framför oss och detta lär ju verkligen inte förbättra det läget heller 😞
 
Hon brukar kallas för hypertail för att svansen viftar så snabbt, och så sa veterinären att eftersom hon är så liten så kommer en spjäla troligen att bli för tung för henne också. Hon verkar inte ha jätteont tack och lov men lite dämpad är hon. Hon brukar iallafall verka klara sövning, operationer och läkning mycket bra så jag hoppas att det blir samma denna gången ocksåmen det känns så hemskt att hon ska behöva opereras ännu en gång 😞

Jo, jag vet men det känns så hemskt att det var jag som gjorde det på henne 😭 och det är dessutom bara ett par månader sedan det blev tvärdrag så dörren smällde igen på hennes tass så känner mig som världens sämsta ägare. Pärla har redan varit på om så mycket så jag tycker verkligen att det räcker nu!
En bekant har råkat bryta benet på sin jack russel 2gånger. Men hunden mår fint och inga men. Olyckor händer lätt med små hundar.
 
Det din veterinär säger stämmer. Det går oftast inte att fixera en svansfraktur tillräckligt för att den ska kunna läka, eftersom hunden rör på svansen hela tiden. Därför är amputation det bästa för att det inte ska bli drag på nerver när svansen hänger, vilket orsakar smärta.
Det kan vara lite jobbig läkning efteråt då det finns risk att hunden hela tiden slår upp stygnen när den viftar på svansen, och det kan vara svårt att få bandage att sitta bra. Men det brukar läka till slut och hunden blir smärtfri 😊
Idag ser svansen ut såhär när hon håller den uppåt, men det kanske är pga svullnaden? Jag vågar inte göra något med den så vet inte hur det ser ut under pälsen. När hon står still så är den fortfarande som ett uppochnedvänt L
B94414D0-E4A8-4840-A329-40F1A2F4A239.jpeg

Jag har amputerat min tiks svans efter att hon hade återkommande problem med att slå sönder den.
Det var en ganska jobbig läkning, men blev väldigt bra efteråt :)
Så bra att det blev lyckat för din hund 💖
En bekant har råkat bryta benet på sin jack russel 2gånger. Men hunden mår fint och inga men. Olyckor händer lätt med små hundar.
Oj. Men skönt att höra att det inte blev några men! Ja, det gör ju det 😞
 
Kl.11 ska vi vara hos veterinären. Hennes svans är så glad nu så jag hoppas verkligen att det ska gå att rädda den men jag försöker att inte hoppas för mycket. Har känt försiktigt på den och det är en sned knöl på mitten som gör ont men hon visar ingenting när hon går med den uppåt eller viftar på den, men jag vet sedan innan att hon har väldigt hög smärttröskel så det säger ju inte så mycket egentligen att hon inte visar smärta när hon är glad
 
Nu är vi hemma. Pärla är så trött och ynklig och ganska hög på smärtstillande. Hon fick behålla lite svans iallafall och det blev inte så dyrt som de först gissade på så det får jag iallafall räkna som positivt. Tyvärr hittades ett litet blåsljud på hjärtat men veterinären sa att det är så litet att det är inget jag behöver oroa mig för och beror troligen på åldern för det är inget hon har haft innan.
983A7637-1128-4EAB-92BB-CC373D68F5C9.jpeg
 
Nu är vi hemma. Pärla är så trött och ynklig och ganska hög på smärtstillande. Hon fick behålla lite svans iallafall och det blev inte så dyrt som de först gissade på så det får jag iallafall räkna som positivt. Tyvärr hittades ett litet blåsljud på hjärtat men veterinären sa att det är så litet att det är inget jag behöver oroa mig för och beror troligen på åldern för det är inget hon har haft innan.
Visa bifogad fil 100724

Totte hade ett litet blåsljud på hjärtat från bebis, påverkade honom inte alls 😊

Hoppas lillan kryar på sig fort ❤️
 
Nu är vi hemma. Pärla är så trött och ynklig och ganska hög på smärtstillande. Hon fick behålla lite svans iallafall och det blev inte så dyrt som de först gissade på så det får jag iallafall räkna som positivt. Tyvärr hittades ett litet blåsljud på hjärtat men veterinären sa att det är så litet att det är inget jag behöver oroa mig för och beror troligen på åldern för det är inget hon har haft innan.
Visa bifogad fil 100724
Det där kommer bli jättebra! :heart
 
Nu är vi hemma. Pärla är så trött och ynklig och ganska hög på smärtstillande. Hon fick behålla lite svans iallafall och det blev inte så dyrt som de först gissade på så det får jag iallafall räkna som positivt. Tyvärr hittades ett litet blåsljud på hjärtat men veterinären sa att det är så litet att det är inget jag behöver oroa mig för och beror troligen på åldern för det är inget hon har haft innan.
Visa bifogad fil 100724
Vad skönt att det gick bra :)
 
Totte hade ett litet blåsljud på hjärtat från bebis, påverkade honom inte alls 😊

Hoppas lillan kryar på sig fort ❤️
Blåsljudet var så litet att det inte ska påverka henne nu men risken finns ju att det blir värre med åldern.

Tack 💖
Det där kommer bli jättebra! :heart
Jag hoppas det! Hon fick behålla mer svans än vad jag trodde så det känns skönt att veta att hon kommer att ha lite att vifta på iallafall
Vad skönt att det gick bra :)
Verkligen!
 
Hon är mycket piggare idag än igår och vi har varit inne så de har tagit bort förbandet och kollat så allt såg bra ut och det gjorde det. Jag tycker dock att det ser jätteläskigt ut. Lite ynklig fortfarande men lagom hög av bupaqen 😅
Bella tycker inte alls om detta så jag får ha koll på dem för hon vill inte ha Pärla i närheten av sig och Pärla hör ju inte när hon morrar.
Jag tycker att det känns bra att hon fick behålla så mycket svans som hon fick. Var rädd att de skulle behöva ta nästan hela
 

Liknande trådar

Hundhälsa Pärla klämde sin lilla tass i dörren 😭 Det blev tvärdrag och jag hann inte stoppa dörren helt. Så den flög inte igen med full kraft men...
Svar
3
· Visningar
1 848
Senast: Lyan
·
Hästvård Behöver lite akut hjälp med råd... Köpte en 6-åring för ca 4-5 månader sedan, hopphäst importerad från Polen i årsskiftet till ett...
2
Svar
28
· Visningar
5 795
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp