Bukefalos 28 år!

Brutna revben?

Luxi

Trådstartare
Gick omkull med pållen igår, flög av såklart. Landade på sidan och fick så ont. Hade dock säkerhetsväst på som alltid, men har ont ungefär nedre kanten på revbenen på höger sida samt lite framåt och där satt ju ändå västen över? Kan man bryta något ändå, hur mycket skyddar västen emot egentligen?

Någon som kan beskriva hur det känns när revbenen är brutna?
Kan man röra sig så pass mycket som jag ändå kan?

Sitta går alldeles utmärkt, gör bara sjuhelsikes ont när jag vänder mig i sängen eller när jag gör lite hastiga rörelser:mad:

Ger det inte med sig efter helgen då skall jag gå till läkare, men vill bara höra lite andra erfarenheter först .
 
Sv: Brutna revben?

Brutna revben gör ont, framför allt vid djupa andetag och rörelser. Smärtan ökar under några veckor innan den avtar.

Så länge man inte har svårt att andas behöver man inte söka vård.
 
Sv: Brutna revben?

Jag tror jag bröt revbenet för några somrar sedan när jag gjorde en flygtur på en stol. Det var på en båt kan tilläggas, och såg säkert väldigt roligt ut. Det var en väldig sjögång och stolen gled över golvet och välte när den kom till en mattkant. Hualigen.:crazy: Hur som helst, det gjorde ont ganska länge, typ en månad.
 
Sv: Brutna revben?

Jag har inte direkt svårt att andas men det gör ganska ont på vissa punkter när jag andas, eller som nu när jag lyfte kaffekoppen med armen på den onda sidan. kort sagt jag har ont hela tiden mer eller mindre.

Behöver man inte söka läkare överhuvudtaget om man inte har svårt att andas, drar mig till minnes att jag nog har råkat ut för brutna revben innan och då var jag inne på akuten för då gjorde det ännu ondare, de gjorde inte mer än röntgade efter 6 timmars kö på kirurgakuten :crazy:
Fick lite smärtstillande bara, jag är bara orolig för att det kan vara något annat? isåfall vad kan det vara för något annat?
 
Sv: Brutna revben?

Om du inte mår värre än så där, inte har svårt att andas och inte har ont i buken, behöver du inte söka läkare.

Å andra sidan har du just gjort det, om än via nätet.

Cilla
 
Sv: Brutna revben?

Om du inte mår värre än så där, inte har svårt att andas och inte har ont i buken, behöver du inte söka läkare.

Å andra sidan har du just gjort det, om än via nätet.

Cilla

Ja, det var bra att du svarade och stillade min oro lite, Tack! :bow: Nä just nu, efter att ha tagit en värktablett, så är jag ganska ok, ömmar bara på den där punkten som känns som om det är under revbenen??, kan det vara musklerna som fått sig en smäll?

Känner mig fortfarande lite smått mörbultad, speciellt när jag skall upp ur sängen på morgonen, en pigg 95 åring kommer nog upp lättare. ;)

Men bara man tar det lugnt utan förhastade rörelser, så tror jag smärtan går tillbaka.

Tack igen./Lucsy:banana:
 
Senast ändrad:
Sv: Brutna revben?

När jag bröt mina revben kunde jag varken sitta, ligga, gå eller stå några längre stunder. Andades kunde jag=) men bara små andetag, nästan lite stötvis. Hade fruktansvärt ont främst i bröst benet och ryggen, och har det än. RTG där, visade inget(man rtg bara bröst- och ryggben) men efter 6 mån fick jag en stor knöl på ett revben, ungefär där armbågen hamnar när man håller armen mot sig. Visade sig att det läkt -men lite fel......
Har för ca en vecka sen varit till "kotknäckaren" som rätade till min rygg(tog äntligen mod till mig efter 2 år av värk!). Jag var 5 cm sned från fotknöl till axel. Han knäckte till mig och jag blev rakare. Däremot visade det sig, att mina muskler på den hö. sidan inte varit aktiva på så lång tid(muskeln från bakom örat och ända ner till höften)utan det har min andra sida fått kompensera, så hela högersidan var som en sladdrig galla på mig(lät mysigt visst?). Nu har jag istället jordens muskelvärk, men den känns iaf bättre än ryggvärken. Tyvärr är inte ryggen helt smärtfri och kommer nog aldrig att bli det, men den är såååå mycket bättre!
 
Sv: Brutna revben?

Hej Cilla!

Jag har en allmän revbensfråga (som säkert låter jätedum för ett proffs!):

Är det sant att revben alltid tar sex veckor att bli smärtfria?

När jag skadade mitt revben sa min ridlärare (som även håller på med kampsport och har knäckt många revben i sina dar- såväl egna som andras) att det skulle ta exakt sex veckor. Jag skrattade ut honom och sa att det kunde väl inte han veta. Vänta du bara, sa han.

Nåväl, de första tre veckorna gjorde allt ont, därefter bara när jag lyfte, hostade, skrattade eller tryckte på det skadade stället. Efter typ fem veckor och fyra dagar råkade jag trycka till på det skadade stället och det gjorde fortfarande ont. Efter sex veckor och någon dag var jag förstås tvungen att testa igen och då kändes det ingenting.

Vad var det jag sa, sa ridläraren, alltid sex veckor.

Men var det nu slumpen eller hade han verkligen rätt?
 
Sv: Brutna revben?

Min läkare sa häromdagen att det är värst efter 4-5 dagar, sedan ger smärtan med sig.

Sist stämde det ganska bra, det gjorde som värst ont första veckan, men varför är det "värst" smärta efter några dagar? Börjar det läka då?

Hoppas iallafall att det ger med sig snart, när tror du det är riskfritt att sitta upp och rida igen? Är lite orolig att det inte skall läka riktigt om man "frestar" revbenen för tidigt?
 
Sv: Brutna revben?

Du avgör själv när du kan rida. Jag tror inte du vill innan det slutar göra alltför ont.
 
Sv: Brutna revben?

när jag ramla av trodde jag att mitt revben va av...men de på sjukhuset sa att man inte kan böja sig framåt då..så jag vet inte:bump:
 
Sv: Brutna revben?

Japp det kan jag intyga, känns som om någon sticker en kniv i mig.:eek:,
fast nu börjar det värsta smärtan ge sig, om det beror på värktabletterna eller att det börjar läka eller en kombination av dessa det vet jag inte? :) men det är skönt att det gör mindre ont, Hmm lite OT bara ;)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Länge sen jag var här nu. :) Saknar dock skrivandet, och tänkte bara samla mina tankar kring var jag står just nu... Jag...
Svar
2
· Visningar
1 339
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter återbesök, undersökning och besked så måste jag bara få fortsätta min kärleksbombning av Södersjukhuset! Jag är så oerhört nöjd...
Svar
0
· Visningar
321
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Har börjat förlora hoppet tror jag så vänder mig hit för hjäääälp.... (obs långt) Söker tips, råd, erfarenheter.... Vad som helst...
Svar
8
· Visningar
1 806
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 153
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp